En grupp flickor sitter nära varandra i gräset som sökte de skydd hos varandra. De går i Sirinka Junior Secondary School i Etiopien. Skolan har över 1200 elever, av dem är hälften flickor. De undervisas av 23 lärare. Alla elever ryms inte i skolan på en gång så de är indelade i förmiddags- och eftermiddagsklasser.
Flickorna i gräset är med i en flickklubb, startad av Sirinkaprojektet. De träffas den femte varje månad och ställs inför stora frågor som mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter. De diskuterar också skadliga traditioner som finns i deras samhälle. Deras lista på sådant är lång: utdragning av mjölktänder, kvinnlig könsstympning, våldtäckt, barnäktenskap, kidnappning, otrohet, tatueringar, månggifte.
– Jag tänker i framtiden lära mina föräldrar att kvinnlig könsstympning är skadligt, säger en av flickorna.
Extra undervisning ger resultat
Etiopiska skolbarn har mycket annat än skolan att tänka på. Flickorna arbetar hårt i sina hem med att hämta bränsle, vatten, sköta småsyskon och djur. De tycker att pojkarna kommer lättare undan med hemarbetet, de behöver bara se till djuren.
Svårast i skolan tycker de är att alla inte har skolböcker och att pulpeterna inte räcker åt alla.
På deras önskelista finns mer stödundervisning, pulpeter, böcker och skoluniformer.
Stödundervisning för svaga elever stöds redan av Sirinkaprojeket. I fjol fick 250 elever i årskurserna 5-8 stöd i engelska, matematik, fysik och kemi. Stödundervisningen har gett goda resultat, skolframgången har ökat. Från att bara 40 procent tidigare klarade examen är siffran nu uppe i 70 procent.
Läs mera i Kp 32/2008.


























