– Vi har länge tänkt att vi borde vara på Youtube, säger Tommy Rannanpää, ungdomsarbetsledare i Korsholms svenska församling.
Det har alltid slutat med att de tänkt ”vi gör det nästa år”.
– Men nu måste plötsligt kyrkan och församlingarna vara online.
Den positiva sidoeffekten är att anställda fått lov att skaffa nya kunskaper om video och redigering.
Att hitta tiden för samarbetet mellan församlingarna är ändå inte helt lätt, konstaterar Robert Kronqvist, som leder ungdomsarbetet i Replot.
– Vi tänkte att nu måste vi sätta växeln i och börja med något. Sedan får vi utveckla och se vartåt det far, säger Tommy Rannanpää.
De lanserar nu Youtube-kanalen Lutherdome och tänker sig att den regelbundna produktionen ska ta fart efter nyår.
Slutvisionen är en kanal där de unga är med och påverkar och producerar framför och bakom kameran. Men de räknar med att det krävs en bra grund och marknadsföring för att väcka den sortens intresse.
Faktorer som grupptryck och pressen från skolarbetet påverkar vad de unga väljer att satsa sin tid på, har ungdomsarbetsledarna märkt. Det finns inte så stor efterfrågan efter mer program att fylla kvällarna med och sociala medier bidrar till att tillfredsställa en del av det sociala behoven.
– De behöver inte åka någonstans för att samlas. Vi är ännu inne i de här gamla vanorna, säger Rannanpää.
Just därför ville de skapa möjligheter att träffa på församlingen även på platser som Youtube.
Balans mellan kyrkan och livet
Till en början blir det alltså de äldre förmågorna som själva får producera innehåll. Då känns det som ett rimligt ställe att börja med göra något som man själv brinner för. För Robert Kronqvist ligger till exempel idrotten nära hjärtat – därför kommer det att bli en hel del fotboll i kanalens begynnelse.
– Jag tror att fotbollen och ”livet utanför planen” inte är så långt ifrån varandra, utan tvärtom.
Han har gjort intervjuer med spelare och tränare i lokala fotbollslag, och särskilt valt att lyfta damfotbollen. Vad är det som gör att spelarna kommer till träningen i ur och skur? Intervjuerna utforskar vinnarkultur, god laganda, jämlikhet, hur man bemöter varandra inom laget och utanför planen – teman som bottnar i djupare frågor om hur vi människor ska vara mot varandra och vad som är viktigt.
Tommy Rannanpää berättar att idén de skissat på är videor på tio till femton minuter som kombinerar klipp inom olika ämnesområden: sport, musik, tävlingar, med mera.
– Vi hoppas att ungdomarna hittar något som intresserar dem.
Målgruppen tänker de sig är i fjorton–femtonårsåldern och lite uppåt. En kontinuerlig utmaning blir att hitta den rätta balansen mellan det kyrkan vill säga och sådant som ungdomarna kan känna har koppling till deras liv och verklighet.
Konversationer med hjälpledare har visat att det är väldigt individuellt vilken slags innehåll de unga konsumerar på nätet. Medvetna om att de potentiellt konkurrerar med hundra miljoner andra videor söker ungdomsarbetsledarna det som kunde vara den egna lilla nischen. Kanske är det just den lokala kopplingen.