Vibeke Olsson har skrivit en bok om en hus som hon älskat.

Om hus kunde tala

I dag bor Zlatan Ibrahimovic där, men en gång var det en plats där pigorna och arbetarna på Östermalm samlades för bön. 29.4.2016 kl. 16:00

”Här är Zlatans lyxiga kyrka i Stockholm”, lydde en rubrik i Aftonbladet för ett par år sedan.
Artikeln handlar om fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic, som år 2015 köpte baptistförsamlingens gamla kyrka Elimkyrkan på Östermalm i Stockholm för 110 miljoner kronor. Enligt artikeln skulle den gamla kyrksalen göras om till kök och matsal, samt en salong för större bjudningar.

Vad är då väggarna i Zlatans hem inpyrda av? Böner och förhoppningar, besvikelser och gemenskap. Så tänker jag efter att ha läst Vibeke Olssons bok Drömmen om Elim.
Olsson är baptistpastor och har själv verkat i Elimkyrkan. I hennes roman berättar några av församlingens trotjänare sin historia, om sin egen väg till Elim, om sina liv under några dygn i december år 1988, om en församling som obevekligt går mot sin undergång eller omvandling.
– Jag har burit sorgen över det som hände med Elim länge, i 26 år. Det är några år sedan Elimkyrkan såldes till Zlatan, men det som hände nyligen var att även Trefaldighetskyrkan på Majorsgatan såldes. Det var på något sätt det som utlöste det här projektet, berättar Vibeke Olsson.

Alla personer är påhittade, skeendena verkliga, säger hon. Slangen som användes för att fylla dopgraven, plåt
kastrullerna, tjuvlarmet som alltid brukade gå igång på i lokalen intill. I romanen får pastorn Andreas besked om att församlingen har skulder upp över öronen – och att de ska betalas – strax efter att församlingen firat sin julfest.
– I verkligheten var kravbrevet daterat den 24 december, och det ville jag inte skriva, det är så grovt.
Vad var det som hände med Elim då, på 80-talet, då Vibeke Olsson var pastor i församlingen?
– Det som hände politiskt var avregleringen av finansmarknaden, som vi kanske först nu ser de fulla konsekvenserna av, med den enorma skuldsättningen och utförsäljningen av allt som följd.
Det som hände i frikyrkan var trosrörelsens frammarsch.
– Många församlingar förlorade sina mest hängivna medlemmar till trosrörelsen. Och samtidigt måste man ju fråga sig vad det var som gjorde att vi inte lyckades förvalta våra medlemmars hängivenhet. Jag är inte riktigt klar över vad det berodde på, det är något jag grubblar över.

Några svar kommer du ändå med, eller hur?
– Dels tror jag att det handlade om samhällsandan, det var svårare att få människor att engagera sig, de levde mer splittrade liv. Det hade också med bostadsmarknaden att göra, församlingarna i innerstan förlorade medlemmar då människorna knuffades längre och längre ut i förstäderna.
Hon tror också att något gick snett då man i öppenhetens och toleransens namn ville omfamna alla.
– Ibland missade man det här med att verkligen erbjuda människor ett nytt liv i Kristus. Det blev lite mer av ”kom som du är och förbli som du är”. Och människor längtar ju efter något mer radikalt och omskakande.

– Den svåra utmaningen både då och i dag är att skapa en gemenskap där de mest utsatta är välkomna, men där de samtidigt inte tar över så att de andra flyr. Vi måste komma bort från vi-dom-tänkandet. Alla är sårbara och kan behöva tröst och hjälp, säger Olsson.
Det finns somt som hon upplevde under tiden i Elim som hon verkligen saknar.
– Det solidariska tänkandet som fanns på 70- och 80-talet, det har gått förlorat. Då kunde Kristen demokratisk samlings ungdomsförbund (i dag Kristdemokraterna) kräva en ny ekonomisk världsordning och maxlöner. Inte ens Vänsterpartiet kräver maxlöner i dag! Något har hänt.

Och Zlatan, då? Vet han vilken byggnad han bor i, vet han att den en gång kallades ”pigförsamlingen” eftersom så många medlemmar var jungfrur i Östermalms stora herrskapslägenheter?
Kanske. Vibeke Olsson fick möjlighet att dedicera en bok till honom under boksläppet i Örebro tidigare i vår. Boken skulle vidare till någon som skulle ha chansen att överräcka den till honom.
– Jag skrev en dedikation i boken, tackade honom för många fina fotbollsstunder. Jag skrev också att jag hoppas att han älskar huset lika mycket som jag har gjort.

Sofia Torvalds



samer. Ärkebiskopen böjde sitt huvud tre gånger i den liturgiska ångergesten och bad på kyrkans vägnar det samiska folket om förlåtelse. Kyrkan har inte alltid handlat rätt i Sápmi. Med vad händer nu? 2.6.2025 kl. 10:00

SAMER I KYRKAN. Kyrkan vill ibland framstå som den största av syndare och berätta hemska historier om sig själv från förr. Men det som räknas är var kyrkan står inför samernas framtid, säger den samiska teologen Lovisa Mienna Sjöberg. 2.6.2025 kl. 10:00

den blomstertid. Har du någonsin undrat hur ”Den blomstertid nu kommer” skulle låta på Vörådialekt? Nu behöver du inte undra längre. 30.5.2025 kl. 14:52

Kolumn. Vår första bön i lidandet ska inte i första hand vara att Gud tar oss ur lidandet – utan att vi bjuder in honom att vandra med oss genom det. 30.5.2025 kl. 13:35

Replot. Hans Boije har i sommar hållit i rodret i Replot i nästan 1,5 år – nu är det dags att dra vidare och låta ny krafter ta över. 30.5.2025 kl. 13:17

SAMKÖNAD VIGSEL. Biskoparna fick tack för sin vägledning och sin "medmänsklighet och sitt bejakande av kärleken mellan människor". 10.6.2025 kl. 14:31

PINGSTKONFERENS. Stefan Sigfrids är pingstpastor i fjärde generation. Förra veckan var han programchef för Världspingstkonferensen med över 6 000 deltagare i Helsingfors. 10.6.2025 kl. 10:35

BORGÅ STIFT. I Borgå domkyrka vigdes på söndagen fyra personer till tjänst i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. 9.6.2025 kl. 19:43

SAMKÖNAD VIGSEL. Finlandssvenska laestadianer och evangeliska skrev på protestuppropet. Folkmissionen driver utvecklingen. 9.6.2025 kl. 14:00

Personligt. Då hon fick sitt drömjobb tackade hon ja – sen blev hon diagnosticerad med cancer och sa upp sig. Plötsligt kände hon sig väldigt ensam. Elin Nylund tror inte så mycket på att göra upp en tioårsplan för livet, men hon vet att det alltid blir kväll, hur tung dagen än varit. Det är en tröst. Kanske till och med nåd. 11.7.2025 kl. 12:54