Hüzün

Magnus Lindholm. Under många seklers gång har melankolins rum befolkats av betryckta själar, trötta på sig själva och omvärlden. Diagnoserna har varierat, liksom vården, men gemensamt för dem alla är det individuella perspektivet – sorgens och nedstämdhetens ansikte kan personifieras. 25.2.2010 kl. 00:00

Men det finns ett mentalt lidande som visserligen upplevs av individen men som är förankrat i det kollektiva medvetandet. Omar Pamuk skriver att staden Istanbuls ”hüzün” innebär en känsla av djup själslig förlust som under århundradens lopp utvecklat sig i två olika filosofiska riktningar. Enligt den ena traditionen är det fråga om en reaktion på ett utsvävande liv med materiella förtecken, enligt den andra traditionen, som härstammar från den sufiska mysticismen, är hüzün ett uttryck för den själsliga ångest som ett alltför långt avstånd till Allah medför.

I det sistnämnda fallet är det dessutom inte närvaron av hüzün som bekymrar den sanne sufilärjungen, utan dess frånvaro; han lider för att han inte lidit tillräckligt. Därmed öppnar Pamuk ett panorama för kulturhistoriska tankeutflykter i konstens värld, där hemstaden Istanbul uttrycker ordets essens i sin mest renodlade form – staden som en förutsättning för hüzün.
Bär inte alla städer, även London, Stockholm, Helsingfors, sin egen ”hüzün”? Tidens flykt, byggnaders förfall, människors – levande och döda – vandringar i rummen, de konkreta och imaginära – allting talar förändring och separation. Husfasader, gränder, parker, strandlinjer, ljusets och skuggors spel i trädkronornas lövverk, stadens ljud och dofter – på sinnets och minnets gator flyter en osynlig underström genom vardagens lunk. Inte ens snödrivans vita dräkt kan dölja det uppenbara: både staden och människan speglar tillvarons melankoli, gudastyrd?

Mao Lindholm



samer. Ärkebiskopen böjde sitt huvud tre gånger i den liturgiska ångergesten och bad på kyrkans vägnar det samiska folket om förlåtelse. Kyrkan har inte alltid handlat rätt i Sápmi. Med vad händer nu? 2.6.2025 kl. 10:00

SAMER I KYRKAN. Kyrkan vill ibland framstå som den största av syndare och berätta hemska historier om sig själv från förr. Men det som räknas är var kyrkan står inför samernas framtid, säger den samiska teologen Lovisa Mienna Sjöberg. 2.6.2025 kl. 10:00

den blomstertid. Har du någonsin undrat hur ”Den blomstertid nu kommer” skulle låta på Vörådialekt? Nu behöver du inte undra längre. 30.5.2025 kl. 14:52

Kolumn. Vår första bön i lidandet ska inte i första hand vara att Gud tar oss ur lidandet – utan att vi bjuder in honom att vandra med oss genom det. 30.5.2025 kl. 13:35

Replot. Hans Boije har i sommar hållit i rodret i Replot i nästan 1,5 år – nu är det dags att dra vidare och låta ny krafter ta över. 30.5.2025 kl. 13:17

SAMKÖNAD VIGSEL. Biskoparna fick tack för sin vägledning och sin "medmänsklighet och sitt bejakande av kärleken mellan människor". 10.6.2025 kl. 14:31

PINGSTKONFERENS. Stefan Sigfrids är pingstpastor i fjärde generation. Förra veckan var han programchef för Världspingstkonferensen med över 6 000 deltagare i Helsingfors. 10.6.2025 kl. 10:35

BORGÅ STIFT. I Borgå domkyrka vigdes på söndagen fyra personer till tjänst i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. 9.6.2025 kl. 19:43

SAMKÖNAD VIGSEL. Finlandssvenska laestadianer och evangeliska skrev på protestuppropet. Folkmissionen driver utvecklingen. 9.6.2025 kl. 14:00

Personligt. Då hon fick sitt drömjobb tackade hon ja – sen blev hon diagnosticerad med cancer och sa upp sig. Plötsligt kände hon sig väldigt ensam. Elin Nylund tror inte så mycket på att göra upp en tioårsplan för livet, men hon vet att det alltid blir kväll, hur tung dagen än varit. Det är en tröst. Kanske till och med nåd. 11.7.2025 kl. 12:54