Saverkeit-färjan byggdes år 1972 men jobbar fortfarande hårt. Den rymmer tio personbilar. 
 – Husbilarna är jobbigast, för de tror att de är långtradare.
Saverkeit-färjan byggdes år 1972 men jobbar fortfarande hårt. Den rymmer tio personbilar. – Husbilarna är jobbigast, för de tror att de är långtradare.

Hon bytte kontorsstol mot färjhytt

profilen.

När en lång arbetskarriär tog slut stod Sussi Björkman plötsligt utan jobb. Idag jobbar hon i tre skift med att köra färja. Ute på Houtskär finns bara hon, naturen, bilarna och Radio Vega.

21.2.2019 kl. 11:07

Klockan är två på eftermiddagen. Solen skiner, tunga snösjok dimper ner från träden. Vid färjan som kör mellan Saverkeit och fasta Houtskär är det turbyte.

– Jaha, har du sett örnarna idag? Och hur är det med sälarna? frågar Sussi Björkman.

Hon installerar sig bakom spakarna i den trånga färjhytten, medan Janne Lindfors sitter på en pall och rapporterar om dagens händelser. Han är egentligen pensionär – tidigare jobbade han som kyrkvaktmästare. Men nu kör han färja när det behövs, så att andra får ta ut semester och andra ledigheter.

Sussi Björkman inspekterar lappen där färjförarna drar ett streck för varje gång de åker över. Vissa timmar blir det tio–tolv gånger, vissa timmar bara två, eller om nätterna ingen alls.

– Nu väntar vi på snöplogen, den är på Saverkeit och ska över snart.

När plogen syns på andra sidan startar hon motorerna. Hon ska manövrera två spakar och två rattar.

– Ibland borde man ha tre händer.

Någon minut senare är färjan på andra sidan.

När stolarna tog slut

När Sussi Björkman skulle välja yrkesbana blev det lantmannaskola, värdinneskolans husdjurslinje och sedan lantbruksläroverket – Skuffis – i Åbo. Dagen före Tjernobylolyckan år 1986 fick hon sina agrologpapper. Hon fick jobb på en distriktsorganisation för Jord- och skogsbruksministeriet, och så jobbade hon med lantbruksutveckling som tjänsteman i nästan trettio år. Det var omorganisering efter omorganisering. Och sedan tog jobbet slut.

– Staten sanerade och man skulle söka sina jobb igen. Det var stolleken – när musiken slutade såg man hur många som hittat en stol.

På en jordfästning i Åbo fick Sussi Björkman höra att det var akut brist på färjförare.

– Jag tänkte: Varför inte? Jag har aldrig kört färja förr men jag klarar säkert av det.

Nu har hon kört färja i två år.

– Man måste trivas med sig själv när man har ett sådant jobb. Man måste tycka om naturen. Radio Vega är min bästa vän. Jag följer med allt som händer i världen – det är bättre än teve för du får själv måla upp dina bilder.

Idag är Sussi Björkman 57 år, och hon oroar sig inte för det som ligger framför henne.

– Jag är lite som Pippi Långstrump. Jag tänker att det jag aldrig gjort förr, det klarar jag säkert av. Det är förspilld kvinnokraft att oroa sig över framtiden.

Hela intervjun med Sussi Björkman kan du läsa nummer 4 av Kyrkpressen.

Sofia Torvalds
Ida Haapamäki kommer från Kristinestad och jobbar för Marthaförbundet i Helsingfors.

ekofasta. Avstå från nya kläder och vårda de du har, säger Ida Haapamäki. Fastan kan bli en solidarisk handling med miljön och människorna som producerat det du har på dig. 1.3.2019 kl. 17:40

klimat. Kyrkostyrelsens plenum godkände kyrkans energi- och klimatstrategi. Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har som mål att bli koldioxidneutral senast år 2030. Ett av målen är att kyrkan ska vara en aktiv samhällspåverkare i klimatfrågor. 26.2.2019 kl. 17:13

Kristinestad. Förtroendeklyftan inom Kristinestads svenska församling ska gå att överbygga. Det står klart efter biskop Björn Vikströms besök i församlingen på torsdagen. 22.2.2019 kl. 13:40

biskopsval. Biskopsvalet närmar sig och i samband med senaste veckas valpanel i Nykarleby tog vi tempen på kandidaterna. Tolv frågor av varierande karaktär fick kandidaterna och max fem minuter hade de tid på sig att leverera svar på samtliga frågor. 20.2.2019 kl. 17:33
Biskopskandidaterna Harry S Backström, Sixten Ekstrand, Lisa Enckell och Bo-Göran Åstrand diskuterade bland annat väckelserörelserna under utfrågningen i Nykareby.

biskopsvalet 2019. Biskopskandidaterna fick svara på frågor om väckelserörelserna när de möttes för den sista utfrågningen i Nykarleby på lördagen. Alla var överens om att väckelserörelserna behövs i kyrkan. 18.2.2019 kl. 16:45

skidolycka. Väståbolands svenska församling sörjer den femtonåriga pojken som förolyckades i en skidolycka under församlingens skriftskolläger i Himos i Jämsä på lördagen. 18.2.2019 kl. 15:48

skidolycka. Krishjälp och samling för den som behöver samtala. 17.2.2019 kl. 14:16

nytt från domkapitlet. Två präster klara för ny post och en ledig kyrkoherdestol i Sibbo, i senaste nytt från domkapitlet. 8.2.2019 kl. 15:34
Varje dag avslutas med att Leif läser en andakt för Gita.

demens. För fyra år sedan förändrades Gita och Leif Lindgrens liv när Gita fick diagnosen pannlobsdemens. 8.2.2019 kl. 13:12
Hilkka Olkinuora är präst, journalist och författare. – Godhet är ingen prestation, säger hon.

Rannsakan. Får jag göra goda saker för att själv må bättre? Och hur mycket goda handlingar måste jag utföra? Kan jag sitta på min kammare och vara god? – Godhet är en horisont vi styr mot enligt bästa förmåga, säger Hilkka Olkinuora. 7.2.2019 kl. 10:06
Slutet nått

Kyrka. Under hösten har samtliga stift i landet arbetat med att förnya sina webbplatser. I december lanserades också Borgå stifts nya webbplats. 9.1.2019 kl. 09:00

Bidrag. Manusförfattare och regissör Klaus Härös film Livet efter döden får Kyrkans mediestiftelses största produktionsstöd, 20 000 euro, hösten 2018. 19.12.2018 kl. 12:00

missionsorganisation. Vid sitt möte senaste vecka beslöt biskopsmötet att inte rekommendera för kyrkomötet att Suomen Lähetyslentäjät ry (MAF Finland) godkänns som kyrkans missionsorganisation. 12.12.2018 kl. 08:00