Bloggarkiv

Johan Eklöf
Johan Eklöf
Johan Eklöf är i kaplan i Lappfjärd-Kristinestads församling. Han har också tidigare jobbat som matematiklärare, socialarbetare och journalist. Hans hobbyer är bl.a. digitalfotografering och HiFi.

Varifrån kommer musiken?

14.04.2012 22:25
Det är inte ofta jag tar mig tid att lyssna på musik riktigt koncentrerat. Men för ett par veckor sedan gjorde jag det. Jag var då sjukskriven efter min knäoperation och det värkte ordentligt i knäet. Jag kunde alltså unna mig att sätta någon timme på musiklyssnande. Redan före operationen flyttade jag cd-spelaren bredvid sängen. Nu kunde jag koppla in mina 20 år gamla, men högklassiga hörlurar och sätta på en cd med klassisk musik. Jag fylldes av musiken och av lycka. Jag frågade mig vad det egentligen är som sker i mig när jag lyssnar på sådan härlig musik. Varifrån kommer dessa harmonier? Vad förmedlar de?
Filosofen Platon hade en teori om att det fanns en idévärld. Därifrån kom allt det vackra och goda ned till jorden. Människorna här bara liksom återupptäckte idéerna som redan fanns. Jag tror att Platon inte var så väldigt långt från sanningen på den här punkten. Jag kan tänka mig att det finns himmelska harmonier som kan förirra sig hit ned till jorden ibland. Är det så att när Bach skriver sin vackraste musik så återupptäcker han harmonier som redan ljuder i himlen? Eller har Gud gett oss människor en så stor skaparförmåga att vi kan åstadkomma något helt nytt – ja, kanske något som är så bra att det kan användas också i himlen? Jag vet inte!
Jag minns att jag blev ganska gripen när jag för många år sedan läste Anna Maria Bachs lilla bok om hennes man Johann Sebastian. Där beskriver hon bl.a. mannens dödsstund. Han ligger döende på sin säng. Plötsligt säger han åt hustrun: ”Ge mig notpapper och penna fort, jag hör musik.” Sedan dör han. Han hinner aldrig skriva ned den himmelska musiken. Eller var det det han hade gjort hela tiden?
Jag vet inte vilket instrument jag tycker bäst om. Kanske violinen eller cellon. Nej förresten, den mänskliga stämman är nog bäst! Människan små stämband överträffar allt annat. Jag såg för en tid sedan i tv hur den kända fotografen Lennart Nilsson på 90-talet med specialoptik filmade operasångerskan Birgit Nilssons stämband medan hon sjöng. Hennes stämband såg så små och obetydliga ut. Ändå kunde de fylla en hel konsertsal med välljud (utan förstärkningsanläggningar!). Kvinnorösten är vacker, men om jag får välja lyssnar jag helst till en hög manlig tenorstämma.
Ja, inte kommer jag till något svar på frågan om varifrån musiken kommer. Men jag kan ju lyssna till den och njuta av den i vilket fall som helst. Och jag fylls av tacksamhet till Skaparen som har gett oss sådan musik och som dessutom har gett mig öron och en bra cd-spelare.
Gun Knuts
19.4.2012 9:37
Jag har hört punkare skrika ut sin kärlek till Jesus med största tänkbara äkthet och intensitet så jag tror nog att all musik är himmelsk... "i min Faders hus finns många rum" :)
Daniel Norrback
18.4.2012 18:08
Min poäng är väl i första hand att vi ska akta oss för att stämpla någon viss stil eller genre som "satanisk" eller "syndig", såsom ofta har gjorts genom historien. Till exempel jazzen och rocken har båda ansetts vara enbart "djävulens musik" från början. Till och med orgeln(!) ansågs ju syndig en gång i historien. Jag köper inte tanken att man kategoriskt skulle kunna stämpla någon viss sorts instrumentalmusik som "antikristen". Klart att det finns sådan instrumentalmusik som de flesta av oss kanske skulle uppleva som obehaglig, men det som gör det problematiskt att säga att någon viss låt, stil eller något visst musikstycke skulle vara ont eller syndigt är ju att vi alla har olika smak. Det som du eller jag därför kanske tycker är obehaglig och otrevlig musik kanske nån annan kristen skulle tycka är bra och trevligt att lyssna på. Visst är det kanske lite starkt att säga att "all musik kommer från himlen". Kanske man istället kunde säga, för att använda ett bibliskt klingande uttryck, att "all (instrumental)musik är ren för den som betraktar den som ren"? Gud har ju skapat oss olika, och han tycks också ha gett oss olika musiksmak. Därför tycker jag det blir fel om man ska göra väldigt objektivt gällande och kategoriska uttalanden om vad som är "mer himmelsk" och "mindre himmelsk" musik. Om man då som sagt inte går till texten och det lyriska budskapet som kan finnas i musik. Men, själva musiken utan ord tycker jag är svår att "mäta" på det sättet.
Johan Eklöf
18.4.2012 17:32
Tack Daniel för kommentaren. Men är du inte litet för generös när du säger att all instrumentalmusi kommer från himlen. Jag tycker nog själv att det finns mer himmelsk och mindre himmelsk musik samt sådan som jag tycker att inte alls har något släktskap med de himmelska harmonierna.
Daniel Norrback
18.4.2012 11:13
Jag skulle nog personligen luta mer åt din första ide: att all musik redan finns i himlen/evigheten, och ibland då vi har tur så får vi ner några av dessa himmelska melodier till jorden och vår bristfälliga värld. För eftersom Gud är evig, och källa till musiken, så kan jag tänka mig att det är ganska svårt att överraska Gud med något nytt vad gäller musik:) Han har ju haft evigheter på sig att fundera ut olika melodier, och länge har han också haft änglar till sin hjälp. En predikant har sagt sådär om musik överlag att: "all musik kommer från himlen, i helvetet har de inte ens en sprucken lergök att spela på". Jag är nog benägen att hålla med om detta. Jag tror inte att musik i sig kan vara djävulsk, alltså själva instrumentalmusiken. Men om man lägger osunda ord och ett djävulskt budskap till en musik, det må sedan vara vilken genre och stil som helst, så blir musiken skadlig och står i den ondes tjänst. Exempel: rockmusik är inte i sig synd, men rockmusik med ondskefulla texter är synd. Musiken är ett medel som kan användas både i Guds och djävulens tjänst, precis som många andra saker här i livet. Sedan lyssnar jag också helst på tenorer, vad gäller sång. Kanske delvis för att jag själv är relativt hög tenor, och gillar att försöka sjunga med i alla låtar som går i ett högre register. Några av mina favoriter är Jussi Björling och Andrea Bocelli från den klassiska musiken/operan, och Art Garfunkel, Robert Plant, Bono och Jon Bon Jovi från pop/rockmusiken. När det gäller kristen musik uppskattar jag mycket Michael W. Smith, den amerikanske lovsångsledaren och artisten. Den 5:e maj ska jag sjunga tenor-solo i låten "Still haven't found what I'm looking for"(U2), då vi uppträder med gospel-kören jag är med i. Be gärna för mig att mitt solo skall gå bra, för det är ganska krävande att sjunga:) Tack Gud för all underbar musik!

TILLGÄNGLIG NATTVARD. I Nykarleby har styrgruppen för vuxenarbete tagit in ett nytt koncept för den som som av hälsoskäl inte orkar eller kan stå länge och gå till nattvarden. 8.6.2026 kl. 19:19

BÖNESVAR. Andreas Helenelund är bonde. Han gillar sitt jobb, men när det var som värst blev han nästan knäckt av det ekonomiska ansvaret. Att han klarade det ser han som ett bönesvar. – Först efteråt har jag insett hur slutkörd jag var. 4.6.2026 kl. 13:13

ORGLAR. Två historiska orglar i Nykarleby, Telinorgeln i Sankta Birgitta kyrka och Beijerorgeln i Jeppo kyrka, dokumenteras med tanke på en framtida restaurering. 3.6.2026 kl. 14:28

kyrkoherde. Henrik Östman valdes i slutet av maj till kyrkoherde i Replots församling genom indirekt val. Han var den enda som sökte kyrkoherdetjänsten när den ledigförklarades i våras. 3.6.2026 kl. 12:59

NYTT LIVSSKEDE. – När du avslutar jobbet kan du inte längre gå tillbaka till det. Du måste hitta något nytt. Det nya kommer inte ifall du inte avslutar det gamla, råder Tom Tiainen. 2.6.2026 kl. 19:18

kyrkostyrelsen. Borgåbon Linda Finnbäck börjar jobba vid den svenska centralen KCSA. 1.6.2026 kl. 16:16

laestadianer. Risöhälls laestadianförsamling i Larsmo får inte traktens övriga frids­föreningar med sig i soloåkningen gentemot Borgå stift. Åratal av positiv utveckling i rörelsen raseras, anser en av kritikerna, Hans Snellman i Öja. 1.6.2026 kl. 10:00

LFF. Hur påverkar Risöhälls beslut gemene man i LFF? En fråga som varit svår att besvara. ”Nina” från Larsmo är skeptisk till beslutet. 1.6.2026 kl. 10:08

kyrkoherdar. Tomas Ray och Karl af Hällström valdes enhälligt av sina nya församlingar. 28.5.2026 kl. 15:36

Personligt. Daniel Särs står inför ett vägval i livet. Efter många år som psykolog studerar han nu teologi och ledarskap och försöker förstå vad Gud vill med hans liv och vilken riktning han själv ska ta. 20.5.2026 kl. 14:14

NYTT FRÅN DOMKAPITLET. Samuel Erikson har sagt upp sig från tjänsten som kyrkoherde i Vörå. Det var ett av ärendena som behandlades då domkapitlet vid Borgå stift hade möte på tisdagen. 20.5.2026 kl. 12:51

kyrkoherdeval. Catharina Englund blir ny kyrkoherde i Jakobstads svenska församling. Det stod klart när rösterna hade räknats på söndagskvällen. 17.5.2026 kl. 23:04

kyrkoherdeval. Mikko Sulander har studerat hur kyrko­herdarna väljs. Han är kritisk till det direkta valsättet. Men i Borgå stift är det snarast regel med mycket få undantag. 15.5.2026 kl. 18:47

kyrkoherdeval. När Larsmo församling för ett drygt år sedan sökte efterträdare till mångåriga kyrkoherden Max-Olav Lassila, som gick i pension i mars 2025, gick det trögt. Tjänsten lockade inte en enda sökande. Nu har tjänsten varit lediganslagen igen och den här gången gick det bättre. Två sökande hade lämnat in sina papper när ansökningstiden gick ut på fredagen kl. 12. 15.5.2026 kl. 12:34

KARRIÄRBYTE. Har du en akademisk examen? Har du någonsin tänkt tanken att kanske en dag bli … präst? I slutet av maj ordnas ett webbinarium just för dig. 12.5.2026 kl. 16:31

TILLGÄNGLIG NATTVARD. I Nykarleby har styrgruppen för vuxenarbete tagit in ett nytt koncept för den som som av hälsoskäl inte orkar eller kan stå länge och gå till nattvarden. 8.6.2026 kl. 19:19

BÖNESVAR. Andreas Helenelund är bonde. Han gillar sitt jobb, men när det var som värst blev han nästan knäckt av det ekonomiska ansvaret. Att han klarade det ser han som ett bönesvar. – Först efteråt har jag insett hur slutkörd jag var. 4.6.2026 kl. 13:13

ORGLAR. Två historiska orglar i Nykarleby, Telinorgeln i Sankta Birgitta kyrka och Beijerorgeln i Jeppo kyrka, dokumenteras med tanke på en framtida restaurering. 3.6.2026 kl. 14:28

kyrkoherde. Henrik Östman valdes i slutet av maj till kyrkoherde i Replots församling genom indirekt val. Han var den enda som sökte kyrkoherdetjänsten när den ledigförklarades i våras. 3.6.2026 kl. 12:59

NYTT LIVSSKEDE. – När du avslutar jobbet kan du inte längre gå tillbaka till det. Du måste hitta något nytt. Det nya kommer inte ifall du inte avslutar det gamla, råder Tom Tiainen. 2.6.2026 kl. 19:18