Bloggarkiv

Dan-Erik Sahlberg
Dan-Erik Sahlberg
Dan-Erik Sahlberg är programchef på Sigtunastiftelsen och musiker. Han kommer att blogga om sådant som rör sig i gränslandet mellan tro, kultur och samhälle – sett genom sina svenska glasögon.

Tips för Stockholmsbesökare

27.02.2012 11:50

Idag är det måndag och en ny vecka har inletts. Jag är hemma i Örebro och tänker ta det ganska lugnt idag efter en intensiv vecka i Sigtuna med bland annat Tällberg Winter Forum som jag berättade om i mitt förra inlägg. Kanske tar jag en tur till Kvismaren, en fågelsjö och naturskyddsområde ett par mil från stan där det de senaste dagarna rapporterats både havsörn och kungsörn.


Men mitt sinne är fortfarande uppfyllt av det jag varit med om de senaste dagarna. Tällberg-konferensen, som handlat om de svåra och komplexa frågorna kring yttrandefrihet, demokrati och företagsamhet, avslutades lite inofficiellt med att en mindre grupp av konferensdeltagarna åkte in till konsthallen Magasin 3 i Stockholm för en specialvisning av en utställning av den kinesiske samtidskonstnären Ai Weiwei.


Ai Weiwei är född 1957 i Peking. På slutet av 1970-talet var han med och grundade den avantgardistiska konstgruppen Stars innan han 1983 flyttade till New York. Där umgicks han med exilkinesiska grupperingar av konstnärer, musiker och arkitekter, men blev en del av den amerikanska intellektuella och konstnärliga scenen. 1993 återvände Ai Weiwei till Kina och har sedan dess blivit en förgrundsgestalt i den kinesiska samtidskonsten. På senare år har hans engagemang för sociala förändringar i Kina tagit allt mer plats och han har kommit att bli en av regimens mest uttalade kritiker. Sedan mer än ett år sitter han i ”husarrest” och får inte lämna Peking. Han är dessutom förbjuden att verka på internet och att uttala sig i media.


När jag besökte utställningen blev det så tydligt för mig vilken roll konsten kan ha förändringsprocesser, inte bara för opinionsbildning utan när det gäller att fördjupa perspektiv och visa på de komplexa samband som finns till de historiska och kulturella kontexterna som alltid finns inbäddade i begrepp som ”yttrandefrihet, ”demokrati” eller ”fri företagsamhet”.


I sina konstverk utgår Ai Weiwei oftast från en kinesisk kontext men gör den tillgänglig även för en internationell publik. Hans verk har både en enorm känslighet samtidigt som de utsrålar en väldig kraft och tar upp ämnen som är angelägna för oss i Sverige/väst att få insikt i. Han använder gärna ikoniska föremål med stort kulturellt eller symboliskt värde för kineser och hanterar dem sedan medvetet utan hänsyn till deras värde.


Ett exempel är verket ”Stool” från 2008 (se bilden nedan). Den består av två pallar från Qingdynastin. Pallarna är befriade från sitt ursprungliga historiska värde och det ”nya” objektets funktionalitet och fysiska lagar är på sätt och vis satta ur spel. Här får han åtminstone mig att fundera på mina konventionella uppfattningar om kultur och ifrågasätta de etablerade värden som är förknippade med det. Naturligtvis är denna ganska enkla installation även en kommentar till den ofta bisarra realiteten i det kinesiska samhället där det ”moderna” Kina har vuxit fram på bekostnad av medborgarnas personliga frihet.


Och så där fortsätter det. I alla de verk som visas på Magasin 3 – en del av dem är videoinstallationer och en del konceptuella konstverk innefattande sociala experiment – lyfts på olika sätt Ai Weiweis engagemang för yttrandefrihet och demokratisering i sitt hemland.


Tänker ni besöka Stockholm i vår rekommenderar jag starkt ett besök på Ai Weiwei-utställningen på Magasin 3 i Stockholms Frihamn! Utställningen pågår t o m den 10 juni.

Stool, 2088 av Ai Weiwei Pallar från Qingdynastin (1644-1911)

Helsingfors. Beni Karjalainen vet hur det är att vara ensam, men också hur det går att komma ur ensamheten. Årets Gemensamt ansvar-kampanj samlar in pengar för att motarbeta ungas ensamhet. 12.4.2024 kl. 18:56

HJÄLPLEDARE. Sommarjobb eller frivilligkul? Kyrkpressen tittade på vad hjälpledarna får betalt på sommarens konfirmandläger, där de har en viktig roll. På Åland har församlingarna en arvodeskultur som sticker ut. 19.4.2024 kl. 15:53

SOMMARREPRISEN 2024. I Borgå stift är det på sina håll allvarlig brist på präster. Det som förr ofta blev ett livslångt kall är i dag ett yrke där många slutar och gör någonting annat. Forskningen antyder varför. 25.7.2024 kl. 10:00

kyrkoherdeval. Exceptionellt, jag tror inte det hänt förr i Borgå stift, säger biskop Bo-Göran Åstrand om det oavgjorda kyrkoherdevalet i Petrus församling i Helsingfors. Senast i maj blir det domkapitlet som fattar beslut om vem som blir kyrkoherde. 4.4.2024 kl. 09:56

kyrkoherdeval. Kyrkoherdevalet i Petrus församling oavgjort efter ett långt möte – församlingsrådets röster föll lika, 6/6. 3.4.2024 kl. 21:54

litteratur. Då Rosanna Fellman var barn såg hon jämnåriga laestadianer få skit för sin tro. Samtidigt bad hon Gud om att inte längre behöva bli mobbad. I dag är hon motvilligt troende och aktuell med en ny bok. 3.4.2024 kl. 10:59

profilen. Ida-Maria Björkqvist lämnade drömjobbet som journalist för att på heltid fundera på hur man ska locka personer under femtio till en kristen samling. 2.4.2024 kl. 10:00

sorg. De har bearbetat varsin sorg. Monica Björkell har sörjt sitt drömbarn, Susann Stenberg mamman som valde att lämna sitt liv och sina barn. – Om vi inte jobbar med vår sorg ligger den därunder och äter upp våra batterier. 1.4.2024 kl. 19:30

PÅSKDAGEN. Påsksöndagens glädje kör förbi långfredagens sorg för pingstvännen Johan Byggningsbacka. – Glädjen har tagit över. 31.3.2024 kl. 08:00

BISKOPENS PÅSKHÄLSNING. På Långfredagen får Guds närvaro i lidandet ett ansikte. Jesus Kristus är med oss då vi har det svårt. Inför hans barmhärtiga blick får vi klaga, sörja och ifrågasätta Gud. Vi behöver inte förneka en endaste av våra smärtsamma erfarenheter. 29.3.2024 kl. 08:00

PÅSK. När Jaana Kettunen var barn var påsken den tråkigaste högtiden, idag är den bottenlöst sorglig och underbart glad. 28.3.2024 kl. 08:00

FÖRLÅTELSE. På påsken brukar frälsningssoldaten Annika Kuivalainen tänka på att hon fått mycket förlåtet och därför kan förlåta andra. 27.3.2024 kl. 08:00

PÅSK. Vad lär de kristna värderingarna oss, som inte dagens poserande och utstuderande ledare lär oss? frågar språkforskaren och författaren Janne Saarikivi i en essä till påsk. 22.3.2024 kl. 20:00

REGNBÅGSFRÅGOR. – Församlingarna måste bemöta sexuella minoriteter och könsminoriteter rättvist. Det kan handla om småsaker, men om man påverkas av dem varje dag är de inte längre småsaker, säger Ani Iivanainen som är diakoniarbetare i Esbo svenska församling och jobbar med en bok som ska handla om hur församlingsanställda ska bemöta regnbågspersoner. 22.3.2024 kl. 16:39

PÅSK. Livet och det goda segrar! I Kyrkpressens påsk­enkät vinner de ljusa och glada tonerna. Men traditionsforskaren Anne Bergman ser också spännande nya drag i vad som är viktigt i påsktid i gemenskapen kring kyrkan. 20.3.2024 kl. 20:00

GRÖN OMSTÄLLNING. Nina Långstedt är den sjunde generationen som odlar jorden på Krämars i Svartå, Ingå. Hon vill göra allt hon kan för att rädda inte bara Krämars utan hela planeten för framtidens generationer. – Det är hopplöst, men vi måste göra det ändå. 13.2.2025 kl. 09:43

ungdomens kyrkodagar. – Det som var särskilt fint i år var att vi kom till att ingen ska pushas ut från församlingen bara för att vi har lite olika värderingar, säger Mona Nurmi. 12.2.2025 kl. 18:26

LÄGER. Varför får bara ungdomarna gå på läger? undrade några konfirmandföräldrar. Klart vuxna behöver läger också, tänkte de i Åbo svenska församling. Nu blir det av – välkommen på vuxenläger! 11.2.2025 kl. 14:07

kyrkomusiker. Fiona Chow är ny kantor i Borgå svenska domkyrkoförsamling. Under pandemin hade hon tråkigt medan kyrkorna stod tomma. Det var en perfekt tid att öva orgel! Och så blev hon kyrkomusiker. 10.2.2025 kl. 11:48

FÖRFÖLJELSE. 380 miljoner kristna i världen blir förföljda och diskriminerade, skriver Open Doors i sin senaste årsrapport. Finländare som turistar i Turkiet, Marocko, Egypten eller Vietnam tänker kanske inte ens på det. 7.2.2025 kl. 18:47