Deras sång ska bli om Jesus
VÅREN 1873 sägs psalmförfattaren Fanny Crosby en dag ha hälsat på hos sin förmögna väninna Phoebe i Brooklyn Heights.
Phoebe brukade plinka fram melodier på sitt piano och ibland kunde Fanny nästan på studs rimma fram verser, refräng som kristen poesi till melodislingorna. Men så producerade hon också under sin livstid över 9 000 sånger och psalmer.
Så gick det också den här testunden i 1800-talets New York. Psalm 305 i vår psalmbok blev till, Min sång ska bli om Jesus.
Vem Jesus i den dåtida tankevärlden för 150 år sedan var för Fanny Crosby kan man meditera över. Hon som satt och skrev låttexter för en dollar styck och sjöng om nätterna vid stadens fattigmissioner, blind sedan barn för en kvacksalvares skull.
Att sitta vid Jesu fötter och njuta av hans nåd och kärlek som music low and sweet, som hon skrev till Phoebes melodi, så har inte alla formulerat sig genom tiderna sedan dess.
»Jesus har i olika tider och sammanhang fått olika sidor av sig belysta.«
FÖR JESUS – vem är det? Det finns de som tycker att det borde vara klart och uppenbart för alla; det står ju i Bibeln vem han är.
Frågan är angelägen när det talas om hur dagens finländska unga finner Jesus på nytt. Vid ett scensamtal frågades vad kyrkorna har att ge eller svara dem när suget, efterfrågan, nu är här. Vi som satt där visste uppriktigt sagt inte direkt vad vi skulle svara.
Jesus har i olika tider och sammanhang fått olika sidor av sig belysta. Han har varit förlåtaren och försonaren som lindrar syndanöd. Han har funnits i sångslingan Är det sant att Jesus är min broder? – storasyskonet att luta sig mot när det är motigt. Det här har gett oss många väckelserörelser med levande vatten, ur djupa källor.
Jesus, revolutionären som står upp mot dem som har makt. Jesus, bohemen som vist och lättjefullt struntar i bordsregler, konventioner och fariséer. Det gav oss det som för femtio år sedan kallades Jesusrörelsen. En generation fann nya uttryck, i livsstil, poesi och musik.
Jesus, den lidande som lider med alla som plågas och lever otryggt i världen. Eller som nu i USA: Jesus, krigaren. Den politiske Jesus.
Eller Jesus, berättelsen, myten som på fragment av en historisk person har byggts till en illustration som hjälper oss att i vår begränsning visa på det eviga goda.
"Vi behöver kunna lyssna, inte minst till hur deras längtan har uppstått – i tiden."
VAD AV det här är vägledning åt unga som talar om Jesus 2026? Här behöver vi kunna lyssna, inte minst till hur deras längtan har uppstått – i tiden.
Vi som gärna vill vara de vuxna i kyrkan och rummet ska vara varsamma när vi kommer till platsen med våra patinerade verktygslådor för att hjälpa till vid det bygget.
Vi har inte vuxit upp under klimatorons och krigshotens år. Vi har inte levat med de sociala mediernas infostorm och nätmobbning. Vi hade ingen boom av fantasykultur där allt från Harry Potter till kristna C.S. Lewis lagt grunden till ett existentiellt berättande om den djupa, universella kampen mellan ont och gott. Det har de unga.
Våra trosbekännelser och erfarenheter av andaktsliv och trosgemenskap kan vara till stöd. Men den Jesusbild du själv fått i huvudet och hjärtat kan du inte pusha att bli en annans. För som det heter, Jesus lever.
De ungas sång ska bli om Jesus.
Det kommer att bli fint.





















