Sara Svensson – den snälla barnflickan som tvingades till mord. Hon talar ut i en dokumentär som har premiär på HBO Nordic på söndag.

Knutby: ”Alla är offer, men alla är också förövare”

dokumentär.

En kvinna mördas. Barnflickan fälls för dådet, kvinnans man för anstiftan. Allt sker i en by i Sverige där församlingen väntar på att Jesus ska komma tillbaka, eftersom deras pastor är Kristi brud. I två år undersökte journalisterna Anton Berg och Martin Johnson vad som egentligen hände i Knutby.

3.4.2021 kl. 14:25

När pingstpastor Helge Fossmos fru Alexandra mördades år 2004 i lilla Knutby, nordost om Uppsala, väckte fallet stor uppståndelse. Historien blev inte mindre intressant av att mördaren var familjens tidigare barnflicka, 27-åriga Sara Svensson, som haft ett förhållande med Helge Fossmo.

När de två dömdes trodde man kanske att livet i Knutby skulle fortsätta i lugnare spår. Så blev det inte. När församlingen upplöstes år 2018 vittnade tidigare medlemmar om att de levt i en sekt där det förekom misshandel, sexuella övergrepp och märkliga bibeltolkningar.

– Vi kände att om vi kan få de här människorna att prata om detta på ett ärligt sätt för första gången, då kan vi kanske komma någonstans, säger Anton Berg, som tillsammans med Martin Johnson står bakom dokumentärserien I blind tro, som har premiär på HBO Nordic den 4 april.

– När polisen undersökte mordet valde de att inte se på rörelsen som en sekt, och det kan ha gjort att de missat saker. Det var spännande att sätta på sig de glasögonen, säger Johnson.

I serien talar Sara Svensson on den fruktansvärda gud som tvingar henne att begå mord för att få nåd i hans ögon. Hon kallar honom ”Knutbyguden”.

– Man ser ju så tydligt att något är helt fel i Knutby. Man åker dit och ser de här fem husen det handlar om. Och så tänker man: i ett av de här husen ska tydligen ”himlens drottning” bo. Och hit, till den här plätten, kommer Jesus tillbaka när han kommer tillbaka. Man förstår ju att det finns ett övermod i det. Det är en fantasi som går att särskilja från den mesta, sunda religionsutövningen, säger Berg.

Martin Johnson påpekar att människorna i Knutby hade det gemensamt att de ville något mer än det de fick i vanliga församlingar. De ville något större.

– De var unga och hungriga. Och då gick det ett rykte om Åsa Waldau. Runt om i Sverige predikade hon om att här lever man nära Gud, det går inte att komma närmare Gud än så här. Många hungriga människor sökte sig dit. Men varningsflaggorna höjs ju direkt när man gör det här till en hemlighet.

Och vilken är hemligheten? Jo, den att Åsa Waldau är Kristi brud, som hon beskrivs i psalm 45 i Psaltaren. ”I all sin prakt träder kungadottern in, av guldbrokad är hennes klänning.”

Men när börjar det gå riktigt fel?

– Det blir ju komplext. Det är ju Helge Fossmo och Åsa Waldau som gemensamt skapar grunden för Kristi brud-läran. Men den bärs vidare av alla. Alla skapar den här tron. Det är det som gör den här historien så intressant – och så mänsklig, sårig och smärtsam. Alla är offer, men alla är också förövare, säger Martin Johnson.

Alla de som tidigare var medlemmar av Knutbyförsamlingen glider på den skalan när de intervjuas. Offer – eller förövare?

– Det har gjort det väldigt svårt när vi intervjuat människorna. Alla pratar ju – och det är högst mänskligt – gärna om sig själva i offerrollen, men mindre gärna om sig själva som förövare. Vi har modiga människor som i dokumentären ställer upp och pratar om sig själva även i förövarrollen. Men det är lätt hänt att man glider … Jag har aldrig varit med om att ha varit tvungen att vara så mycket på tårna under intervjuer. Tänka: stämmer det här, stämmer det inte, skönmålas det, skönmålas det inte, är det sanning, är det bara ett minne som är fel, är det en medveten glidning? säger Berg.

Vem skulle ni ha varit i Knutby?

– Eftersom jag inte är troende är det lätta svaret: jag skulle aldrig ha hamnat där. Jag tror inte på en gud. Men om man ser det i en annan kontext, att det skulle kunna handla om en ideologi, att man på något vis hamnar i en kokande tunna … Jag vet inte. Jag tycker synd om människorna där och förstår dem, samtidigt som jag inte alls kan relatera till dem, säger Berg.

Martin Johnson håller med.

– Men om jag hade varit en sökande 18-åring och någon kom och sa ”här finns svaren!” då hade jag nog lyssnat. Nu är jag 37 år och fyrabarnspappa, och då hade jag aldrig lyssnat. Det handlar också om när i livet man plockar upp människor, och var de är. Jag hoppas ju att det finns en allmängiltighet i den här berättelsen: Om du känner inom dig att någonting är fel så måste du lyssna, säger Johnson.

Det finns mycket i berättelsen om Knutby som inte fått rum i serien I blind tro. En sådan bit är hur händelserna skakade om hela Pingströrelsen i Sverige, och vilka ärr den lämnade. En annan handlar om barnen i Knutby. När Säkerhetspolisen tittar på radikalisering i grupper delar de in människor i tre kategorier: ledarna, de som söker sig till gruppen av religiösa skäl och de som söker ett sammanhang.

– Men det finns en fjärde grupp: barnen. De har aldrig fattat beslutet att vara med. Dem har vi valt att inte ta med i dokumentären, säger Berg.

Vad är det som överraskat er mest under det här projektet?

– Rekonstruktionen, säger Anton Berg, och syftar då på den 26 minuter långa rekonstruktion av mordet som spelades upp i rätten. Efter att Sara Svensson gett dem fullmakt fick de tillgång till det sex timmar långa videomaterial som de 26 minuterna var klippta ur.

– Graden av instruktioner hon fick överraskade oss. Det var en väldigt stor överraskning att Sara, som ju har den här dokumenterade ”vara-till-lags”-personligheten, trots alla instruktioner hon får ändå inte går närmare (då hon ska visa hur hon avfyrar skotten). Det är otroligt komplext, säger Berg.

– En sak som överraskade mig var hur djupt världsbilden av Åsas otroliga makt satt hos de människor vi talade med, säger Johnson.

– Det system de byggde upp kring henne. Det var så starkt, och det förvånade mig. ”Nämen Åsa ska gifta sig med Jesus.” ”Hur ska hon göra det då?” ”Då ska hon dö.” Sedan går de runt och ber för att hon ska dö. Så när Alexandra skjuts, då tror de på riktigt att det är fel person. För det är ju Åsa som ska komma till himlen. När jag hörde det kände jag en avgrund.

Och vad har ni lärt er av Knutbydramat?

– Känns det fel så är det fel.

Detta hände i Knutby

Ett mord och ett mordförsök skedde i Knutby den 10 januari 2004. Alla inblandade var medlemmar i Filadelfiaförsamlingen i Knutby.

Helge Fossmo åtalades och fälldes för att ha förmått Sara Svensson att mörda hans andra fru Alexandra, och utföra mordförsök på den skottskadade medlemmen. Sara Svensson, som erkände bägge brotten, åtalades och fälldes för mord och mordförsök.

Församlingens ledande kvinna Åsa Waldau var äldre syster till Alexandra Fossmo. Helge Fossmo hävdar att Åsa Waldau höll i trådarna och att han handlade på order av henne.

Filadelfiaförsamlingen i Knutby avvecklades år 2018. I en rättegång år 2020 åtalades fyra av församlingens pastorer, bland dem Åsa Waldau, för misshandel av församlingsmedlemmar.

Sofia Torvalds


NÄRPES. Närpes församling lyssnade in familjernas behov. Resultatet blev en juniorklubb för sommarlovslediga barn och en heldagsdagklubb som startar i höst. 30.5.2022 kl. 11:10

diakoni. ”Så snett kan det aldrig gå att du inte kan komma och tala med oss”, säger diakoniarbetaren Henrika Lemberg i Borgå. 20.5.2022 kl. 12:52

KLIMATET. Upp till 22 miljoner euro kan de evangelisk-lutherska församlingarna lyfta ur sina skogar varje år. När kyrkan ska vara klimatneutral 2030 får många se över sina invanda avverkningar. 26.5.2022 kl. 12:00

livshistoria. 102-åriga Doris Ståhl har varit med om två krig, evakuerat föräldrahemmet under Porkalaparentesen och suttit i Stockmanns källargångar när Helsingfors bombades. Ukrainakriget följer hon med i tidningen. – De arma människorna! Det är så hemskt så man kan inte tänka på det. 27.5.2022 kl. 16:27

KYRKANS SKOGAR. Med sina 4 356 hektar skogar är Karleby kyrkliga samfällighet den största skogsägaren inom kyrkan i Finland. 26.5.2022 kl. 11:59

KRIGET I UKRAINA. Bland dem som flyr kriget är en del de mer utsatta än andra. Vandaförsamlingarna gjorde tidigt ett beslut om vem de främst skulle ta hand om. 20.5.2022 kl. 12:38

Personligt. Elina Sagne-Ollikainen lärde sig tidigt att en människas tid här på jorden tar slut. – Det är viktigt för mig att jag använder den tid jag fått väl. 25.5.2022 kl. 12:15

ANDETAG. Louise Häggström och hennes man valde att säga upp sig från sina jobb och flytta till Bergen, en stad i ett land de aldrig besökt tidigare. Hon bloggar på Andetag-bloggen på Kyrkpressens sajt. 24.5.2022 kl. 08:26

LÄGER. I slutet av juli ställs Sabina Wallis inför sitt eldprov: att vara lägerledare vid sommarlägret i Pieksämäki. Själv har hon varit där varje sommar sedan hon var ett halvt år. 23.5.2022 kl. 18:00

TJÄNST. Domkapitlet har fått in fem ansökningar till tjänsten som stiftsdekan. För jobbet, i vilket man framför allt lägger upp prästernas fortbildning, presenterar de sökande olika meriter. De "kan Åbo Akademi", "kan regnbågsfolket" eller "kan dialogen med väckelserörelserna". 20.5.2022 kl. 16:20

domkapitlet. Domkapitlet ändrar på hur församlingspastorerna tillsätts. 19.5.2022 kl. 15:57

FÖRSAMLINGSSAMMANSLAGNING. Den föreslagna nya församlingen, som ska bestå av Malax, Petalax och Bergö församlingar, verkar inte kunna heta något där ortnamnet Malax ingår. 18.5.2022 kl. 15:56

FÖRSAMLINGSVALET. Låt inte studier och andra framtidsplaner hindra dig från att ställa upp i församlingsvalet, säger Nicolina Grönroos. 16.5.2022 kl. 13:11

GAMMAL KYRKA. Björnholmens kyrka i Jakobstad hade varit till salu i ett år innan någon vågade ta sig an projektet. De som vågade är Lars och Monica Granlund. De såg möjligheter i byggnaden. 12.5.2022 kl. 15:41

FÖRSVAR. Carolina Lindström är kyrkoherde på Åland och underlöjtnant i 
reserven. Hon känner att folk plötsligt insett att försvarsmakten behövs till något. 12.5.2022 kl. 12:03

kyrkkaffe. Stämningen på kyrkkaffet är inte alltid hundra procent avslappnad – men det gör ingenting. Vid kaffebordet lär vi oss också att möta människor som inte är som vi eller tycker som vi, skriver Edit Koskinen. 28.8.2024 kl. 16:43

festival. Att retreatgården Snoan fortfarande finns, behövs och verkar, det ska firas den 13–15 september. – Vi ser fram emot en fest med glädje, en fest för vad som varit och för vad Snoan har betytt, säger Kalle Sällström. 28.8.2024 kl. 16:17

SPLITTRING. För tjugo år sedan grundade Robin Nyman och Matti Aspvik en gudstjänstgemenskap i Jakobstads svenska församling. Sedan lämnade de församlingen, och många följde med in i den nya gemenskapen. Idag ser de att de gjorde mycket genuint och fint – men de ser också uppror, besvikelse och att de fastnade vid perifera saker. 26.8.2024 kl. 15:36

konflikt. Puls Helsingfors och Christoffer Perret svarar på frågorna kring gemenskapen som lämnat Petrus församling i fråga-svar-form på Puls Helsingfors webbsida. ”Vi fick klara besked”, säger de – men kyrkoherde Pia Kummel-Myrskog menar att diskussionen knappt hann börja. 25.8.2024 kl. 11:57

SPLITTRING. En stor del av de lekmän som varit aktiva i Puls-gemenskapen i Petrus församling i Helsingfors lämnar Petrus och bygger något nytt. De hade sin första samling i SLEY:s utrymmen i Helsingfors igår, söndag. 19.8.2024 kl. 14:33