Biskoparnas syn på hur kyrkans äktenskap borde se ut placerar sig över hela skalan. På bilden fr.v. biskoparna Keskitalo, Åstrand, fältbiskop Pekka Särkiö, Repo, Hintikka, Kalliala, ärkebiskop Luoma, Jolkkonen, Peura, Häkkinen och Laajasalo.

Kotimaa: Så här placerar sig biskoparna i äktenskapsfrågan

äktenskapssyn.

Tre biskopar håller fast vid kyrkans nuvarande syn, två vill ha ett helt könsneutralt äktenskapsbegrepp. De övriga placerar sig däremellan, en vill inte svara.

4.9.2020 kl. 12:17

Biskoparna i Finlands evangelisk-lutherska kyrka når inte en gemensam syn i äktenskapsfrågan, men om de skulle tvingas kompromissa kan de flesta tänka sig en medelväg som det näst bästa alternativet.

Det här var en av poängerna i det brev som biskopsmötet publicerade som svar på begäran om att främja en respektfull diskussion i äktenskapsfrågan. Brevet beskriver sex olika modeller som kyrkans äktenskapssyn och vigselpraxis kunde följa i framtiden. (Se dem beskrivna nedan.)

Tidningen Kotimaa har frågat alla biskopar vilken modell de anser vara den bästa – samt i vilken situation de kunde tänkas sig att acceptera mittenmodellen (modell 3).

En kan inte tänka sig fler kompromisser

De som stöder kyrkans nuvarande äktenskapssyn är biskop Seppo Häkkinen i S:t Michels stift, Lappobiskopen Simo Peura och Uleåborgsbiskopen Jukka Keskitalo.

Det som skiljer dem åt är att Peura och Keskitalo kan tänka sig kompromissmodellen (modell 3) – enligt vilken präster har samvetsfrihet att viga par av samma kön. Det gör de med hänvisning till en situation där det skulle bli så att högsta förvaltningsdomstolen konstaterat att domkapitel inte kan straffa präster som väljer att viga par av samma kön.

Biskop Seppo Häkkinen anser däremot att den nuvarande äktenskapssynen (modell 2) är det enda möjliga alternativet. Han är därmed den enda av biskoparna som öppet motsätter sig kompromissmodellen som ett möjligt alternativ.

Ärkebiskopen stöder kompromissmodellen, två vill ha parallella synsätt

Två biskopar, ärkebiskop Tapio Luoma och biskopen i Tammerfors stift Matti Repo, anser att det tredje alternativet är att föredra av de sex modellerna.

Helsingforsbiskopen Teemu Laajasalo och Kaarlo Kalliala, biskop i Åbo ärkestift, menar i sin tur att det skulle vara bästa om kyrkan hade två officiella äktenskapsbegrepp, ett traditionellt och ett könsneutralt (modell 4).

Deras motiveringar är liknande och handlar om att de anser det här vara den bästa möjligheten att hålla ihop kyrkan.

Biskop Laajasalo konstaterar också att modell 3 i praktiken redan tillämpas i Helsingfors stift.

Åstrand och Hintikka för en könsneutral äktenskapssyn

Biskop Bo-Göran Åstrand och Esbobiskopen Kaisamari Hintikka skulle båda vilja att kyrkan omfattade ett könsneutralt äktenskapsbegrepp. De stöder den modell där präster som inte anser sig kunna viga par av samma kön garanteras samvetsfrihet (modell 5).

Den enda biskopen som inte svarar på Kotimaas fråga är Kuopio stifts biskop Jari Jolkkonen.

– Viktigare än enskilda biskopars åsikter är att söka en gemensam väg, säger han till Kotimaa.

De sex modellerna i korthet.

Modell 1: Kyrkan ser äktenskapet som ett förbund mellan en man och en kvinna och viger enligt det.

Modell 2: Kyrkan ser äktenskapet som ett förbund mellan en man och en kvinna och viger enligt det. Samtidigt vill man svara på det andliga behovet hos samkönade par genom en parallell förrättning. Häkkinen, Keskitalo, Peura.

Modell 3: Kyrkan ser äktenskapet som ett förbund mellan en man och en kvinna och viger enligt det. Par av samma kön ges möjlighet till kyrklig vigsel genom att präster ges tillåtelse att viga dem. Luoma, Repo.

Modell 4: Kyrkan har två parallella äktenskapsbegrepp, ett traditionellt och ett könsneutralt. Kyrkan viger par av olika och samma kön. (Norges modell.) Kalliala, Laajasalo.

Modell 5: Kyrkan har omfattat ett könsneutralt äktenskapsbegrepp och viger enligt det. De präster som håller fast vid en traditionell syn ges tillåtelse att endast viga par av olika kön. (Sveriges modell.) Hintikka, Åstrand.

Modell 6: Kyrkan har omfattat ett könsneutralt äktenskapsbegrepp och viger enligt det. De som håller fast vid en traditionell syn ges inte rätt att avvika från kyrkans äktenskapsbegrepp och de vigs inte heller till präster.

Emelie Wikblad



INGERMANLANDS KYRKA. Inom maj månad ska två av kyrkans missionsorganisationer förklara varför flera av deras anställda har prästvigts i en luthersk kyrka i Ryssland. Biskop Ivan Laptev i den ingermanländska kyrkan tycker ståhejet är märkligt. 14.5.2024 kl. 10:00

KYRKOMÖTET. Många nya delegater i kyrkomötet. De tunga frågorna som samkönad vigsel eller organisationsreform i kyrkan kommer upp på onsdag. 13.5.2024 kl. 20:10

FOTOGRAFI. När fotografen Kasper Dalkarls pappa dog blev hans relation med mamma Åsa Dalkarl Gustavsson tätare. De började gå i bastu tillsammans, de blev vänner. Kaspers fotoutställning ”Mor och son” är deras gemensamma projekt. 13.5.2024 kl. 14:36

SVENSKA LITTERATURSÄLLSKAPET. Hon går från ett toppjobb till ett annat. Ruth Illman har gått i sina föräldrars fotspår, men motivationen kommer utan tvekan inifrån. Från och med september är hon ny forskningschef vid Svenska litteratursällskapet. 10.5.2024 kl. 19:52

kyrkoherdeinstallation. Kristi himmelsfärdsdagen blev en festdag i Vörå församlingen då nya kyrkoherden Samuel Erikson installerades av biskop Bo-Göran Åstrand under högtidliga former. Och Vöråborna slöt upp, både kyrkan och församlingshemmet var välfyllda. 9.5.2024 kl. 16:15

PULS. Det har gått ett halvt år sedan de aktiva i det karismatiska lekmannakonceptet Puls lade ner i Petrus församling i Helsingfors och gick sin väg. Kyrkpressen tittar på vad som hände sedan. 17.2.2025 kl. 19:00

litteratur. Då Emma Ahlgren skriver fiktion är det roligt, absurt, vasst och mörkt. Men hon påminner om att det i verkligheten finns hjälp mot mörker. Det finns terapi och medicin. Och djur. Och ibland också Gud. 14.2.2025 kl. 13:37

GRÖN OMSTÄLLNING. Nina Långstedt är den sjunde generationen som odlar jorden på Krämars i Svartå, Ingå. Hon vill göra allt hon kan för att rädda inte bara Krämars utan hela planeten för framtidens generationer. – Det är hopplöst, men vi måste göra det ändå. 13.2.2025 kl. 09:43

ungdomens kyrkodagar. – Det som var särskilt fint i år var att vi kom till att ingen ska pushas ut från församlingen bara för att vi har lite olika värderingar, säger Mona Nurmi. 12.2.2025 kl. 18:26

LÄGER. Varför får bara ungdomarna gå på läger? undrade några konfirmandföräldrar. Klart vuxna behöver läger också, tänkte de i Åbo svenska församling. Nu blir det av – välkommen på vuxenläger! 11.2.2025 kl. 14:07