Orden ”jag tror på Gud” glider lättare över tungan än ”jag tror på Jesus”

18.02.2025

Häromveckan gled ett samtal in på hur det ibland känns som att vissa benämningar på Gud är enklare och vissa svårare att ta i sin mun. Även om det ofta är obekvämt att tala om tro, glider orden ”jag tror på Gud” lättare över tungan än ”jag tror på Jesus”. ”Gud hjälpte mej” är enklare att säga än ”Jesus hjälpte mej”.

Mats Björklund är jordbrukare från Pedersöre.

Här invänder den teologiskt bevandrade att vi tror på en treenig Gud – en som är tre och tre som är en- och att man lätt går ner sig i ett träsk av definitioner om man försöker skilja delarna åt alltför mycket. Jag avser nu här endast hur lätt eller svårt det rent språkligt är att ta orden i sin mun, inte vad de betyder i teologiskt hänseende.


Kanske känns det enklare att tala om Gud än om Jesus eftersom benämningen Gud av dem jag pratar med kan tolkas bredare och därmed mindre stötande. Jag kan mena att jag tror specifikt på kristendomens Gud men jag kan också tro nån högre makt i största allmänhet. Benämningen Gud kan syfta på kärleken, en högre intelligens eller det goda i mänskan. Pratar man om Gud är man förvisso lagd åt det religiösa, men inte nödvändigtvis nån extremist.

Med Jesus är knepigare. Dels innebär tron då antagligen att jag tror på en faktisk historisk person, inte bara en idé eller en symbol. Om man dessutom börjar läsa på om honom i evangelierna blir det ännu obekvämare. Han är ju så förtvivlat kantig. Det går bra så länge texterna handlar om nåd och kärlek, om att hjälpa den svage och fattige. Socialt ansvar och rättvisa, det kan jag enkelt ställa mej bakom. Men ibland blir han så nedrans provokativ; välter bord, kallar folk för huggormsyngel, säger obekväma saker, kräver att jag tar ställning o.s.v. Det finns gott om Jesuscitat som är jobbiga att hantera och jag känner en viss förståelse för att lärjungarna i ett skede tar honom till sidan och försöker få honom att tagga ner lite.

Fast jag undrar om min tro ändå behöver den där provokativa sidan? Att bekänna mej till Jesus hindrar mej att gömma undan min tro i ett flum där jag sådär bekvämt och allmänt tror på ”nånting”.

Fast jag undrar om min tro ändå behöver den där provokativa sidan? Att bekänna mej till Jesus hindrar mej att gömma undan min tro i ett flum där jag sådär bekvämt och allmänt tror på ”nånting”. Att tro på Jesus fokuserar min tro på ett verkligt skeende i historien. Jag tror på en person, inte på en ide. Jag tvingas förhålla mej till det obekväma och kantiga hos Jesus och acceptera lite av en hihulit-stämpel om jag väljer att bejaka det. Kanske det obekväma i namnet Jesus behövs just för att skapa balans mot det allmännreligiösa och diffusa jag också bär med mej?

Kanske det obekväma i namnet Jesus behövs just för att skapa balans mot det allmännreligiösa och diffusa jag också bär med mej?

Så då är det väl lika bra att säga det: Jag tror på Jesus.

Så var det sagt.

Mats Björklund

METODISTKYRKAN. De finlandssvenska metodisterna använder rätten att avvika från samfundets internationella linje, som sedan 2024 bejakar samkönade äktenskap. 7.9.2025 kl. 11:51

LÄRKKULLA. Språkvetaren Juhani Jäntti är direktor för Lärkkulla stiftsgård som har verkat sedan 1950 och nu firar sina 75 år 2.9.2025 kl. 20:00

BISTÅNDSSAMARBETE. Finska Missionsällskapet och Kyrkans utlandshjälp påminner om att Petteri Orpos regering redan har skurit ner biståndet till de fattigare i världen med en miljard euro. 4.9.2025 kl. 18:51

SJUKHUSPRÄST. Döden. Det är vad Benjamin Häggblom upplever som den allra svåraste delen av sitt jobb som sjukhuspräst. Han står själv svarslös inför den. Men oberoende av om han kommer i kontakt med minnessjukdom, psykos eller cancer så är hans främsta verktyg det samma: närvaro. 2.9.2025 kl. 19:00

relationer. Nej, det kommer ingen perfekt partner på en vit häst och räddar oss. Och nej: konflikter är inte farliga. De är en möjlighet! Jan-Erik Nyberg har skrivit en bok om det som är det finaste och svåraste i livet: relationer. 1.9.2025 kl. 14:39

ARKITEKTURHISTORIA. Nu vill finländska forskare räta ut alla frågetecken kring Åbo domkyrkas ålder och medeltida interiör. – Man kan säga att Åbo domkyrka är landets viktigaste byggnad, säger Panu Savolainen, biträdande professor i arkitekturhistoria. 1.9.2025 kl. 10:55

NÄTVERKET KYRKFOLKET. Under laestadianernas sensommarmöte i Kållby informerade Stig-Erik Enkvist, verksamhetsledare för LFF, att nätverket Kyrkfolket planerar att börja viga egna präster. Till organisationerna inom nätverket hör bland annat LFF och Slef. 28.8.2025 kl. 18:57

KOLLEKTER. Martina Harms-Aalto som är svensk representant i Kyrkostyrelsens plenum föreslog strykningen av Kansanlähetys och evangeliska Sley i kollektlistan. 29.8.2025 kl. 18:24

Kolumn. – Jag hoppas att jag för egen del kunde ta Jesus som exempel och kunna vara välkomnande och bemöta andra mänskor som han skulle ha gjort. 28.8.2025 kl. 19:16

ÖSTERSJÖN. I Esbo firade församlingen Östersjödagen med kaffe och dopp – det vill säga ett alldeles fysiskt dopp på stranden i Stensvik. 28.8.2025 kl. 09:13

NYTT FRÅN DOMKAPITLET. Domkapitlet har beviljat en präst avsked från prästämbetet. 22.8.2025 kl. 15:59

kyrkobyggnader. Efter tre års förberedelser har kyrkan i Kiruna nu flyttat intill den grund den ska stå på. I morgon ska den flyttas upp på grunden. 20.8.2025 kl. 16:09

Lokalt. Larsmo församlings tf kyrkoherde har en bakgrund som reseledare och lärare. Han har hunnit med mycket, men är inte heller rädd för att upptäcka nya saker. I juni tog han körkort, och jungfruturen gick från Åbo till Larsmo. 19.8.2025 kl. 13:35

DOKUMENTÄR. Vem är du? Anna-Sofia Nylund har gjort radiodokumentären ”Väckelsen som skakade Jakobstads gymnasium”. Varför gjorde hon den, och vad lärde den henne om kristen tro? 19.8.2025 kl. 20:00

pengar. Många av oss har tillräckligt för att klara livhanken. Ändå tycks vi vilja ha mer. Kyrkpressens redaktör Rebecca Pettersson försöker ta reda på vad hon ska göra med sina pengar i en samtid besatt av sparande. 14.8.2025 kl. 17:44

kyrkkaffe. Stämningen på kyrkkaffet är inte alltid hundra procent avslappnad – men det gör ingenting. Vid kaffebordet lär vi oss också att möta människor som inte är som vi eller tycker som vi, skriver Edit Koskinen. 28.8.2024 kl. 16:43

festival. Att retreatgården Snoan fortfarande finns, behövs och verkar, det ska firas den 13–15 september. – Vi ser fram emot en fest med glädje, en fest för vad som varit och för vad Snoan har betytt, säger Kalle Sällström. 28.8.2024 kl. 16:17

SPLITTRING. För tjugo år sedan grundade Robin Nyman och Matti Aspvik en gudstjänstgemenskap i Jakobstads svenska församling. Sedan lämnade de församlingen, och många följde med in i den nya gemenskapen. Idag ser de att de gjorde mycket genuint och fint – men de ser också uppror, besvikelse och att de fastnade vid perifera saker. 26.8.2024 kl. 15:36

konflikt. Puls Helsingfors och Christoffer Perret svarar på frågorna kring gemenskapen som lämnat Petrus församling i fråga-svar-form på Puls Helsingfors webbsida. ”Vi fick klara besked”, säger de – men kyrkoherde Pia Kummel-Myrskog menar att diskussionen knappt hann börja. 25.8.2024 kl. 11:57

SPLITTRING. En stor del av de lekmän som varit aktiva i Puls-gemenskapen i Petrus församling i Helsingfors lämnar Petrus och bygger något nytt. De hade sin första samling i SLEY:s utrymmen i Helsingfors igår, söndag. 19.8.2024 kl. 14:33