Sara Svensson – den snälla barnflickan som tvingades till mord. Hon talar ut i en dokumentär som har premiär på HBO Nordic på söndag.

Knutby: ”Alla är offer, men alla är också förövare”

dokumentär.

En kvinna mördas. Barnflickan fälls för dådet, kvinnans man för anstiftan. Allt sker i en by i Sverige där församlingen väntar på att Jesus ska komma tillbaka, eftersom deras pastor är Kristi brud. I två år undersökte journalisterna Anton Berg och Martin Johnson vad som egentligen hände i Knutby.

3.4.2021 kl. 14:25

När pingstpastor Helge Fossmos fru Alexandra mördades år 2004 i lilla Knutby, nordost om Uppsala, väckte fallet stor uppståndelse. Historien blev inte mindre intressant av att mördaren var familjens tidigare barnflicka, 27-åriga Sara Svensson, som haft ett förhållande med Helge Fossmo.

När de två dömdes trodde man kanske att livet i Knutby skulle fortsätta i lugnare spår. Så blev det inte. När församlingen upplöstes år 2018 vittnade tidigare medlemmar om att de levt i en sekt där det förekom misshandel, sexuella övergrepp och märkliga bibeltolkningar.

– Vi kände att om vi kan få de här människorna att prata om detta på ett ärligt sätt för första gången, då kan vi kanske komma någonstans, säger Anton Berg, som tillsammans med Martin Johnson står bakom dokumentärserien I blind tro, som har premiär på HBO Nordic den 4 april.

– När polisen undersökte mordet valde de att inte se på rörelsen som en sekt, och det kan ha gjort att de missat saker. Det var spännande att sätta på sig de glasögonen, säger Johnson.

I serien talar Sara Svensson on den fruktansvärda gud som tvingar henne att begå mord för att få nåd i hans ögon. Hon kallar honom ”Knutbyguden”.

– Man ser ju så tydligt att något är helt fel i Knutby. Man åker dit och ser de här fem husen det handlar om. Och så tänker man: i ett av de här husen ska tydligen ”himlens drottning” bo. Och hit, till den här plätten, kommer Jesus tillbaka när han kommer tillbaka. Man förstår ju att det finns ett övermod i det. Det är en fantasi som går att särskilja från den mesta, sunda religionsutövningen, säger Berg.

Martin Johnson påpekar att människorna i Knutby hade det gemensamt att de ville något mer än det de fick i vanliga församlingar. De ville något större.

– De var unga och hungriga. Och då gick det ett rykte om Åsa Waldau. Runt om i Sverige predikade hon om att här lever man nära Gud, det går inte att komma närmare Gud än så här. Många hungriga människor sökte sig dit. Men varningsflaggorna höjs ju direkt när man gör det här till en hemlighet.

Och vilken är hemligheten? Jo, den att Åsa Waldau är Kristi brud, som hon beskrivs i psalm 45 i Psaltaren. ”I all sin prakt träder kungadottern in, av guldbrokad är hennes klänning.”

Men när börjar det gå riktigt fel?

– Det blir ju komplext. Det är ju Helge Fossmo och Åsa Waldau som gemensamt skapar grunden för Kristi brud-läran. Men den bärs vidare av alla. Alla skapar den här tron. Det är det som gör den här historien så intressant – och så mänsklig, sårig och smärtsam. Alla är offer, men alla är också förövare, säger Martin Johnson.

Alla de som tidigare var medlemmar av Knutbyförsamlingen glider på den skalan när de intervjuas. Offer – eller förövare?

– Det har gjort det väldigt svårt när vi intervjuat människorna. Alla pratar ju – och det är högst mänskligt – gärna om sig själva i offerrollen, men mindre gärna om sig själva som förövare. Vi har modiga människor som i dokumentären ställer upp och pratar om sig själva även i förövarrollen. Men det är lätt hänt att man glider … Jag har aldrig varit med om att ha varit tvungen att vara så mycket på tårna under intervjuer. Tänka: stämmer det här, stämmer det inte, skönmålas det, skönmålas det inte, är det sanning, är det bara ett minne som är fel, är det en medveten glidning? säger Berg.

Vem skulle ni ha varit i Knutby?

– Eftersom jag inte är troende är det lätta svaret: jag skulle aldrig ha hamnat där. Jag tror inte på en gud. Men om man ser det i en annan kontext, att det skulle kunna handla om en ideologi, att man på något vis hamnar i en kokande tunna … Jag vet inte. Jag tycker synd om människorna där och förstår dem, samtidigt som jag inte alls kan relatera till dem, säger Berg.

Martin Johnson håller med.

– Men om jag hade varit en sökande 18-åring och någon kom och sa ”här finns svaren!” då hade jag nog lyssnat. Nu är jag 37 år och fyrabarnspappa, och då hade jag aldrig lyssnat. Det handlar också om när i livet man plockar upp människor, och var de är. Jag hoppas ju att det finns en allmängiltighet i den här berättelsen: Om du känner inom dig att någonting är fel så måste du lyssna, säger Johnson.

Det finns mycket i berättelsen om Knutby som inte fått rum i serien I blind tro. En sådan bit är hur händelserna skakade om hela Pingströrelsen i Sverige, och vilka ärr den lämnade. En annan handlar om barnen i Knutby. När Säkerhetspolisen tittar på radikalisering i grupper delar de in människor i tre kategorier: ledarna, de som söker sig till gruppen av religiösa skäl och de som söker ett sammanhang.

– Men det finns en fjärde grupp: barnen. De har aldrig fattat beslutet att vara med. Dem har vi valt att inte ta med i dokumentären, säger Berg.

Vad är det som överraskat er mest under det här projektet?

– Rekonstruktionen, säger Anton Berg, och syftar då på den 26 minuter långa rekonstruktion av mordet som spelades upp i rätten. Efter att Sara Svensson gett dem fullmakt fick de tillgång till det sex timmar långa videomaterial som de 26 minuterna var klippta ur.

– Graden av instruktioner hon fick överraskade oss. Det var en väldigt stor överraskning att Sara, som ju har den här dokumenterade ”vara-till-lags”-personligheten, trots alla instruktioner hon får ändå inte går närmare (då hon ska visa hur hon avfyrar skotten). Det är otroligt komplext, säger Berg.

– En sak som överraskade mig var hur djupt världsbilden av Åsas otroliga makt satt hos de människor vi talade med, säger Johnson.

– Det system de byggde upp kring henne. Det var så starkt, och det förvånade mig. ”Nämen Åsa ska gifta sig med Jesus.” ”Hur ska hon göra det då?” ”Då ska hon dö.” Sedan går de runt och ber för att hon ska dö. Så när Alexandra skjuts, då tror de på riktigt att det är fel person. För det är ju Åsa som ska komma till himlen. När jag hörde det kände jag en avgrund.

Och vad har ni lärt er av Knutbydramat?

– Känns det fel så är det fel.

Detta hände i Knutby

Ett mord och ett mordförsök skedde i Knutby den 10 januari 2004. Alla inblandade var medlemmar i Filadelfiaförsamlingen i Knutby.

Helge Fossmo åtalades och fälldes för att ha förmått Sara Svensson att mörda hans andra fru Alexandra, och utföra mordförsök på den skottskadade medlemmen. Sara Svensson, som erkände bägge brotten, åtalades och fälldes för mord och mordförsök.

Församlingens ledande kvinna Åsa Waldau var äldre syster till Alexandra Fossmo. Helge Fossmo hävdar att Åsa Waldau höll i trådarna och att han handlade på order av henne.

Filadelfiaförsamlingen i Knutby avvecklades år 2018. I en rättegång år 2020 åtalades fyra av församlingens pastorer, bland dem Åsa Waldau, för misshandel av församlingsmedlemmar.

Sofia Torvalds


domkapitlet. Niklas Wallis, tf. kaplan i Kronoby, är enda sökanden till kyrkoherdetjänsten i Kronoby. Byråsekreterartjänsten vid domkapitlet fick nio sökande. Bland annat detta meddelar domkapitlet idag. 10.8.2020 kl. 16:15

Coronapandemin. Coronarestriktionerna i Finland har lättats upp, samtidigt som samhället håller andan för en möjlig andra våg. Vi frågade några församlingar hur virusepidemin beaktas i deras dagliga verksamhet, nu när höstterminen småningom startar. 10.8.2020 kl. 12:23

äktenskapssyn. Att biskoparna i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland inte når en gemensam syn i äktenskapsfrågan var inte förvånande. Som näst bästa alternativ kunde de flesta tänka sig en medelväg, som tillåter samkönade par att vigas. 7.8.2020 kl. 10:12

katastrofhjälp. Kyrkans utlandshjälp har beviljat 50 000 euro från sin katastroffond till dem som drabbats av explosionen i Libanons huvudstad Beirut. Utlandshjälpen inleder också en insamling till förmån för hjälparbetet. 6.8.2020 kl. 16:52

film. Ulla Heikkilä inspirerades av sin egen tonårsupplevelse och gjorde en film om en lägervecka full av gemenskap, livsfrågor, konflikter och förälskelse. 6.8.2020 kl. 19:00

Johan Candelin. Polisutredningen gällande Martyrkyrkans vänners insamlingstillstånd är nu klar och ärendet går till rättegång i november. Två personer i styrelsen står åtalade. 6.8.2020 kl. 12:00

Camilla Svevar . Hon försökte göra karriär som sångerska, hon var kantor och småbarnsmor, hon blev präst och fick cancer – och skilde sig, två gånger. Idag är Camilla Svevar kyrkoherde i Replot och vill predika för sökarna. 6.8.2020 kl. 10:02

profilen. Hon sökte bli helad från sin sjukdom men fann bara tomhet. Även om sjukdomen är kvar så har Camilla Sundqvist nu blivit hel som människa. 6.8.2020 kl. 09:08

Arbetslöshet. Att vara arbetslös lärde Mikaela Steffansson hur prestationsinriktade vi är. Vi har svårt att veta hur vi ska inleda samtalet om vi inte pratar jobb. 5.8.2020 kl. 08:00

podcast. De drömde om att starta en podd, och undantagsvåren blev en spark i baken. Nu pratar de om allt som hör livet till i podden Typ livet. 4.8.2020 kl. 07:00

kallelse. Pedersöres sommarteolog Dennis Svenfelt upplever en kallelse att bli präst i församlingen. Han kan bli den första manliga laestadianen att bli prästvigd i stiftet på 40 år. 4.8.2020 kl. 08:25

vardag. Annette Nyholm, psykoterapeut, tycker att det är viktigt att reflektera över vad det är som gör att det känns tungt att återvända efter semestern. 3.8.2020 kl. 10:15

Pieksämäki. Det anrika sommarlägret fick inhiberas i år, istället uppmärksammar Kyrkans Ungdom lägerveckan med digitalt program. 28.7.2020 kl. 12:18

frågesport. Sara, Bilba, Hanna? Deborah eller Abigail? Gör vår frågesport! 21.7.2020 kl. 20:39

Kolumn. Ibland har jag varit med om att ordna katakombmässor på skribaläger. Det handlar om att vi leker oss in i de första kristnas vardag som förföljda trossyskon. 22.7.2020 kl. 17:36

LEDIGA TJÄNSTER. Johannes församling i Helsingfors vill anställa en citykaplan, som särskilt ska arbeta med den åldersgrupp som har en svag relation till församlingen. 11.10.2023 kl. 16:09

Svenska kyrkan. I KP:s serie om kyrkoherdar i Norden: Sverige. – – – Den svenska kyrkoherden är allt oftare både andlig herde och daglig chef i stora "superpastorat" i Svenska kyrkan. Henrik Törnqvist blev kyrkoherde för en nyfusionerad storförsamling i Trollhättan. 9.10.2023 kl. 16:32

kyrkoherdar. Den finländska kyrkoherdens roll och makt i församlingen är ett stående tema. Därför tittade Kyrkpressen på hur deras kolleger i tre andra nordiska länder, Henrik, Erik och Louise jobbar. 10.10.2023 kl. 18:24

den norske kirke. I KP:s serie om kyrkoherdar i Norden: Norge. – – – Den norska kyrkoherden jobbar i en kyrka som söker sina former efter att ha slutat vara statskyrka 2012. Soknepresten är en av medlemmarna i församlingsrådet. Men chef på församlingskansliet är en "daglig leder", inte prästen. 9.10.2023 kl. 16:36

FOLKEKIRKEN I DANMARK. I KP:s serie om kyrkoherdar i Norden: Danmark. – – – Den danska kyrkoherden är traditionellt präst i en enprästförsamling i ett "sogn" som kan vara mycket litet. Sognepræsten är inte förman för församlingens anställda. Louise Britzes telefon i Köpenhamns förorten Nørrebro ringer dygnet runt ändå. 9.10.2023 kl. 16:34