Professor emeritus Bo Lönnqvist hoppas att hans bok ska ge oss ett nytt perspektiv på döden.

Vi har förlorat mycket

Döden har i vår tid blivit avdramatiserad, avritualiserad och tabubelagd. Vi har förlorat viktiga kulturella strategier, säger professor emeritus Bo Lönnqvist.
26.5.2013 kl. 12:00
I dagens värld har döden blivit så gott som osynlig. Ändå undgår ingen döden. I dag när någon dör hålls begravning och efteråt ofta en minnesstund. Och det är allt. Men för inte så länge sedan, någon generation bakåt i tiden, var döden mycket mera närvarande i människors vardag. Döden blev synlig på många sätt i folktro, i ritualer och i olika mera påtagliga förhållningssätt och seder.

År 1967 arbetade den 26-årige Bo Lönnqvist som arkivarie vid Svenska litteratursällskapets Folkkultursarkiv. Lönnqvist skickade ut ett frågebrev, ”Traditioner om död och begravning”, till så kallade bygdemeddelare. Från 75 meddelare i de svenskspråkiga kusttrakterna inkom cirka 930 sidor uppteckningar om ämnet.

Nu har emeritusprofessor Bo Lönnqvist gett ut en bok som bygger på det material som insamlades för mer än fyrtio år sedan. Boken Dödens ansikte. Tro och seder bland herre och folk publiceras av förlaget Scriptum i Vasa.

– Som vetenskapsman arbetar man med olika teman under mycket lång tid. Idén till den här boken kom från Christoffer Grönholm, numera avliden kanslichef för Svenska Folkskolans Vänner. Både han och jag hade själva berörts av döden på nära håll, berättar Lönnqvist.

Grönholms bokidé sammanföll medLönnqvist ambition att ge ut en bok som baserade sig på något av allt det intressanta material som finns bevarat i Folkkulturarkivets gömmor och som aldrig blir utnyttjat, använt eller publicerat.

– Bygdemeddelarna var en verksamhet som inleddes på 1870–1880-talet genom att man utlyste pristävlingar i tidningar. Tidigare låg betoningen på att bara samla in fakta om seder och bruk i bygderna. Senare började man också se närmare på hur meddelarna skrivit och berättat. Forskningen har därför blivit mycket mera mångbottnad.

Analytiska rubriker

– Strukturerandet av bokens material har varit ett stort tankearbete. Det krävs tid för att tanken och strukturen ska mogna, säger Lönnqvist.

Rubrikerna i boken är analytiska så att man kan förstå innehållet när man läser dem. Några exempel: Den sista färden, Dödens tingliga värld, Jordelivets slut – själen rings in, Gästabud för kropp och själ – en fest för livet, Dödens ansikte – Kulturens kalejdoskop.
Lönnqvist betonar att också vetenskapligt arbete kräver både fantasi och kreativitet. Åtminstone inom det humanistiska området.

– Det är som att måla. Jag är ju också konstnär och målar porträtt av nära vänner.
På kvällen kan Lönnqvist fundera över något problem i sitt arbete och när han vaknar morgonen därpå måste han genast skriva ned sina tankar.

– Det är spännande att se vad som blivit till av sig själv under natten.

Skapade trygghet och mening
Ritualiseringen av döden genom en mängd olika seder och bruk fungerade som en kulturell strategi för att folk skulle kunna hantera döden.

– Det här har vi helt tappat i dag. En av bokens funktioner är att visa på hur mycket vi förlorat av tidigare generationernas traditioner och ritualer.

Ritualerna kring döden skapade trygghet och mening. Döden blev en naturlig del av livet. Kyrkans roll var perifer, det som betydde något var allt runtomkring, föreberedelser och gravölet efteråt.

– Folk gick nästan och väntade på att någon skulle dö. Det var något positivt för då fick man äta sig mätt i en tid när folk för det mesta levde i halvsvält stora delar av året, säger Lönnqvist.

Festerna blev ett återvändande till livet. Ofta var festerna uppsluppna med mycket brännvin.

I dag har den rent kyrkliga begravningsceremonin blivit det enda som finns kvar av hela det rika kulturella arvet av seder och bruk kring döden.

– Döden har blivit individualiserad, tabubelagd, sekulariserad, avritualiserad, medikaliserad och avdramatiserad i vår tid. Tidigare var döden en mera kollektiv händelse, något gemensamt för alla.

I dag händer det att man inte tar barn med på begravningar, eller att man anklagar sjukhus för att ha tagit livet av en 95-åring.

– En teknokratisk syn på döden gör att döden ses endast som ett förfärligt misstag. Religion och tro har skjutits åt sidan.

Lönnqvist säger att vi tappat förmågan att förstå symbolspråk och att vi tolkar ytligt.

Läs hela artikeln i papperstidningen.

Tomas von Martens



Samhälle. Nätverket Läkare mot tobak uppmanar kyrkan att se över rökningen på skriftskollägren. 9.6.2007 kl. 00:00

Världen. Aldrig tidigare har svenska kyrkans skogar, jordbruk och fonder gått bättre, rapporterar Kyrkans tidning. 8.6.2007 kl. 00:00

Världen. Det norska kirkerådet höll i torsdags ett möte om hur rådet skall behandla frågan om homosexuellas möjlighet till äktenskap genom kyrklig vigsel. 8.6.2007 kl. 00:00

Samhälle. Iransk-kurdiska Naze Aghayi lever just nu i kyrkoasyl i Åbo efter att alla berörda myndigheter har satt tummen ner för hennes möjligheter att stanna i Finland. 8.6.2007 kl. 00:00

Människa. Carolina och Daniel Djupsjöbacka var med på familjelägret på Klippan som barn. Nu vill de att också lilla dottern Saga tidigt skall få kristna kompisar. 8.6.2007 kl. 00:00

Världen. De protestantiska tyska kyrkodagarna inleddes igår kväll i Köln och pågår till söndagen. 7.6.2007 kl. 00:00

Människa. Bara strödda proteströster hörs om planerna på att bygga den s.k. centrumtunneln för biltrafik delvis under Sandudds begravningsplats i Helsingfors. Helsingfors kyrkliga samfällighet ger projektet grönt ljus med motiveringen att tunneln går tillräckligt djupt. 7.6.2007 kl. 00:00

Människa. – Jag vill öppna mina elevers sinnen att se möjligheter i stället för problem. Om eleverna får fokusera på det de kan blir de motiverade. Det vill jag hjälpa dem med, säger Gun Monto. 7.6.2007 kl. 00:00

Kultur. En antologi med andlig poesi av drygt hundra finlandssvenska poeter utkommer i oktober. 7.6.2007 kl. 00:00

Kultur. Föreningen för amerikanska bokförläggare, Association of American Publishers (AAP) noterar i sin årliga försäljningsstatistik att året 2006 var ett svårt år för religiös litteratur. 6.6.2007 kl. 00:00

Kultur. Andlighet är ett viktigt tema för Marianne Backlén, som vunnit första pris i Fontana Medias romantävling Liv.nu med inriktning på unga läsare. 6.6.2007 kl. 00:00

Kultur. Kyrkans mediestiftelse beviljade denna gång sammanlagt knappt 150 000 euro till nio tv-programprojekt. Sammanlagt 42 ansökningar hade kommit in och ansökningarna uppgick till 685 000 euro. 6.6.2007 kl. 00:00

Världen. Antalet finska missionsarbetare som befinner sig utomlands har ökat med en femtedel jämfört med år 2005. 6.6.2007 kl. 00:00

Övriga. – Du gör precis som min mommo! fick jag höra när jag snurrade ihop ett paketband till ett prydligt nystan. – Tar det alltid så där länge för dig att öppna paket? blev följdfrågan. Svar: JA! 5.6.2007 kl. 00:00

Ledare. Ledare 23/2007 Enligt kyrkoordningen skall biskopen ”vid behov” sammankalla stiftsdagar. Då det sker skall kallelse gå till ”församlingarnas förtroendevalda, tjänsteinnehavare och arbetstagare samt representanter för föreningar, stiftelser och anstalter”. 5.6.2007 kl. 00:00

Biskoparna avslutade höstens möte med en gemensam appell med budskap också till stat och kommuner. 9.9.2015 kl. 17:27

Läget är inte hopplöst, det måste finnas rum att tänka om. Det tror de som deltagit i demonstrationen mot biståndsnedskärningarna. 8.9.2015 kl. 10:47

Biskop Björn Vikström uppmanar biskopskollegerna och hela kyrkan att lyssna bättre. 8.9.2015 kl. 10:33

flyktingkrisen. Kyrkostyrelsen rekommenderar att de evangelisk-lutherska församlingarna inkommande söndag (6.9.2015) uppbär en kollekt för att hjälpa flyktingar. 4.9.2015 kl. 16:01

flyktingkrisen. Den akuta flyktingsituationen har aktiverat många församlingar runt om i landet. 3.9.2015 kl. 15:07