Stig Kankkonen var under åren 2001–2010 chefredaktör för Kyrkpressen.

Stig Kankkonen: "Herre hjälp, Herre låt väl gå!"

Ukraina.

Stig Kankkonens barnbarn har anslutit sig till den frivilliga hjälpbataljonen i Ukraina. Läs Stigs tankar här.

14.3.2022 kl. 10:40

Tatu Kankkonen är min dotterson. Han är 21 år. Genom honom har kriget i Ukraina flyttat in till mig. Och naturligtvis först och främst till hans mamma Annika, hans syster Henna och hans morbröder Tommy och Michael. Sedan 5 mars lever vi nu med en del av hjärtat i Ukraina och nyheterna därifrån har fått och får en helt ny mening.

För en dryg vecka sedan ringde Annika och berättade att Tatu fattat beslutet att ansluta sig till den frivilliga hjälpbataljonen i Ukraina. Den 5 mars tog han avsked av sin mamma och flög iväg till Polen. Vilka uppgifter som väntar och vad han möter vet bara Gud. Plus att vi vet att han morgonen den 7 mars tog sig över gränsen till Ukraina.

Det behöver knappast sägas, men jag säger det ändå: att be har fått ett helt annat djup och en helt annan bredd. Och det har också den broderade tavlan i sovrummet: ”Lita på Gud.”

Som det nu känns är Gud också den enda man kan lita på. Men å andra sidan: det räcker.

"Som det nu känns är Gud också den enda man kan lita på. Men å andra sidan: det räcker."

Sedan jag via Facebook informerade om Tatus beslut att göra vad han kan för Ukraina och ukrainarna har kommentarerna strömmat in. Alla har varit positiva och största delen av dem kan till innehåll sammanfattas i bönen "Herre hjälp, Herre låt väl gå".

Som teolog kunde jag kanske förväntas föra ett teologiskt resonemang om att vända andra kinden till, om hur krig i olika historiska skeden rättfärdigats, om krig över huvud taget kan rättfärdigas och så vidare.

I västerländsk tradition kan idén om det rättfärdiga kriget spåras till kyrkofadern Augustinus. Han utarbetade teorin om vad han på latin kallade bellum iustum, ”rättfärdigt krig”. Augustinus resonemang ska ses mot bakgrund av att våld, enligt nytestamentligt tänkande, är djupt förkastligt (”vänd andra kinden till”). Sett ur Augustinus perspektiv var ett strikt icke-våldsagerande i längden dessvärre omöjligt att ställa sig bakom, varför ett idépaket måste utvecklas för att kunna hantera de situationer som ideligen uppstod.

Teorin om bellum iustum förutsatte att någon av parterna hade ådragit sig krigsskuld, det vill säga var mer skyldig till våldet än den andra parten. Den som försvarade sig mot en skyldig angripare kunde inte, resonerade Augustinus, fördömas på grundval av fiendens synder.

"Åtminstone här och nu känns alla sådana vidare resonemang och spekulationer malplacerade."

Åtminstone här och nu känns alla sådana vidare resonemang och spekulationer malplacerade. Tatus beslut att åka till Ukraina för att ge den hjälp som han kan bidra med där duger för mig. Att hjälpa sin nästa att få ett bättre liv kan aldrig vara fel.

Stig Kankkonen


En sommardag 1942 kommer hundra judiska flyktingar med tåget till Närpes. De övernattar på riksdagsman Karl Johan Wenmans gård och fortsätter sin färd nästa dag. 18.4.2013 kl. 13:04

Det är det andliga som är det centrala i församlingen. Men det är också bra med mat i magen och bra om disken försvinner. Spänningen mellan Marta och Maria är något Ulla Dönsberg funderat mycket på. Någon tillfredställande förklaring har hon inte. 14.4.2013 kl. 12:00

Andligt våld kan handla om allt från regler för hur man ska bete sig för att ha ”rätt tro” till grova fysiska och psykiska övergrepp.  Janne Villas färska bok är en slags religiös konsumentupplysning. 13.4.2013 kl. 12:00

Församlingarnas andel av samfundsskatten kommer att vara 2,35 procent.  Viktigare än höjningen är löftet från regeringen att det bortfall som skattelättnaderna för företagen innebär ska kompenseras helt. 12.4.2013 kl. 15:00

Kyrkoherde Jon Lindeman i Finström-Geta församling leder inget åländskt kyrkouppror, tvärtom. – En åländsk ledningsgrupp kan hjälpa domkapitlet i Borgå att bättre förstå Åland. 12.4.2013 kl. 12:24

Matteus församling har som en av de första församlingarna i Norden skapat en mobilapp för konfirmander. Appen är bara en liten del av ett långsiktigt förnyande av skriftskolan. 11.4.2013 kl. 10:18

Kyrkpressens chefredaktör May Wikström blir vd för Fontana Media. Hon kommer dessutom att fortsättningsvis sköta uppdraget som chefredaktör för Kyrkpressen. 8.4.2013 kl. 11:12

Dagens trosproffs är mer tilltufsade och ifrågasatta kulturellt än för bara tio år sedan. Emeritusbiskopen trivs numera som resepredikant. Han tror på påskens hopp som medicin mot uppgivenheten. 31.3.2013 kl. 12:00

Prästhemmens och prästmakens/makans roll har förändrats mycket sedan prästfruarnas förbund bildades. I dag har förbundet bytt namn och många ”prästfruar” är män och prästerna ibland ensamstående. 28.3.2013 kl. 15:00

Styrelsen för Pörkenäs har nekat rollspelsföreningen Eloria att hålla ett lajv på lägergården under påsken. 28.3.2013 kl. 12:00

När journalister rapporterar om kyrkliga frågor leder bristande kunskaper lätt till dålig journalistik. 27.3.2013 kl. 12:45

I trädgården. 31.3.2013 kl. 10:00

Vid graven i trädgården. 29.3.2013 kl. 18:00

I korsets skugga. 29.3.2013 kl. 15:00

På korset. 29.3.2013 kl. 15:00

BÖN. När man inte klarar av att be kan man testa att be på ett nytt sätt. 3.9.2021 kl. 15:18

RÄTTEGÅNG. Besvärstiden gick ut och hovrättens dom överklagades inte – den frikännande domen i målet mot Martyrkyrkans vänner står alltså fast. 2.9.2021 kl. 16:56

studieliv. Sonja Jakobsson rör sig i högskolornas korridorer och får ägna sig åt något av det hon gillar mest – att höra människors berättelser. 2.9.2021 kl. 16:52

studier. Moa Widjeskog studerar på ett kristet college i Kentucky. Hon har mött värme och vänlighet, men också attityder som är helt främmande för henne. 2.9.2021 kl. 09:19

LIVSBANA. Vanligtvis säger man att man snubblat in i en karriär. Det gjorde inte Mårten Wallendahl. En kompis som snubblade över honom ledde in honom på den livsbana han nu är i. 1.9.2021 kl. 16:37