Sara Svensson – den snälla barnflickan som tvingades till mord. Hon talar ut i en dokumentär som har premiär på HBO Nordic på söndag.

Knutby: ”Alla är offer, men alla är också förövare”

dokumentär.

En kvinna mördas. Barnflickan fälls för dådet, kvinnans man för anstiftan. Allt sker i en by i Sverige där församlingen väntar på att Jesus ska komma tillbaka, eftersom deras pastor är Kristi brud. I två år undersökte journalisterna Anton Berg och Martin Johnson vad som egentligen hände i Knutby.

3.4.2021 kl. 14:25

När pingstpastor Helge Fossmos fru Alexandra mördades år 2004 i lilla Knutby, nordost om Uppsala, väckte fallet stor uppståndelse. Historien blev inte mindre intressant av att mördaren var familjens tidigare barnflicka, 27-åriga Sara Svensson, som haft ett förhållande med Helge Fossmo.

När de två dömdes trodde man kanske att livet i Knutby skulle fortsätta i lugnare spår. Så blev det inte. När församlingen upplöstes år 2018 vittnade tidigare medlemmar om att de levt i en sekt där det förekom misshandel, sexuella övergrepp och märkliga bibeltolkningar.

– Vi kände att om vi kan få de här människorna att prata om detta på ett ärligt sätt för första gången, då kan vi kanske komma någonstans, säger Anton Berg, som tillsammans med Martin Johnson står bakom dokumentärserien I blind tro, som har premiär på HBO Nordic den 4 april.

– När polisen undersökte mordet valde de att inte se på rörelsen som en sekt, och det kan ha gjort att de missat saker. Det var spännande att sätta på sig de glasögonen, säger Johnson.

I serien talar Sara Svensson on den fruktansvärda gud som tvingar henne att begå mord för att få nåd i hans ögon. Hon kallar honom ”Knutbyguden”.

– Man ser ju så tydligt att något är helt fel i Knutby. Man åker dit och ser de här fem husen det handlar om. Och så tänker man: i ett av de här husen ska tydligen ”himlens drottning” bo. Och hit, till den här plätten, kommer Jesus tillbaka när han kommer tillbaka. Man förstår ju att det finns ett övermod i det. Det är en fantasi som går att särskilja från den mesta, sunda religionsutövningen, säger Berg.

Martin Johnson påpekar att människorna i Knutby hade det gemensamt att de ville något mer än det de fick i vanliga församlingar. De ville något större.

– De var unga och hungriga. Och då gick det ett rykte om Åsa Waldau. Runt om i Sverige predikade hon om att här lever man nära Gud, det går inte att komma närmare Gud än så här. Många hungriga människor sökte sig dit. Men varningsflaggorna höjs ju direkt när man gör det här till en hemlighet.

Och vilken är hemligheten? Jo, den att Åsa Waldau är Kristi brud, som hon beskrivs i psalm 45 i Psaltaren. ”I all sin prakt träder kungadottern in, av guldbrokad är hennes klänning.”

Men när börjar det gå riktigt fel?

– Det blir ju komplext. Det är ju Helge Fossmo och Åsa Waldau som gemensamt skapar grunden för Kristi brud-läran. Men den bärs vidare av alla. Alla skapar den här tron. Det är det som gör den här historien så intressant – och så mänsklig, sårig och smärtsam. Alla är offer, men alla är också förövare, säger Martin Johnson.

Alla de som tidigare var medlemmar av Knutbyförsamlingen glider på den skalan när de intervjuas. Offer – eller förövare?

– Det har gjort det väldigt svårt när vi intervjuat människorna. Alla pratar ju – och det är högst mänskligt – gärna om sig själva i offerrollen, men mindre gärna om sig själva som förövare. Vi har modiga människor som i dokumentären ställer upp och pratar om sig själva även i förövarrollen. Men det är lätt hänt att man glider … Jag har aldrig varit med om att ha varit tvungen att vara så mycket på tårna under intervjuer. Tänka: stämmer det här, stämmer det inte, skönmålas det, skönmålas det inte, är det sanning, är det bara ett minne som är fel, är det en medveten glidning? säger Berg.

Vem skulle ni ha varit i Knutby?

– Eftersom jag inte är troende är det lätta svaret: jag skulle aldrig ha hamnat där. Jag tror inte på en gud. Men om man ser det i en annan kontext, att det skulle kunna handla om en ideologi, att man på något vis hamnar i en kokande tunna … Jag vet inte. Jag tycker synd om människorna där och förstår dem, samtidigt som jag inte alls kan relatera till dem, säger Berg.

Martin Johnson håller med.

– Men om jag hade varit en sökande 18-åring och någon kom och sa ”här finns svaren!” då hade jag nog lyssnat. Nu är jag 37 år och fyrabarnspappa, och då hade jag aldrig lyssnat. Det handlar också om när i livet man plockar upp människor, och var de är. Jag hoppas ju att det finns en allmängiltighet i den här berättelsen: Om du känner inom dig att någonting är fel så måste du lyssna, säger Johnson.

Det finns mycket i berättelsen om Knutby som inte fått rum i serien I blind tro. En sådan bit är hur händelserna skakade om hela Pingströrelsen i Sverige, och vilka ärr den lämnade. En annan handlar om barnen i Knutby. När Säkerhetspolisen tittar på radikalisering i grupper delar de in människor i tre kategorier: ledarna, de som söker sig till gruppen av religiösa skäl och de som söker ett sammanhang.

– Men det finns en fjärde grupp: barnen. De har aldrig fattat beslutet att vara med. Dem har vi valt att inte ta med i dokumentären, säger Berg.

Vad är det som överraskat er mest under det här projektet?

– Rekonstruktionen, säger Anton Berg, och syftar då på den 26 minuter långa rekonstruktion av mordet som spelades upp i rätten. Efter att Sara Svensson gett dem fullmakt fick de tillgång till det sex timmar långa videomaterial som de 26 minuterna var klippta ur.

– Graden av instruktioner hon fick överraskade oss. Det var en väldigt stor överraskning att Sara, som ju har den här dokumenterade ”vara-till-lags”-personligheten, trots alla instruktioner hon får ändå inte går närmare (då hon ska visa hur hon avfyrar skotten). Det är otroligt komplext, säger Berg.

– En sak som överraskade mig var hur djupt världsbilden av Åsas otroliga makt satt hos de människor vi talade med, säger Johnson.

– Det system de byggde upp kring henne. Det var så starkt, och det förvånade mig. ”Nämen Åsa ska gifta sig med Jesus.” ”Hur ska hon göra det då?” ”Då ska hon dö.” Sedan går de runt och ber för att hon ska dö. Så när Alexandra skjuts, då tror de på riktigt att det är fel person. För det är ju Åsa som ska komma till himlen. När jag hörde det kände jag en avgrund.

Och vad har ni lärt er av Knutbydramat?

– Känns det fel så är det fel.

Detta hände i Knutby

Ett mord och ett mordförsök skedde i Knutby den 10 januari 2004. Alla inblandade var medlemmar i Filadelfiaförsamlingen i Knutby.

Helge Fossmo åtalades och fälldes för att ha förmått Sara Svensson att mörda hans andra fru Alexandra, och utföra mordförsök på den skottskadade medlemmen. Sara Svensson, som erkände bägge brotten, åtalades och fälldes för mord och mordförsök.

Församlingens ledande kvinna Åsa Waldau var äldre syster till Alexandra Fossmo. Helge Fossmo hävdar att Åsa Waldau höll i trådarna och att han handlade på order av henne.

Filadelfiaförsamlingen i Knutby avvecklades år 2018. I en rättegång år 2020 åtalades fyra av församlingens pastorer, bland dem Åsa Waldau, för misshandel av församlingsmedlemmar.

Sofia Torvalds


Mest läst

    laestadianer. Söker kontakt med andra i samma förhållande till moderkyrkan. 27.4.2017 kl. 13:55

    koptiska kyrkan. Fanatiskt våld är en farsot som ingen tro eller stat längre klarar av ensam, menar den koptiska biskopen Angaelos 27.4.2017 kl. 10:34

    Datorsystem. Kyrkans servicecentral har avslutat sina samarbetsförhandlingar: femton ska sägas upp. Men vad tycker församlingarna egentligen om mastodontprojektet som skulle spara dem pengar? 26.4.2017 kl. 17:30

    Bok. Bulevarden är en vacker utgåva av Tove Janssons texter mer lämpad för kännaren än för nybörjaren. 25.4.2017 kl. 11:05

    teater. Vad betyder det att vara människa? Det frågar sig Fabian Silén i pjäsen Paradisdoktrinen, en komedi som börjar med att Gud sitter bortglömd i ett svart hål, tjurig över att inga människor lyssnar på honom eller ber till honom längre. 27.4.2017 kl. 08:00

    Kyrkomötet. De flesta tycker att det är en dålig idé att bunta ihop kyrkans svenska central med Borgå stift. I Det framgår med all tydlighet i ett betänkande som kyrkomötets framtidsutskott gjort. 24.4.2017 kl. 15:30

    Kyrkomötet. Kyrkomötets framtidsutskott stöder inte tanken på kvoter för personer yngre än 30 år i kyrkomötet. 24.4.2017 kl. 15:18

    Johannes. Församlingsrådet i Johannes församling har beslutat att församlingen fortsätter sin verksamhet i S:t Jacobs kyrka på Drumsö. 21.4.2017 kl. 14:47

    renovering. Kyrkostyrelsens plenum har fördelat byggnadsunderstöd till församlingarna i lutherska kyrkan. 19.4.2017 kl. 15:38

    asylsökande. Närmare tretusen personer från många olika kristna samfund har undertecknat ett ställningstagande för medmänsklig behandling av asylsökande. 14.4.2017 kl. 09:42

    Påsktraditioner. – Jag var ett med mitt ägg, och det avgjorde allt. 12.4.2017 kl. 09:36

    tro. Det är inte lätt att bygga en församling från grunden. Robin Nyman har försökt. För hans del slutade det i ett känslomässigt stort, mörkt hål. 11.4.2017 kl. 11:37

    kyrkodagar . Än hinner man anmäla sig till kyrkodagarna i Åbo. 10.4.2017 kl. 11:59

    Påsk. Avsaknaden av kristna påsktraditioner gjorde att Melana och Jonas Löfqvist började fira påskmåltid med hela familjen. 7.4.2017 kl. 13:58

    sibbo. PÅSKVANDRING. Kom i tid. Klä dig varmt. Ta på dig stövlarna. Kärlekens väg drar genom Sibbo igen. 6.4.2017 kl. 12:21

    vanda. Mona Nurmi studerar teologi i Åbo. Ämnet är hisnande med mångfalden av tolkningssätt. Diametralt olika åsikter bland studerande väcker ibland livliga diskussioner. 22.12.2022 kl. 14:40

    kvevlax. Att besöka julkyrkan och att umgås med familj och vänner är något av det viktigaste för väldigt många under julen. Det är något som länge var långt ifrån självklart för en del av oss som bor i Korsholm. 22.12.2022 kl. 14:45

    kyrkbrand. Den brunna kyrkan i Rautjärvi var ett nytt andligt hem för släkter från Rautjärvi kommuns östra del – som avträddes till Sovjetunionen. 27.12.2022 kl. 13:30

    BISKOPENS JULHÄLSNING. Den här vintern ska jag göra något jag aldrig gjort förut. När det blir riktigt kallt kommer jag att ta på mig gröna, stickade sockor. Jag är inte riktigt van vid det. Jag trivs mera i svart. Men de här sockorna är speciella. Jag fick dem av några diakoniarbetare som en hälsning för att kyrkans diakoni fyller 150 år i år. Och grönt är diakonins färg, livets och medmänsklighetens färg. 25.12.2022 kl. 10:00

    HJÄLP. En läsare efterlyste fakta om diakoni, vilket passar fint som final på diakonins jubileumsår, och som avstamp för det nya året. Vet du vad som utmärker en diakonal församling och vilka egenskaper en diakoniarbetare inte klarar sig utan? 22.12.2022 kl. 15:13

    Mest läst