Dan-Erik Sahlberg
Bloggen:
Dan-Erik Sahlberg
Dan-Erik Sahlberg är programchef på Sigtunastiftelsen och musiker. Han kommer att blogga om sådant som rör sig i gränslandet mellan tro, kultur och samhälle – sett genom sina svenska glasögon.

Tips för Stockholmsbesökare

27.02.2012 11:50

Idag är det måndag och en ny vecka har inletts. Jag är hemma i Örebro och tänker ta det ganska lugnt idag efter en intensiv vecka i Sigtuna med bland annat Tällberg Winter Forum som jag berättade om i mitt förra inlägg. Kanske tar jag en tur till Kvismaren, en fågelsjö och naturskyddsområde ett par mil från stan där det de senaste dagarna rapporterats både havsörn och kungsörn.


Men mitt sinne är fortfarande uppfyllt av det jag varit med om de senaste dagarna. Tällberg-konferensen, som handlat om de svåra och komplexa frågorna kring yttrandefrihet, demokrati och företagsamhet, avslutades lite inofficiellt med att en mindre grupp av konferensdeltagarna åkte in till konsthallen Magasin 3 i Stockholm för en specialvisning av en utställning av den kinesiske samtidskonstnären Ai Weiwei.


Ai Weiwei är född 1957 i Peking. På slutet av 1970-talet var han med och grundade den avantgardistiska konstgruppen Stars innan han 1983 flyttade till New York. Där umgicks han med exilkinesiska grupperingar av konstnärer, musiker och arkitekter, men blev en del av den amerikanska intellektuella och konstnärliga scenen. 1993 återvände Ai Weiwei till Kina och har sedan dess blivit en förgrundsgestalt i den kinesiska samtidskonsten. På senare år har hans engagemang för sociala förändringar i Kina tagit allt mer plats och han har kommit att bli en av regimens mest uttalade kritiker. Sedan mer än ett år sitter han i ”husarrest” och får inte lämna Peking. Han är dessutom förbjuden att verka på internet och att uttala sig i media.


När jag besökte utställningen blev det så tydligt för mig vilken roll konsten kan ha förändringsprocesser, inte bara för opinionsbildning utan när det gäller att fördjupa perspektiv och visa på de komplexa samband som finns till de historiska och kulturella kontexterna som alltid finns inbäddade i begrepp som ”yttrandefrihet, ”demokrati” eller ”fri företagsamhet”.


I sina konstverk utgår Ai Weiwei oftast från en kinesisk kontext men gör den tillgänglig även för en internationell publik. Hans verk har både en enorm känslighet samtidigt som de utsrålar en väldig kraft och tar upp ämnen som är angelägna för oss i Sverige/väst att få insikt i. Han använder gärna ikoniska föremål med stort kulturellt eller symboliskt värde för kineser och hanterar dem sedan medvetet utan hänsyn till deras värde.


Ett exempel är verket ”Stool” från 2008 (se bilden nedan). Den består av två pallar från Qingdynastin. Pallarna är befriade från sitt ursprungliga historiska värde och det ”nya” objektets funktionalitet och fysiska lagar är på sätt och vis satta ur spel. Här får han åtminstone mig att fundera på mina konventionella uppfattningar om kultur och ifrågasätta de etablerade värden som är förknippade med det. Naturligtvis är denna ganska enkla installation även en kommentar till den ofta bisarra realiteten i det kinesiska samhället där det ”moderna” Kina har vuxit fram på bekostnad av medborgarnas personliga frihet.


Och så där fortsätter det. I alla de verk som visas på Magasin 3 – en del av dem är videoinstallationer och en del konceptuella konstverk innefattande sociala experiment – lyfts på olika sätt Ai Weiweis engagemang för yttrandefrihet och demokratisering i sitt hemland.


Tänker ni besöka Stockholm i vår rekommenderar jag starkt ett besök på Ai Weiwei-utställningen på Magasin 3 i Stockholms Frihamn! Utställningen pågår t o m den 10 juni.

Stool, 2088 av Ai Weiwei Pallar från Qingdynastin (1644-1911)

profilen. Axel Vikström är forskare vid Örebro universitet. Vårt sätt att skildra de superrika bidrar till att normalisera ekonomisk ojämlikhet, säger han. 21.3.2023 kl. 18:50

riksdagsvalet. Kyrkpressen träffade SFP:s Anna-Maja Henriksson och KD:s Peter Östman, vars partier är de populäraste inom kyrkan på svenska. Dubbelintervjun slutade i att regeringens företrädare gav oppositions­ledamoten en kram. 20.3.2023 kl. 19:00

FINANSFÖRVALTNING. Förvaltningsdirektören kan inte svara på varför Helsingfors kyrkliga samfällighet förvaltar medel genom finansvärdepapper i Schweiz. 16.3.2023 kl. 16:10

Konfirmander. Under det första coronaåret 2020 sjönk antalet deltagare i konfirmandundervisningen i evangelisk-lutherska kyrkan, men 2021 vände trenden, en trend som fortsatte under 2022. 15.3.2023 kl. 18:16

KYRKOHERDETJÄNST. – Det kan ju hända att vi har den ansökningskulturen i Pedersöre av att man avvaktar och ser vad som händer, säger biskop Bo-Göran Åstrand om att ingen sökte den lediganslagna kyrkoherdetjänsten i Pedersöre församling. 14.3.2023 kl. 19:43

UTNÄMNING. Kyrkoherden i Jakobstads svenska församling Jockum Krokfors blir ny verksamhetsledare för Martyrkyrkans Vänner från och med den 1 april nästa år. 25.10.2024 kl. 16:34

KARRIÄRSBYTE. Efter tolv år som kantor i Korsholm bytte Susanne Westerlund inriktning och utbildade sig till florist. – Musiken har jag inte lämnat, jag har bara kompletterat mitt kreativa språk, säger hon. 21.10.2024 kl. 16:48

ETT GOTT RÅD. – Varje år har det blivit lite lättare att leva. Jag önskar att jag hade varit snällare mot mig själv som ung, säger Anne Hietanen. 16.10.2024 kl. 10:00

Personligt. Hon har levt i nästan 45 år ”med Herren”. Vad har Nina Åström under åren lärt sig om trons kringelikrokar och gropar? KP mötte henne och diskuterade viktiga ord som tillit, kärlek, rättvisa och nåd – och varför Jesus är hennes allt. 15.10.2024 kl. 10:00

KYRKOR I USA. I USA väntas kyrkorna spela en roll i det amerikanska presidentvalet. Men Amerika sekulariseras också, och effekten kan bli mindre än väntat. Och för många har andligheten blir mera politisk. 14.10.2024 kl. 13:00