Biskoparnas syn på hur kyrkans äktenskap borde se ut placerar sig över hela skalan. På bilden fr.v. biskoparna Keskitalo, Åstrand, fältbiskop Pekka Särkiö, Repo, Hintikka, Kalliala, ärkebiskop Luoma, Jolkkonen, Peura, Häkkinen och Laajasalo.

Kotimaa: Så här placerar sig biskoparna i äktenskapsfrågan

äktenskapssyn.

Tre biskopar håller fast vid kyrkans nuvarande syn, två vill ha ett helt könsneutralt äktenskapsbegrepp. De övriga placerar sig däremellan, en vill inte svara.

4.9.2020 kl. 12:17

Biskoparna i Finlands evangelisk-lutherska kyrka når inte en gemensam syn i äktenskapsfrågan, men om de skulle tvingas kompromissa kan de flesta tänka sig en medelväg som det näst bästa alternativet.

Det här var en av poängerna i det brev som biskopsmötet publicerade som svar på begäran om att främja en respektfull diskussion i äktenskapsfrågan. Brevet beskriver sex olika modeller som kyrkans äktenskapssyn och vigselpraxis kunde följa i framtiden. (Se dem beskrivna nedan.)

Tidningen Kotimaa har frågat alla biskopar vilken modell de anser vara den bästa – samt i vilken situation de kunde tänkas sig att acceptera mittenmodellen (modell 3).

En kan inte tänka sig fler kompromisser

De som stöder kyrkans nuvarande äktenskapssyn är biskop Seppo Häkkinen i S:t Michels stift, Lappobiskopen Simo Peura och Uleåborgsbiskopen Jukka Keskitalo.

Det som skiljer dem åt är att Peura och Keskitalo kan tänka sig kompromissmodellen (modell 3) – enligt vilken präster har samvetsfrihet att viga par av samma kön. Det gör de med hänvisning till en situation där det skulle bli så att högsta förvaltningsdomstolen konstaterat att domkapitel inte kan straffa präster som väljer att viga par av samma kön.

Biskop Seppo Häkkinen anser däremot att den nuvarande äktenskapssynen (modell 2) är det enda möjliga alternativet. Han är därmed den enda av biskoparna som öppet motsätter sig kompromissmodellen som ett möjligt alternativ.

Ärkebiskopen stöder kompromissmodellen, två vill ha parallella synsätt

Två biskopar, ärkebiskop Tapio Luoma och biskopen i Tammerfors stift Matti Repo, anser att det tredje alternativet är att föredra av de sex modellerna.

Helsingforsbiskopen Teemu Laajasalo och Kaarlo Kalliala, biskop i Åbo ärkestift, menar i sin tur att det skulle vara bästa om kyrkan hade två officiella äktenskapsbegrepp, ett traditionellt och ett könsneutralt (modell 4).

Deras motiveringar är liknande och handlar om att de anser det här vara den bästa möjligheten att hålla ihop kyrkan.

Biskop Laajasalo konstaterar också att modell 3 i praktiken redan tillämpas i Helsingfors stift.

Åstrand och Hintikka för en könsneutral äktenskapssyn

Biskop Bo-Göran Åstrand och Esbobiskopen Kaisamari Hintikka skulle båda vilja att kyrkan omfattade ett könsneutralt äktenskapsbegrepp. De stöder den modell där präster som inte anser sig kunna viga par av samma kön garanteras samvetsfrihet (modell 5).

Den enda biskopen som inte svarar på Kotimaas fråga är Kuopio stifts biskop Jari Jolkkonen.

– Viktigare än enskilda biskopars åsikter är att söka en gemensam väg, säger han till Kotimaa.

De sex modellerna i korthet.

Modell 1: Kyrkan ser äktenskapet som ett förbund mellan en man och en kvinna och viger enligt det.

Modell 2: Kyrkan ser äktenskapet som ett förbund mellan en man och en kvinna och viger enligt det. Samtidigt vill man svara på det andliga behovet hos samkönade par genom en parallell förrättning. Häkkinen, Keskitalo, Peura.

Modell 3: Kyrkan ser äktenskapet som ett förbund mellan en man och en kvinna och viger enligt det. Par av samma kön ges möjlighet till kyrklig vigsel genom att präster ges tillåtelse att viga dem. Luoma, Repo.

Modell 4: Kyrkan har två parallella äktenskapsbegrepp, ett traditionellt och ett könsneutralt. Kyrkan viger par av olika och samma kön. (Norges modell.) Kalliala, Laajasalo.

Modell 5: Kyrkan har omfattat ett könsneutralt äktenskapsbegrepp och viger enligt det. De präster som håller fast vid en traditionell syn ges tillåtelse att endast viga par av olika kön. (Sveriges modell.) Hintikka, Åstrand.

Modell 6: Kyrkan har omfattat ett könsneutralt äktenskapsbegrepp och viger enligt det. De som håller fast vid en traditionell syn ges inte rätt att avvika från kyrkans äktenskapsbegrepp och de vigs inte heller till präster.

Emelie Wikblad



orostider. Varför kom den här pandemin – vill Gud straffa mänskligheten? Eller är den ett tecken på att de yttersta tiderna närmar sig? Vi frågar Björn Vikström, universitetslärare i teologisk etik med religionsfilosofi. 18.6.2020 kl. 16:12

gränna. Pingstförsamlingen i småländska Gränna får till hösten en österbottnisk pastor. – Det är en stor utmaning, men känslan att Gud kallat, förberett och utrustat mig övervinner rädslan, förklarar Ida Karlsson, 36. 19.7.2020 kl. 00:00

Kolumn. Johanna Boholm-Saarinen är tacksam för att det alltid, oberoende av vad som händer i livet, finns hundlokor och häggar, sandvägar och skogsdungar. 18.6.2020 kl. 13:42

sommar. Vare sig du hör till dem som anser att sommaren är till för att slappna av, eller söker något att underhålla dig med när evenemang och läger är inställda. 21.6.2020 kl. 10:00

extremsport. Att springa 100 kilometer och ro över Östersjön är två saker Eddie Myrskog kan kryssa av sin bucket list – och nästa utmaning är utritad på kartan. Lockelsen ligger i att testa sina gränser och att göra något för andra. 18.6.2020 kl. 13:52

Kyrka. Även under speciella omständigheter är kyrkan dess medlemmar, inte bara dess anställda, skriver teologerna Emma Audas och Patrik Hagman i ett inlägg om kyrkan under coronapandemin. 17.6.2020 kl. 08:33

missbruk. Att bli fri från drogberoendet är inte enkelt. Men för Wolfgang Hermann var det ändå enklare än att blir fri från drogerna än från porren. Han vet vad han talar om, för han har missbrukat både droger och porr. 17.6.2020 kl. 07:00

rasism. "Jag trodde länge att det var ovanligt i Finland, och att det räckte med att jag själv inte sade fula saker." 16.6.2020 kl. 00:01

solidaritet. – Människor i svåra situationer är ofta väldigt handlingskraftiga. Medan utrikesnyheterna vanligen fokuserar på problem och katastrofer lyfter Erik Nyström vid Kyrkans Utlandshjälp fram den normala vardagen och den positiva utvecklingen. 16.6.2020 kl. 00:01

fond. Till projekten hör bland annat Petrus församlings lärjungaskola, en cd-skiva med Lina Sandells sånger som görs av David Forsblom och SLEF-Medias resa i C.S. Lewis fotspår . Tjugofyra ansökningar hade inkommit. 15.6.2020 kl. 15:32

domkapitlet. Janette Lagerroos fortsätter som tf kaplan i Houtskär till oktober och kyrkoherdetjänsten i Kronoby är ledig att sökas. Bland annat det här beslöt domkapitlet vid sitt möte idag. 11.6.2020 kl. 16:13

FMS. – Understödsintäkterna har tyvärr inte utvecklats som vi hade förväntat oss, och vi har varit för optimistiska, säger verksamhetsledare Rolf Steffansson på Finska Missionssällskapet. 10.6.2020 kl. 21:12

ekonomi. Understödet styrs så att de församlingar som på grund av pandemin förlorar mest intäkter också får mest stöd. 9.6.2020 kl. 19:00

Kulturskillnader. Som rikssvensk i Helsingfors har teologen Jonas Gehlin kunnat betrakta finländare från ett utifrånperspektiv. I Finland är arbetsklimatet mer formellt och ledarskapet sakorienterat. Och han har med intresse följt de två ländernas olika linjer under coronapandemin. 9.6.2020 kl. 10:35

prästvigning. Jean d’Amour Banyanga prästvigdes sjunde juni i Borgå domkyrka. 8.6.2020 kl. 12:33

LEDIGA TJÄNSTER. Johannes församling i Helsingfors vill anställa en citykaplan, som särskilt ska arbeta med den åldersgrupp som har en svag relation till församlingen. 11.10.2023 kl. 16:09

Svenska kyrkan. I KP:s serie om kyrkoherdar i Norden: Sverige. – – – Den svenska kyrkoherden är allt oftare både andlig herde och daglig chef i stora "superpastorat" i Svenska kyrkan. Henrik Törnqvist blev kyrkoherde för en nyfusionerad storförsamling i Trollhättan. 9.10.2023 kl. 16:32

kyrkoherdar. Den finländska kyrkoherdens roll och makt i församlingen är ett stående tema. Därför tittade Kyrkpressen på hur deras kolleger i tre andra nordiska länder, Henrik, Erik och Louise jobbar. 10.10.2023 kl. 18:24

den norske kirke. I KP:s serie om kyrkoherdar i Norden: Norge. – – – Den norska kyrkoherden jobbar i en kyrka som söker sina former efter att ha slutat vara statskyrka 2012. Soknepresten är en av medlemmarna i församlingsrådet. Men chef på församlingskansliet är en "daglig leder", inte prästen. 9.10.2023 kl. 16:36

FOLKEKIRKEN I DANMARK. I KP:s serie om kyrkoherdar i Norden: Danmark. – – – Den danska kyrkoherden är traditionellt präst i en enprästförsamling i ett "sogn" som kan vara mycket litet. Sognepræsten är inte förman för församlingens anställda. Louise Britzes telefon i Köpenhamns förorten Nørrebro ringer dygnet runt ändå. 9.10.2023 kl. 16:34