Albert Häggblom, Harry Sanfrid Backström, Ingemar Klemets och Max-Olav Lassila ställer upp i valet av prästombud i kyrkomötet.

Två listor med prästkandidater klara

val.

Listan ”På biblisk grund” och listan ”Jesus i centrum” är nu klara inför valet av kyrkomötesombud och valet av ombud för stiftsfullmäktige.

13.11.2019 kl. 15:06

Listan ”På biblisk grund” samlar röster bland prästerna inför kyrkomötesvalet. Kyrkomötet har två prästombud från Borgå stift. Kandidaterna är: Harry Sanfrid Backström, (kyrkoherde i Väståbolands församling), Albert Häggblom (verksamhetsledare vid Slef), Ingemar Klemets (kaplan i Vörå) och Max-Olav Lassila (kyrkoherde i Larsmo). Ombud för listan är Johan Eklöf.

I listans programförklaring heter det att man stå för att vår kyrka ska bygga lära och liv på Bibelns grund. (Hela programförklaringen senare i denna text.)

Listan ”Jesus i centrum” samlar kandidater inför stiftsfullmäktigevalet. Kandidaterna är: Henrik Östman (kaplan i Nykarleby församling), Tomas Klemets (hemlandsledare vid Slef), Janne Heikkilä (kyrkoherde i Korsnäs församling), Daniel Norrback (kyrkoherde i Kristinestads svenska församling), Tuomas Metsäranta (församlingspastor och juris doktor, Petrus församling) och Stig-Olof Fernström (TM, Prost). Ombud för listan är Peter Silfverberg.

Här följer deklarationerna för de två listorna:

"På biblisk grund"

Valmansföreningen ”På biblisk grund” vill som namnet säger stå för att
vår kyrka skall bygga lära och liv på Bibelns grund.

Det att vi tror att Bibeln är Guds ord och därför tillförlitlig, gör
att vi med stor frimodighet kan predika t.ex. om att vi förklaras
rättfärdiga av nåd genom tro.(Rom. 3:21-24). Inte heller behöver vi
tvivla på att Jesus har uppstått och lever idag. Det vet vi därför att
det är klart omvittnat i Bibeln.

Vi tror också att vår Skapare vet bättre än vi själva vad som är bra
för oss och vad som skadar oss. Därför vill vi bygga inte bara vår
teologi utan också vår etik på Bibeln. Om vi gör det undviker vi många
svårigheter och problem.

Ibland har vi människor svårt att förstå Guds vilja. Vi kan t.ex.
tycka att han är onödigt sträng. Också då vill vi ändå hålla oss till
hans ord eftersom vi har fått förtroende för vår Herre och hans ord.
Vi har också genom Jesu lidande och död för vår skull fått ett bevis
på hans kärlek, som vi inte behöver tvivla på.

Vi ser vår valmansförening som ett positivt alternativ för den som
vill underordna sig Gud och hans ord och få del av den välsignelse som
följer av detta. Vi vill arbeta för att utbreda Kristi kyrka genom att
nå ut med evangeliet till de människor i hemlandet som har fjärmats
från den kristna tron och genom att stöda missionsarbetet i världen.

När det gäller formerna vill vi att vår kyrka ständigt är beredd till
förändring för att bättre än förr nå ut med sitt budskap. Men när det
gäller trosinnehållet vill vi hålla fast vid det som fortfarande står
i §1 i vår kyrkoordning: ”Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland
bekänner sig till den kristna tro som grundar sig på Guds heliga ord,
det Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter,
och som är uttalad i den gamla kyrkans tre bekännelser samt i den
oförändrade Augsburgska bekännelsen och i de övriga bekännelseskrifter
för den lutherska kyrkan som intagits i Konkordieboken. Kyrkan
fasthåller som sitt högsta rättesnöre den i dessa bekännelseskrifter
uttryckta principen, att all lära i kyrkan skall prövas och bedömas
enligt Guds heliga ord.”

När någon av våra kandidater blir invald till kyrkomötet kommer han
att i varje ärende försöka förverkliga Guds vilja så som den är
uppenbarad i Bibeln. Det kommer han att göra också i sådana frågor där
media och den allmänna opinionen är av annan åsikt. När det gäller den
aktuella frågan om vigsel av samkönade par kan vi omöjligt ge vårt
stöd eftersom vi anser att Bibeln så tydligt lär annorlunda.


Deklaration för "Jesus i centrum":

Valmansföreningen ”Jesus i centrum” vill stå för att vår kyrka skall bygga lära och liv på Bibelns grund.

Det att vi tror att Bibeln är Guds ord och därför tillförlitlig, gör att vi med stor frimodighet kan predika t.ex. om att vi förklaras rättfärdiga av nåd genom tro. (Rom. 3:21-24). Inte heller behöver vi tvivla på att Jesus har uppstått och lever idag. Det vet vi därför att det är klart omvittnat i Bibeln.

Vi tror också att vår Skapare vet bättre än vi själva vad som bra för oss och vad som skadar oss. Därför vill vi bygga inte bara vår teologi utan också vår etik på Bibeln. Om vi gör det undviker vi många svårigheter och problem.

Ibland har vi människor svårt att förstå Guds vilja. Vi kan t.ex. tycka att han är onödigt sträng. Också då vill vi ändå hålla oss till hans ord eftersom vi har fått förtroende för vår Herre och hans ord. Vi har också genom Jesu lidande och död för vår skull fått ett bevis på hans kärlek, som vi inte behöver tvivla på.

Vi ser vår valmansförening som ett positivt alternativ för den som vill underordna sig Gud och hans ord och få del av den välsignelse som följer av detta. Vi vill arbeta för att utbreda Kristi kyrka genom att nå ut med evangeliet till de människor i hemlandet som har fjärmats från den kristna tron och genom att stöda missionsarbetet i världen.

När det gäller formerna vill vi att vår kyrka ständigt är beredd till förändring för att bättre än förr nå ut med sitt budskap. Men när det gäller trosinnehållet vill vi hålla fast vid det som fortfarande står i §1 i vår kyrkoordning: ”Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland bekänner sig till den kristna tro som grundar sig på Guds heliga ord, det Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter, och som är uttalad i den gamla kyrkans tre bekännelser samt i den oförändrade Augsburgska bekännelsen och i de övriga bekännelseskrifter för den lutherska kyrkan som intagits i Konkordieboken. Kyrkan fasthåller som sitt högsta rättesnöre den i dessa bekännelseskrifter uttryckta principen, att all lära i kyrkan skall prövas och bedömas enligt Guds heliga ord.”

Om någon av våra kandidater blir invald till stiftsfullmäktige kommer han att i varje ärende försöka förverkliga Guds vilja så som den är uppenbarad i Bibeln. Det kommer han att göra också i sådana frågor där media och den allmänna opinionen är av annan åsikt. När det gäller den aktuella frågan om vigsel av samkönade par kan vi på grund av våra samveten omöjligt ge vårt stöd eftersom vi anser att Bibeln så tydligt lär annorlunda.

Sofia Torvalds



Det kan bli tvära kast från permitteringar till nyanställningar på Evangeliska Folkhögskolan i Vasa. 13.10.2015 kl. 11:40

Gemensamma kyrkorådet i Vasa tog senaste vecka ställning till ett fall där en änkling ville ha sin avlidna hustrus ortopediska implantat efter kremeringen. 13.10.2015 kl. 10:33

asylsökande. – Vi får in allra minst av den typ av kläder som behövs allra mest, säger Gita Lindholm, en av kontaktpersonerna för Bikupan. 13.10.2015 kl. 10:22

Droganvändingen skär genom alla samhällsskikt och grupper. Inte ens församlingsanknutna ungdomar går fria. I Jakobstad planerar LFF en manifestation mot droger. 8.10.2015 kl. 12:34

Tuulikki Koivunen Bylund tror att samkönade par vigs i Finland på 2020-talet. 8.10.2015 kl. 15:44

Det som gör kärleksskildringen så pricksäker är ändå inte själva tvåsamheten, utan kollektivet som de ingår i, skriver Kyrkpressens recensent om Stormskärs Maja på ÅST. 5.10.2015 kl. 13:28

irja askola. Irja Askola, biskopen i Helsingfors stift, anser att bilden av den mansdominerade kyrkan i någon mån är överdriven, skriver Kotimaa. 5.10.2015 kl. 13:25

karleby svenska församling. Två personer har sökt tjänsten som kantor i Karleby svenska församling, skriver Österbottens Tidning. 5.10.2015 kl. 13:02

hangö. Hangös kyrkliga samfällighet har ändrat linje angående planerna på försäljning av byggnader. Hittills har man försökt sälja alla byggnader utom kyrkorna, nu är bara pastorskansliet till salu. 5.10.2015 kl. 13:02

åland. Kyrkorådet i Finström-Geta säger ja till att de fyra församlingarna på norra Åland slås ihop till en. 5.10.2015 kl. 13:01

Astrid Seeberger skämdes över att vara tysk och blev svensk i stället. Men när hon började skriva sin mors historia insåg hon att man inte kan lämna det förflutna bakom sig, som man ömsar ormskinn. 5.10.2015 kl. 09:59

postkristet. Vad ska de som varken identifierar sig som ateister eller kristna kalla sig? Religionshistorikern David Thurfjell kallar dem postkristna. 1.10.2015 kl. 12:39

De första nätterna efter att flyktingslussen i Torneå öppnade fortsatte flyktingar att komma till Vasa. Församlingarna i staden är beredda att fortsätta dejourera på kvällarna så länge polisen och mottagningscentralen önskar det. 29.9.2015 kl. 07:33

film. Kyrkpressens recensent låter sig inte övertygas av uppföljaren till publiksuccén Så som i himmelen. 28.9.2015 kl. 16:38

Gewargis Sliwa vigdes i söndags till ny patriark i Österns assyriska kyrka. 28.9.2015 kl. 16:20

ANDETAG. Språket har en helt central betydelse i Mao Lindholms tillvaro. – Djupt allvar och smågalen humor tvinnar ihop sig till ord och meningar, ibland nästan obegripliga även för mig själv, säger Mao som bloggar på Kyrkpressens sajt. 24.7.2022 kl. 19:13

profilen. Det finns mycket att lära sig av ekumeniken. Men Sara Torvalds som är ordförande för Ekumeniska rådets finlandssvenska arbete gillar som katolik sin egen kyrkas kontinuitet och tradition. 22.7.2022 kl. 15:00

KYRKANS FÖRVALTNING. Stat och kommun har förenklat sin förvaltning. Men den utvecklingen har inte nått kyrkan. Den uppfattningen har Olav Jern i Vasa. 22.7.2022 kl. 08:00

KYRKANS FRAMTID. För ett år sedan blev Edgar Vickstöm präst efter en lång karriär bland annat som bankdirektör. Ett år senare är han förbryllad och lite bekymrad. En kyrka som handskas med personal, tid och pengar borde våga tänka på effektivitet. Men varför vet kyrkan inte ens om den har ett mål? 20.7.2022 kl. 19:12

BRÖLLOP. I mitten på 50-talet bestämde sig Lumparlands marthor att skramla ihop till en brudkrona till kommunens flickor. Till det behövdes 200 gram silver och 13 000 mark. Men när man ville skänka den till församlingen sade dåvarande pastorn nej tack. Några årtionden senare hittade den ändå till kyrkans förvar. Nu har den dammats av för en historisk tillbakablick. 21.7.2022 kl. 15:00