Konfirmation i Kautokeino.

Konfirmationen viktig för samer

I Kautokeino firas konfirmation på vårvintern, innan renarna förs på sommarbete. Festen är stor.
29.4.2012 kl. 08:00
När löven spricker och konfirmanderna väntar på midsommar är konfirmationen för länge sedan över i Kautokeino, Norge. I Kautokeino, där över 85 procent av befolkningen har samiska som modersmål, hålls konfirmationen av tradition redan två veckor före påsk.
Många samer i Kautokeino har rendrift som levebröd. Det här påverkar hela livet i byn. På vintern hittar renarna mat under snön på högfjället och på sommaren är det bättre bete vid kusten. Så precis som i äldre dagar följer renskötarfamiljerna med renflocken på sommarbete ner till kusten.
Traditionellt har samerna samlats till vinterläger. Det var då som allt socialt skulle skötas, bröllop, dop och konfirmation, marknader och sammankomster. Fortfarande är det på vårvintern som viktiga händelser ska ske.
Jag hälsar på hos Anne May Siri som har blivit konfirmerad i år. Hennes mamma May Torill är lärare och hennes pappa Nils Johan är renskötare. Att bli konfirmerad är en stor händelse. Nästan alla av Anne Mays klasskamrater väljer att bli konfirmerade. I år är de trettiotre stycken.
– Samerna här är kyrkliga, säger mamma May Torill Siri. Det beror på att vi lever så nära naturen. Livet och döden är naturliga element då man har djur. Kyrkan är en central plats för livets olika skeden, också när vi har det bra.
Kyrkan i Kautokeino är ett ställe där man träffas. På julen är den så välbesökt att det hålls två gudstjänster på samma dag för att alla ska rymmas.
– Vi är som en stor familj. Alla känner alla, säger May Torill. Därför blir det så stora sammankomster. Ett bröllop kan ha upp till 1000 gäster. En konfirmation har mellan 100–200 gäster.

Vad betyder det då att bli konfirmerad?
– Att bli vuxen, säger Anne May snabbt med glittrande ögon.

Läs mera om konfirmation och kyrklighet i Kautokeino i Kyrkpressen nummer 17/2012.


Elisabeth Morney
(Foto: Elisabeth Morney)



vanda svenska församling. – Tidigare var Larsgården vår a-plan. Nu är den en god b-plan, medan Dickursby kyrka är en god a-plan, säger Martin Fagerudd, kyrkoherde i Vanda svenska församling. 14.10.2015 kl. 19:30

Det kan bli tvära kast från permitteringar till nyanställningar på Evangeliska Folkhögskolan i Vasa. 13.10.2015 kl. 11:40

Gemensamma kyrkorådet i Vasa tog senaste vecka ställning till ett fall där en änkling ville ha sin avlidna hustrus ortopediska implantat efter kremeringen. 13.10.2015 kl. 10:33

asylsökande. – Vi får in allra minst av den typ av kläder som behövs allra mest, säger Gita Lindholm, en av kontaktpersonerna för Bikupan. 13.10.2015 kl. 10:22

Droganvändingen skär genom alla samhällsskikt och grupper. Inte ens församlingsanknutna ungdomar går fria. I Jakobstad planerar LFF en manifestation mot droger. 8.10.2015 kl. 12:34

Tuulikki Koivunen Bylund tror att samkönade par vigs i Finland på 2020-talet. 8.10.2015 kl. 15:44

Det som gör kärleksskildringen så pricksäker är ändå inte själva tvåsamheten, utan kollektivet som de ingår i, skriver Kyrkpressens recensent om Stormskärs Maja på ÅST. 5.10.2015 kl. 13:28

irja askola. Irja Askola, biskopen i Helsingfors stift, anser att bilden av den mansdominerade kyrkan i någon mån är överdriven, skriver Kotimaa. 5.10.2015 kl. 13:25

karleby svenska församling. Två personer har sökt tjänsten som kantor i Karleby svenska församling, skriver Österbottens Tidning. 5.10.2015 kl. 13:02

hangö. Hangös kyrkliga samfällighet har ändrat linje angående planerna på försäljning av byggnader. Hittills har man försökt sälja alla byggnader utom kyrkorna, nu är bara pastorskansliet till salu. 5.10.2015 kl. 13:02

åland. Kyrkorådet i Finström-Geta säger ja till att de fyra församlingarna på norra Åland slås ihop till en. 5.10.2015 kl. 13:01

Astrid Seeberger skämdes över att vara tysk och blev svensk i stället. Men när hon började skriva sin mors historia insåg hon att man inte kan lämna det förflutna bakom sig, som man ömsar ormskinn. 5.10.2015 kl. 09:59

postkristet. Vad ska de som varken identifierar sig som ateister eller kristna kalla sig? Religionshistorikern David Thurfjell kallar dem postkristna. 1.10.2015 kl. 12:39

De första nätterna efter att flyktingslussen i Torneå öppnade fortsatte flyktingar att komma till Vasa. Församlingarna i staden är beredda att fortsätta dejourera på kvällarna så länge polisen och mottagningscentralen önskar det. 29.9.2015 kl. 07:33

film. Kyrkpressens recensent låter sig inte övertygas av uppföljaren till publiksuccén Så som i himmelen. 28.9.2015 kl. 16:38

ANDETAG. Språket har en helt central betydelse i Mao Lindholms tillvaro. – Djupt allvar och smågalen humor tvinnar ihop sig till ord och meningar, ibland nästan obegripliga även för mig själv, säger Mao som bloggar på Kyrkpressens sajt. 24.7.2022 kl. 19:13

profilen. Det finns mycket att lära sig av ekumeniken. Men Sara Torvalds som är ordförande för Ekumeniska rådets finlandssvenska arbete gillar som katolik sin egen kyrkas kontinuitet och tradition. 22.7.2022 kl. 15:00

KYRKANS FÖRVALTNING. Stat och kommun har förenklat sin förvaltning. Men den utvecklingen har inte nått kyrkan. Den uppfattningen har Olav Jern i Vasa. 22.7.2022 kl. 08:00

KYRKANS FRAMTID. För ett år sedan blev Edgar Vickstöm präst efter en lång karriär bland annat som bankdirektör. Ett år senare är han förbryllad och lite bekymrad. En kyrka som handskas med personal, tid och pengar borde våga tänka på effektivitet. Men varför vet kyrkan inte ens om den har ett mål? 20.7.2022 kl. 19:12

BRÖLLOP. I mitten på 50-talet bestämde sig Lumparlands marthor att skramla ihop till en brudkrona till kommunens flickor. Till det behövdes 200 gram silver och 13 000 mark. Men när man ville skänka den till församlingen sade dåvarande pastorn nej tack. Några årtionden senare hittade den ändå till kyrkans förvar. Nu har den dammats av för en historisk tillbakablick. 21.7.2022 kl. 15:00