Professor emeritus Bo Lönnqvist hoppas att hans bok ska ge oss ett nytt perspektiv på döden.

Vi har förlorat mycket

Döden har i vår tid blivit avdramatiserad, avritualiserad och tabubelagd. Vi har förlorat viktiga kulturella strategier, säger professor emeritus Bo Lönnqvist.
26.5.2013 kl. 12:00
I dagens värld har döden blivit så gott som osynlig. Ändå undgår ingen döden. I dag när någon dör hålls begravning och efteråt ofta en minnesstund. Och det är allt. Men för inte så länge sedan, någon generation bakåt i tiden, var döden mycket mera närvarande i människors vardag. Döden blev synlig på många sätt i folktro, i ritualer och i olika mera påtagliga förhållningssätt och seder.

År 1967 arbetade den 26-årige Bo Lönnqvist som arkivarie vid Svenska litteratursällskapets Folkkultursarkiv. Lönnqvist skickade ut ett frågebrev, ”Traditioner om död och begravning”, till så kallade bygdemeddelare. Från 75 meddelare i de svenskspråkiga kusttrakterna inkom cirka 930 sidor uppteckningar om ämnet.

Nu har emeritusprofessor Bo Lönnqvist gett ut en bok som bygger på det material som insamlades för mer än fyrtio år sedan. Boken Dödens ansikte. Tro och seder bland herre och folk publiceras av förlaget Scriptum i Vasa.

– Som vetenskapsman arbetar man med olika teman under mycket lång tid. Idén till den här boken kom från Christoffer Grönholm, numera avliden kanslichef för Svenska Folkskolans Vänner. Både han och jag hade själva berörts av döden på nära håll, berättar Lönnqvist.

Grönholms bokidé sammanföll medLönnqvist ambition att ge ut en bok som baserade sig på något av allt det intressanta material som finns bevarat i Folkkulturarkivets gömmor och som aldrig blir utnyttjat, använt eller publicerat.

– Bygdemeddelarna var en verksamhet som inleddes på 1870–1880-talet genom att man utlyste pristävlingar i tidningar. Tidigare låg betoningen på att bara samla in fakta om seder och bruk i bygderna. Senare började man också se närmare på hur meddelarna skrivit och berättat. Forskningen har därför blivit mycket mera mångbottnad.

Analytiska rubriker

– Strukturerandet av bokens material har varit ett stort tankearbete. Det krävs tid för att tanken och strukturen ska mogna, säger Lönnqvist.

Rubrikerna i boken är analytiska så att man kan förstå innehållet när man läser dem. Några exempel: Den sista färden, Dödens tingliga värld, Jordelivets slut – själen rings in, Gästabud för kropp och själ – en fest för livet, Dödens ansikte – Kulturens kalejdoskop.
Lönnqvist betonar att också vetenskapligt arbete kräver både fantasi och kreativitet. Åtminstone inom det humanistiska området.

– Det är som att måla. Jag är ju också konstnär och målar porträtt av nära vänner.
På kvällen kan Lönnqvist fundera över något problem i sitt arbete och när han vaknar morgonen därpå måste han genast skriva ned sina tankar.

– Det är spännande att se vad som blivit till av sig själv under natten.

Skapade trygghet och mening
Ritualiseringen av döden genom en mängd olika seder och bruk fungerade som en kulturell strategi för att folk skulle kunna hantera döden.

– Det här har vi helt tappat i dag. En av bokens funktioner är att visa på hur mycket vi förlorat av tidigare generationernas traditioner och ritualer.

Ritualerna kring döden skapade trygghet och mening. Döden blev en naturlig del av livet. Kyrkans roll var perifer, det som betydde något var allt runtomkring, föreberedelser och gravölet efteråt.

– Folk gick nästan och väntade på att någon skulle dö. Det var något positivt för då fick man äta sig mätt i en tid när folk för det mesta levde i halvsvält stora delar av året, säger Lönnqvist.

Festerna blev ett återvändande till livet. Ofta var festerna uppsluppna med mycket brännvin.

I dag har den rent kyrkliga begravningsceremonin blivit det enda som finns kvar av hela det rika kulturella arvet av seder och bruk kring döden.

– Döden har blivit individualiserad, tabubelagd, sekulariserad, avritualiserad, medikaliserad och avdramatiserad i vår tid. Tidigare var döden en mera kollektiv händelse, något gemensamt för alla.

I dag händer det att man inte tar barn med på begravningar, eller att man anklagar sjukhus för att ha tagit livet av en 95-åring.

– En teknokratisk syn på döden gör att döden ses endast som ett förfärligt misstag. Religion och tro har skjutits åt sidan.

Lönnqvist säger att vi tappat förmågan att förstå symbolspråk och att vi tolkar ytligt.

Läs hela artikeln i papperstidningen.

Tomas von Martens



Världen. Läroämnet kristendom med religions- och livsåskådning i norska skolor bryter mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Det slog Europadomstolen i Strasbourg fast på fredagen. 30.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Miljövänlig skötsel har fört in nya moment på församlingarnas begravningsplatser. 29.6.2007 kl. 00:00

Världen. En lagrådsremiss som ligger nu för behandling föreslår att utländska kvinnor från den 1 januari 2008 ska få rätt till abort i Sverige. 29.6.2007 kl. 00:00

Världen. Den 55-årig lutherska prästen Johannes Lerle från Tyskland har dömts till ett års fängelse för att ha jämfört dagens tyska aborter med förintelsen. 28.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Kvinnliga prästers möjlighet att verka inom finska Evangeliföreningen diskuteras på väckelserörelsens årsmöte. 28.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Högsta förvaltningsdomstolen förkastade de klagomål som prästerna Juhana Pohjola och Sakari Korpinen gjort i samband med att de tillfälligt blivit avstängda från sina prästtjänster. 27.6.2007 kl. 00:00

Världen. Miljöfrågor står i fokus på Ungdommens kirkemøte i Ulsteinsvik, Norge. 27.6.2007 kl. 00:00

Samhälle. Finland motsätter sig förslag om att kyrka och stat inte bör vara sammankopplade. 27.6.2007 kl. 00:00

Världen. Föräldraskapet i Sverige fastställs på biologiska grunder. Det här vill den borgerliga alliansen ändra på, men kristdemokraterna säger nej. 27.6.2007 kl. 00:00

Samhälle. Frun, katten och stugan kan man avbilda på sitt bankkort, men en ikon är inte okej. Gränsdragningen är svår när det gäller användningen av religiösa symboler på bank- och kreditkort. 26.6.2007 kl. 00:00

Världen. Enligt FN fanns det i slutet av 2006 9,9 miljoner flyktingar i världen. 26.6.2007 kl. 00:00

Världen. Över 130 representanter från olika kyrkor och kristna organisationer från sex olika kontinenter samlades på Kyrkornas världsråds konferens i Jordanien. 25.6.2007 kl. 00:00

Världen. Antalet gudstjänstbesökare i Sverige fortsätter att minska. 25.6.2007 kl. 00:00

Samhälle. 20 gravstenar vältes omkull på Kalevakangas kyrkogård i Tammerfors under midsommarhelgen. 25.6.2007 kl. 00:00

Insändare. Det skrivs:-Inga tillägsresurser finns!-Vi höjer ändå skötarlönerna(alla välutbildade i social-, hälsovård-, humanistiska, mfl; och då kanske även de mindre utbildade och värkligt underbetalade får sin löneförhöjning), heter det. ... Får se.De starka facken tar 10% till. Regeringen avskaffar de mycket förmögnas skatter. Då tar väl pengarna slut!Att leva på ca 450 Euro per månad (folkpensionens grundel) som både ålders- och sjukpensionerer mycket ofta tvingas göra är inte rätt. Fastän de har lovats tom 20 Euro till i månaden, under den här regeringsperioden. Lev själv resten av ditt liv på den summan per månad, och se om du klarar det - vi talar alltså om Finland (och inte om delar av Afrika där prisnivån är betydligt lägre).Krister Lundsten 24.6.2007 kl. 15:04

hangö. Hangös kyrkliga samfällighet har ändrat linje angående planerna på försäljning av byggnader. Hittills har man försökt sälja alla byggnader utom kyrkorna, nu är bara pastorskansliet till salu. 5.10.2015 kl. 13:02

åland. Kyrkorådet i Finström-Geta säger ja till att de fyra församlingarna på norra Åland slås ihop till en. 5.10.2015 kl. 13:01

Astrid Seeberger skämdes över att vara tysk och blev svensk i stället. Men när hon började skriva sin mors historia insåg hon att man inte kan lämna det förflutna bakom sig, som man ömsar ormskinn. 5.10.2015 kl. 09:59

postkristet. Vad ska de som varken identifierar sig som ateister eller kristna kalla sig? Religionshistorikern David Thurfjell kallar dem postkristna. 1.10.2015 kl. 12:39

De första nätterna efter att flyktingslussen i Torneå öppnade fortsatte flyktingar att komma till Vasa. Församlingarna i staden är beredda att fortsätta dejourera på kvällarna så länge polisen och mottagningscentralen önskar det. 29.9.2015 kl. 07:33