Sann i ett nytt "på riktigt"

Ledare. Vi går in i en tid när gränser och landskap suddas ut, bokstavligt talat.
Inom ett par decennier har vi fått definiera om begrepp som geografi, ålder, makt – men också vad vi inkluderar i begreppet ”verklighet”.
27.6.2011 kl. 00:00
I Japan växer en populär hobby som handlar om att fånga virtuella fjärilar med mobiltelefon. Fjärilarna är knutna till annonsörers intressen och utlokaliserade på över en miljon olika platser via GPS. ”Se” dem kan man genom displayen i sin mobiltelefon – ”fånga” dem likaså, genom att lyfta mobiltelefonen mot den plats där fjärilen fladdrar. När man väl har fjärilen i sin mobil kan den bytas, eller lösas in, mot rabatt på en viss produkt i närheten. Både barn och vuxna älskar dem och jämför flitigt sina kollektioner med varandra.

Känns det långt borta? Inte! Den sortens marknadsföring har också fotfäste i Norden redan nu. Ett känt möbelföretag erbjuder en service där man kan placera in deras produkter i sitt eget vardagsrum, utan att köpa dem.

Facktermen för det hela är Augmented Reality – som i svensk överföring fått namnet ”förstärkt verklighet”. I den suddas skiljelinjen mellan våra drömmar och fantasier och vardagslivet på gatan effektivt ut för att ge oss helt nya upplevelser.

En annan gräns som suddats ut är identitetens – och integritetens. Kön, nationalitet, utseende, ålder är alla utbytbara legoklossar i världens största och alltid öppna skådefönster. I detta nu har tio procent av världens befolkning Facebook, och också mormor och farfar är numera där. Men att finnas på nätet är inte detsamma som att existera fysiskt. Trots det kan en fiktiv nätpersonlighet, som bloggaren A Gay Girl in Damascus, sända politiska chockvågor över världen. Den syriska lesbiska kvinnan visade sig ju nyligen vara en heterosexuell amerikansk man.

På många sätt har den virtuella tidsåldern slutgiltigt smulat sönder, ja nästintill patetiskförklarat, begreppet ”sanning”. Om det är något vi borde ha lärt oss vid det här laget är det att ifrågasätta allt, alla, alltid. Samtidigt hävdar den digitala passionären och nymediegurun Ola Ahlvarsson från Sverige att nätet också har gett oss en transparens som helt självgående obönhörligt och omedelbart avslöjar skurkar och lögnare, vare sig de är företag, bloggare eller diktatorer. Och på det sättet har vi följaktligen också fått ett snäpp mera ”sanning”. Men han erkänner att mekanismen inte har någon etik. Journalister har inte längre makten att grindvakta vad som släpps över nyhetströskeln. Och deras källor och alster granskas omedelbart på nätet av ivriga kommentatorer.
Makthavare har det inte heller.

I den här verkligheten, den nya ”sönderslagna verkligheten”, för att citera författaren Jane McGonigal som i boken Reality is Broken menar att spel faktiskt kan göra oss till bättre samhällsindivider, sitter kyrkans ämbetsstruktur illa. På nätet ser rådvilla herdar med ett ärligt avgivet och tungt förpliktande löfte om att vårda, vakta och bevara den rätta läran hur fåren glatt och obekymrat rymmer, bloggar, bräker, kritiserar och sprider virrläror så mycket de hinner. Och herdarna kan ingenting göra längre för att tvinga in dem i fållan igen, för fåren stoppas varken av trycktekniska begränsningar eller språkliga hämningar. Det går inte att dra ur sladden.
Visst finns aktörer som fortfarande väljer att vara okränkbara, som de stora filmbolagen som presenterar en oantastbar officiell bild av sina gulliga djur och kryp. Men det är en död kommunikation och engagerar inte människor, menar Ahlvarsson.

Kyrkan har länge varit okränkbar som Bambi. Det Luther och Gutenberg en gång gjorde möjligt har hänt igen. Ordet är hos folket och det stavas webb.
I nätet måste kyrkan nu välja mellan att vara transparent – och utsätta sig för blåsten – eller att faktiskt ge sig ut på det hala med darriga ben.
Den får också frimodigt tro att sann på riktigt är något som håller i all sin enkelhet oberoende av mediers dimensioner och möjligheter.
May Wikström



kyrkoherdeinstallation. På onsdagskvällen fick Matteus församling i Helsingfors en ny permanent kyrkoherde då Patricia Högnabba välsignades till tjänst. Församlingen har bland annat profilerat sig med ett starkt ungdoms- och musikarbete och det genomsyrade också hela installationsmässan. 13.9.2023 kl. 23:26

PEDERSÖRE. Oberoende av om Daniel Björk jobbar i Petrus eller Pedersöre är ett uppdrag exakt det samma – att kämpa mot byråkratin. 13.9.2023 kl. 19:00

tro. Merete Mazzarella kan inte säga om tron på Gud ”fungerar”, men hon vet att hon har glädje av den. – Jag tycker att tro är det enda som kan hjälpa mot en känsla av skuld. 13.9.2023 kl. 10:00

FÖRETAGSAMHET. Tre präster och teologer jobbar med bas i Kronoby med att coacha företagare. Ganska lite behöver översättas från ”kristendomska” till vardagsspråk, säger de. Att vara företagare handlar om livets grundfrågor. Om allmänmänskliga saker som också Jesus har talat om. 12.9.2023 kl. 13:25

teve. En av dem talar i tungor, en vill vara talesperson för sexuella minoriteter och en har studerat karismatiska rörelsers destruktivitet. En rykande färsk serie om Borgå stifts biskopar har premiär idag. 11.9.2023 kl. 18:00

VANDA SVENSKA FÖRSAMLING. Snart kan det finnas en engelskspråkig pastor i Vanda svenska församling. Engelskspråkiga tjänster i svenska församlingar hör till ovanligheterna. 8.9.2023 kl. 10:19

BISKOPSMÖTET. – Saker som vi har tigit om i kyrkan är vanligtvis de samma som vi har tigit om i det finländska samhället. Så är det att vara folkkyrka, sa biskopen i Esbo stift Kaisamari Hintikka i sitt tal vid biskopsmötets öppnande i Kyrkslätt idag. 5.9.2023 kl. 14:30

Kolumn. I år firar diakonin i Tyskland 175-årsjubileum. Startpunkten för diakonin var Johann Hinrich Wicherns tal vid Evangeliska kyrkans kongress den 22 september 1848. Han förespråkade ett nätverk av ”kärlek som räddar”. Den moderna diakonin föddes 1.9.2023 kl. 13:56

NY BISKOP. TD Mari Parkkinen vigs och välsignas till ämbetet med Guds ord, bön och handpåläggning i en mässa i S:t Michels domkyrka söndag 3 september klockan 10. Vigningen förrättas av ärkebiskop Tapio Luoma med assistenter. 2.9.2023 kl. 10:00

Äktenskap. Ett nytt land, ett nytt trossamfund och en tuff period ledde Borgåborna Pelagia Mitsitsou och Dimitris Amaxopoulos till ett beslut. 31.8.2023 kl. 14:00

rasism. Vid folkhögskolan med fokus på utlänningar som lär sig svenska är rektor Catharina von Schoultz orolig för den nya vågen av rasism. 30.8.2023 kl. 20:00

musik. Systrarna Britt-Mari och Gun-Helen Andtfolk har uppträtt över 1 500 gånger och är en dynamisk duo. De båda systrarna är öppna och välkomnande, men då vi pratar om tuffare saker blir orden färre. 30.8.2023 kl. 17:32

ETT GOTT RÅD. ”Lär dig lyssna. Ta auktoriteter med en nypa salt.” Det ärnågra av de goda råd baptistpastorn och gymnasieläraren Jan Edström skulle ha gett till sig själv, den 20-åriga Jani. 31.8.2023 kl. 20:00

UNDERSÖKNING. Kyrkpressen bad präster anonymt berätta vad som ligger bakom känslan av att vara utbränd. 30.8.2023 kl. 10:00

FÖRSAMLINGSFÖRBUNDET. Ina Laakso tar tillfälligt över Församlingsförbundets verksamhet. – Det är inspirerande och spännande. Jag ser fram emot det – hoppas vi ses! 28.8.2023 kl. 15:02

Personligt. Hon är präst och hon är gift med Norges ambassadör. Under åren av utlandskommenderingar har Cecilie Jørgensen Strømmen tackat för varje plats där de fått bo. Hon är nyfiken på allt. – Kan du förklara för mig varför finländare är en kvart tidiga när de kommer till en bjudning? 20.11.2024 kl. 13:34

NYTT FRÅN DOMKAPITLET. Domkapitlet i Borgå stift har beslutat om förändringar som påverkar församlingarna i stiftet. 20.11.2024 kl. 13:07

betraktat. – Framme vid altaret i Pedersöre fullsatta kyrka fick jag klä av mig hela utrustningen: kåpan, mitran och till sist biskopskorset som det var allra svårast att slita sig ifrån, skriver Erik Vikström. 19.11.2024 kl. 19:00

advent. Allhelgona ligger bakom oss, affärerna är fyllda med julpynt. – Hur tar man emot ett nyfött barn? Inte är det ju med skrålande högtalarmusik, säger Katarina Gäddnäs. 18.11.2024 kl. 12:48

tro. Han såg Bibeln som endast en historisk bok och ville inte acceptera att Gud verkar idag. Men Magnus Finskas tvingades tänka om när Gud helade hans sjuka rygg. – Jag vill inte säga att jag är kristen. Om inte mitt liv avspeglar att jag är det så är det ju en lögn, säger han idag. 13.11.2024 kl. 13:54