Torsten och Tua Sandell använder sig av Al Massirakurser på Elriminstitutet i Istanbul. Bilden är från 2016.

Al Massira talar till den arabiska kulturen

arabvärlden.

Till Al Massira får man bjuda in sina vänner på en vandring under vilken man lär känna varandra och möter olika saker. Programmet kan jämföras med en Alphakurs, men i första hand för den arabiska kulturen.

4.3.2021 kl. 11:14

– Den stora skillnaden jämfört med Alpha är att frågeställningarna stiger fram ur skam- och hederskulturen dit hela Mellanöstern hör. Det slår an på strängar som människorna i den här kulturen processar, säger Torsten Sandell.

Han är forskare och lärare på Elriminstitutet i Istanbul och har lett Al Massira kurser på institutet innan coronan slog till. Han ska vara en av föreläsarna för den första svenska kursen i Finland för gruppledare som hålls virtuellt från Vasa den 25-27 mars.

– För muslimer är det fascinerande att få ställa frågor, tvivla på saker och ting och säga vad de tycker. När man lär sig islam ifrågasätter man inget och helst ska man inte fråga något. Islamsk tradition säger också att man hamnar i helvetet om man ställer för många frågor. Man får inte undergräva lärarens auktoritet, säger Sandell.

Många kursdeltagare har upptäckt ett sammanhang de aldrig sett förut då Koranen inte förklarar bakgrunden.

– Det talas till exempel om att man ska offra i Koranen, men det förklaras inte varifrån påbudet kommer och vad poängen med det är.

Avsikten med Al Massira är varken att kritisera eller försöka förändra islam eller någon annan religion.

– En av principerna med programmet är att varken försöka förstöra islams hus eller renovera det. Man bygger ett helt nytt hus från grunden inför deltagarnas ögon. När huset är färdigbyggt frågar man om de vill flytta in i det.

Och det har de också gjort. Inom en presbyteriansk församling i Istanbul blev Al Massira en del av dopundervisningen senaste höst.

– Det är suveränt för nykristna. Alla vi känner som funderar på att lämna islam har brottats med frågor som programmet tar upp.

Vinundret handlar om skam och heder

Al Massira behandlar också frågor som vi i västerlandet kanske ser som självklara. Som exempel nämner Sandell Jesus första under när han förvandlade vatten till vin vid bröllopet i Kana.

– Vi förstår kanske inte hur stort det undret egentligen var. Men i Mellanösterns heder- och skamkultur förstår man det mycket väl. Undret är att Jesus räddade brudgummen och värdarna från en enorm skam. Hade vinet tagit slut hade man i åratal, kanske i årtionden talat om bröllopet där vinet tog slut. Familjen och hela släkten kunde ha blivit stämplade till och med generationer framöver.

– Det här är en fråga som öppnar för att diskutera skam och heder och hur Jesus kunde upprätta de här människornas heder.

Sandell beskriver Al Massira som väldigt bibliskt orienterad och Kristuscentrerad. Man läser ur Gamla testamentets skrifter för att där se var man hittar Kristus.

– Om man tänker att GT och NT är en bok så måste det i GT finnas tecken, profetior och sådan som pekar på Kristus för han är ju kärnan och stjärnan. Det passar också bra i kontexten där människor har respekt för skrifter och profetior. Här ser man också en skillnad till västerlandet där man inte har samma respekt.

Internationell organisation

En Al Massira-samling bygger på att man äter eller dricker kaffe tillsammans, blir bekanta och skapar relationer. Sedan följer en introduktion där man berättar om dagens avsnitt, ett film som tar cirka 45 minuter. Efter filmen diskuterar man färdiga frågor tillsammans.

Sedan Al Massira utvecklades av koptiska kristna med hjälp av engelsmän i Kairo 2011 har det utvecklats till en internationell organisation som växer hela tiden. Som bäst finns ljudfiler till filmerna på fjorton språk och undertexter till 28. Ljudfilerna finns på fyra västerländska språk. Undertexter finns på svenska och finska.

– Även om materialet kan användas av studiegrupper som består av finländare inser man var tyngdpunkten finns. Om man använder det i en bibelstudiegrupp i svenskfinland är det kanske enklast att välja den engelska ljudfilen och ha svensk undertext.

Kan också användas av andra

Torsten och Tua Sandell kom i kontakt med Al Massira första gången hemma i Finland.

– Vi gick en kurs för gruppledare på finska och fick tillgång till filmerna och böckerna. Vi tyckte materialet var fantastiskt och tände på det. I Istanbul provade vi på hur det skulle funka i turkisk kontext.

Filmerna har ljudfiler på turkiska, men än så länge finns inte manualer på det språket. De översätter själva det som behövs.

– Vi blev kontaktade av Al Massiras internationella organisation med frågan om vi kunde gå en ledarträningskurs för att utbilda gruppledare. Det gjorde vi.

Kursen som nu ordnas i Vasa riktar sig till människor som vill jobba med det här materialet i sina församlingar eller i sina kretsar. I första hand människor som jobbar med invandrare och utlänningar, men materialet passar också bra för finlandssvenska grupper.

– Det fördjupar förståelsen av Bibeln på ett nytt sätt. Man kan börja med sina vänner.

Al Massira

Al Massira betyder vandring.

En typ av Alphakurs utvecklad för människor från islamska länder. Kan också användas som studiematerial för västerlänningar.

Utvecklades 2011 i Egypten av koptiska kristna och har utvecklats till en internationell organisation ledd från England.

Består av tolv avsnitt plus ett introduktionsavsnitt. De fem första avsnitten bygger på Gamla testamentet, det sjätte är en brytningspunkt och de sex sista bygger på Nya testamentet.

För varje avsnitt finns en film med ljudfil på 14 olika språk och undertexter till 28 språk samt skriftligt material. Filmerna är gjorda i olika länder i mellanöstern.

Den första svenska kursen för gruppledare i Finland ordnas virtuellt den 25-27 mars av Evangeliska Folkhögskolan i Vasa.

Johan Sandberg


profilen. – Jag skulle gärna vara med och skapa framtidens folkkyrka, för jag tror att vi inte har något annat val, säger Kristian Willis som snart tar över som kyrkoherde i Vanda svenska församling. 27.4.2021 kl. 15:05

Kroppen. Hur talar du till din kropp? Vad tänker du om den? 28.4.2021 kl. 00:00

Valborg. Han känner sig taggad inför en annorlunda valborg även om det känns trist att behöva hålla distansen. 26.4.2021 kl. 14:31

Åbo akademi. Vem som har hand om undervisningen i praktisk teologi i höst är oklart. 23.4.2021 kl. 12:14

Kyrkpressen. Biskopen var tveksam, men han ville inte vara den som hindrade att Kyrkpressen startade. Om Borgar tar ansvar för innehållet och Boije för ekonomin så måste vi försöka, sade biskopen. Så blev det. (Den här texten publicerades i KP 1/2020. KP publicerar den i repris som en hyllning till Bjarne Boije, 100 år.) 21.4.2021 kl. 12:31

Läckage. Ett felande sprinklermunstycke sprejade ut vatten över takvalvet i Pedersöre kyrka natten till lördag. På grund av läckaget måste kyrkan stängas för en vecka. 20.4.2021 kl. 12:25

Åbo. – Hon har öppnat dörrarna till en spännande värld! säger han. 19.4.2021 kl. 10:17

adoption. Anne Söderlund var ett oönskat barn och blev adopterad när hon var sju månader. – Men jag vill inte bli definierad av vad jag inte fick, utan av vad jag fick. 14.4.2021 kl. 09:09

kyrkoherdeval. Församlingsrådet i Vanda svenska församling valde Kristian Willis, församlingspastor vid Helsingfors kyrkliga samfällighet, till ny kyrkoherde. 13.4.2021 kl. 19:20

radio. För ett drygt år sedan hade Laestadianernas fridsföreningars förbund LFF fattat ett beslut om att lägga ner sin radiokanal. Nu när coronan begränsar livet och sammankomsterna är de glada att de kom på andra tankar. 14.4.2021 kl. 09:48

Kulturer. Stéphane Rosse är den tystlåtna fransmannen som har levt i Finland i 30 år. – Jag blev förälskad i en finländsk turist i Paris 1993. Det var kärlek vid första ögonkastet. 14.4.2021 kl. 10:47

massmedier. Tidningen Kirkko ja kaupunki har fällts av opinionsnämnden för massmedier för att ha avlägsnat en omstridd kolumn om köttproduktion från tidningens webbsida. 13.4.2021 kl. 10:24

Kolumn. "Även ett digitalt möte får en annan dimension när vi på riktigt stannar upp och ger av vår egen tid", skriver Elefteria Apostolidou. 14.4.2021 kl. 08:30

Förnyelse. "Hur skulle vi gå till väga om vi också skulle renovera kyrkan inifrån?" 14.4.2021 kl. 09:00

Studerande. Studerande behöver stöd under undantagstiden – och antagligen klarnar det verkliga stödbehovet först när livet börjar normaliseras. 14.4.2021 kl. 00:00

PÅSK. När Jaana Kettunen var barn var påsken den tråkigaste högtiden, idag är den bottenlöst sorglig och underbart glad. 28.3.2024 kl. 08:00

FÖRLÅTELSE. På påsken brukar frälsningssoldaten Annika Kuivalainen tänka på att hon fått mycket förlåtet och därför kan förlåta andra. 27.3.2024 kl. 08:00

PÅSK. Vad lär de kristna värderingarna oss, som inte dagens poserande och utstuderande ledare lär oss? frågar språkforskaren och författaren Janne Saarikivi i en essä till påsk. 22.3.2024 kl. 20:00

REGNBÅGSFRÅGOR. – Församlingarna måste bemöta sexuella minoriteter och könsminoriteter rättvist. Det kan handla om småsaker, men om man påverkas av dem varje dag är de inte längre småsaker, säger Ani Iivanainen som är diakoniarbetare i Esbo svenska församling och jobbar med en bok som ska handla om hur församlingsanställda ska bemöta regnbågspersoner. 22.3.2024 kl. 16:39

PÅSK. Livet och det goda segrar! I Kyrkpressens påsk­enkät vinner de ljusa och glada tonerna. Men traditionsforskaren Anne Bergman ser också spännande nya drag i vad som är viktigt i påsktid i gemenskapen kring kyrkan. 20.3.2024 kl. 20:00