FOTO: Malin Aho

En oavslutad kamp med Guds ord

Guds ord har sin egen kraft och Bibeln kan läsas och förstås helt utan akademiska förkunskaper. Men om man som KP:s redaktör inte kan låta bli att försöka förstå hur andra kristna tänker, då kan det där med olika bibelsyner bli minst sagt utmanande.
23.3.2013 kl. 12:00
Jag började läsa Bibeln på allvar först som nittonåring. Då kom jag till tro för första gången. Sedan dess har jag kommit till tro många gånger och på många sanningar, inte bara kristna. Men till Bibeln och en övertygad kristen tro har jag återvänt gång efter annan.
 
I Bibelns texter mötte jag ett tilltal som var helt nytt för mig. Det här var inte vilka berättelser som helst. Det här var varken vanlig skönlitteratur eller facklitteratur. Bibeln talade direkt till hela mig, till hjärta och själ.
De har gått trettiofyra år sedan jag öppnade Bibeln för första gången. Då hade jag ingen aning om att min kamp med Guds ord skulle bli en evig berg- och dalbana och ett äventyr utan slut.

En trygg konservativ utgångspunkt
Den klaraste bibelsynen hittar man på konservativt håll, har jag tänkt. Jag menar: om det finns en Gud som är allsmäktig så är det ju inte något stort mirakel om han via sina budbärare och profeter lyckas få till stånd en bok som i minsta detalj uttrycker hans vilja.

I Tapio Puolimatkas Usko, tiede ja Raamattu har jag hittat en i mitt tyckte skarpsinnig kritik av modern vetenskaplig bibelforskning och dess brister. Puolimatka visar att det alltid är forskarens grundläggande verklighetsuppfattning, gudsbild, tro eller brist på tro som avgör vad forskaren i sitt arbete kommer fram till. Det existerar inte någon neutral vetenskaplig bibelforskning.

Det kan jag hålla med om. Men mina problem med en konservativ bibelsyn ligger snarare på det emotionella och psykologiska planet. Resultatet av en helt traditionell bibelsyn blir en gudsbild som för mig blir alltför kluven, för att inte säga obegriplig och tyrannisk.
 
Britten Keith Ward skriver i Christianity att de protestanter som hävdat Bibelns ofelbarhet har splittrats i hundratals sekter med olika syn på vad Bibeln säger. Slutsatsen verkar bli att Bibeln inte har någon bestämd uppfattning om varken det ena eller det andra. Det här är en syn på Guds ord som blir alldeles för relativ, tycker jag.
 
Jag vänder mig till katoliken Anders Piltz. Han marknadsförs som en pålitlig traditionell och klassisk kristen. I skriften En liten vägledning till att läsa Bibeln skriver Piltz att det mest besvärande i Bibeln är Gamla testamentets grymhet och dess till stora delar fullständigt intetsägande innehåll. Det här är väl ändå inte en traditionell bibelsyn, säger jag till mig själv och är chockad. Den klassiskt troende Piltz fortsätter med att säga att vi måste ta upplysningen och Bibelns evolutionslära på allvar. Han talar också om bibelvetenskapens enorma framsteg.

Det verkar inte som Piltz skulle ha läst sin Puolimatka. Piltz har allvarliga problem med sin bibelsyn, tycker jag. Än mera motsägelsefullt blir det när han fortsätter med att säga att det som verkar besvärande och opassande i vår egen tid kan vara Guds omistliga ord till just oss i dag. Hur vill han riktigt ha, det undrar jag? Är Bibeln Guds ord eller en evolutionär produkt?
 
Jag vänder mig till liberalerna
Med en konservativ och traditionell syn på bibelordet ser jag inte ut att komma någonstans. De konservativa verkar inte vara överens om vad det innebär att vara konservativ.
 
I ren desperation vänder jag mig till de liberala. Det bär mig emot men någonstans måste jag ju hitta en hållbar och trovärdig bibelsyn.
Amerikanen Marcus Borg är en ledande figur för de riktigt liberala kristna.

Låt oss se vad han erbjuder.

Borg har en syn på kristen tro och Bibeln som gör att den historiska sanningen blir mer eller mindre helt oväsentlig. För mig blir den biten svår att svälja. Om den historiska biten inte är sann, vad blir då kvar av budskapet, undrar jag?
 
Borg ser inte Bibeln som Guds vittnesbörd om sig själv utan som judarnas och de kristnas vittnesbörd om hur de uppfattat Gud genom historiens gång. Bibeln är inte uppenbarad sanning utan en mänsklig produkt.
 
Ändå tycker Borg att Bibeln är central i kristen tro. Att vara kristen innebär att leva i en ständigt fortgående konversation med Bibelns texter, säger han. Varför ska man då konversera med en bok som om den var Guds ord om den ändå är en helt mänsklig produkt? Jo, för att Bibeln trots sitt mänskliga ursprung är helig och sakramental till sin funktion och status, menar Borg.
 
I sin bok The Heart of Christianity ger Borg en version av kristen tro som kan fungera för dem som har svårt för kristendomens övernaturliga aspekter. Borg själv utesluter ändå inte att Gud utför under och mirakel. Nu förstår jag inget längre. Borgs syn på Bibeln är helt sekulär, men ändå vill han hålla kvar under och mirakel?

Läs hela artikeln i papperstidningen.
Tomas von Martens



julfest i skolan. Ett mångkulturellt samhälle har två vägar att gå. Att försöka skapa en ny enhetskultur av det som blir kvar när man skalat bort olikheterna. Eller att gå in för att leva i ett samhälle där folk tolererar uttryck för olika övertygelser, säger teol.dr Jyri Komulainen om debatten kring skolans julfester. 20.12.2012 kl. 09:00

KP:s serie med julkort har gett fascinerande berättelser. Kerstin Seiverstovs berättar om sin hälsning till pappan under kriget.  19.12.2012 kl. 10:28

För hundra år sedan skulle det vara både jul- och nyårskort. Benita Forsman har många i sin samling. 29.12.2012 kl. 10:00

Den norska serien Tornagenterna har premiär på julafton hos oss. 19.12.2012 kl. 10:08

Han växte upp på en levande prästgård. Sin karriär har han gjort som företagsledare. Nu är Martin Glader kyrklig förtroendeman och talar för fler frivilliginsatser i församlingen och för att staten tar sitt kulturhistoriska ansvar för kyrkor och begravningsplatser. 13.12.2012 kl. 11:33

julia hanhikoski. Lucia Julia Hanhikoski tror att möten med medmänniskor ger henne kraft att orka med luciauppträdandena – som kan bli så många som nittio. 13.12.2012 kl. 11:25

12.12.12 är ett vigseldatum som inte går att glömma. 12.12.2012 kl. 13:29

Kyrkans kulturpris 2012 ges till finska missionssällskapets evenemang de vackraste julsångerna. 12.12.2012 kl. 10:39

Påven Bendictus XVI har gått med i mikrobloggen Twitter. 11.12.2012 kl. 13:45

Varje kväll avslutar försvarsminister Carl Haglund med att be aftonbön. De kvällar han stoppar om sin treåriga son för natten ber han också tillsammans med honom. För mig har det blivit ett sätt att tänka igenom dagen, säger han. 7.12.2012 kl. 10:50

Johan Myrskog som är journalistpraktikant på KP har vunnit årets UK-temasångstävling. Hans komposition Andrum handlar om att det kan vara svårt att hitta tid för Gud. 5.12.2012 kl. 15:44

Onsdagen den 5.12 blev det klart att Dickursby kyrka rivs. 5.12.2012 kl. 16:07

Ulla-Lena Lundbergs roman Is har vunnit Finlandiapriset. Boken är en kärleksberättelse om en präst och hans församling. 4.12.2012 kl. 13:27

Det första julkortet i KP:s adventsserie handlar om den bästa gåvan. 30.11.2012 kl. 22:02

Hans mål var att utplåna Israel. Nu försvarar den tidigare Hizbollah-terroristen judarnas rätt till landet, med Koranen som grund. 29.11.2012 kl. 10:28

Papparoll. För Erik Abbor tog det flera år att landa i rollen som pappa. 21.7.2021 kl. 08:00

musik. Musiken har funnits med Susanna Sandell hela livet. Hon har studerat musikpedagogik och har skrivit egen musik sedan tonåren. I maj släppte hon sin första egna singel och mer är på gång. 8.7.2021 kl. 08:00

STADSBO. Pamela Granskog känner sig som helsingforsare i Österbotten och som österbottning i Helsingfors. Om hon skulle få bestämma skulle alla åka på utbyte till andra regioner. 22.7.2021 kl. 06:00

KONFIRMANDLÄGER. Mi Lassila har 80–90 konfirmandläger bakom sig. För henne är konfirmandlägret en plats där man kan inse att man är älskad. 7.7.2021 kl. 08:00

RÄTTEGÅNG. Vasa hovrätt gör samma bedömning som Mellersta Österbottens tingsrätt och friar Martyrkyrkans vänners ordförande Johan Candelin samt den styrelsemedlem som stått åtalade för penninginsamlingsbrott. Den springande punkten i åtalet har handlat om huruvida Martyrkyrkans vänner i sin insamling riktat sig till en på förhand bestämd och avgränsad grupp för vilket det inte krävs insamlingstillstånd eller om man riktat sig till en bredare allmänhet, vilket hade krävt ett insamlingstillstånd. 2.7.2021 kl. 15:21