FOTO: Sofia Jernström

Se, jag tror

Vad skiljer den som är kristen från den som inte är kristen? Förr spelade kristna inte kort, de dansade inte, de drack inte alkohol. I dag är de yttre markörerna för ett kristet liv på väg att försvinna – eller också ser de annorlunda ut. Är det bra eller dåligt?
22.2.2013 kl. 13:27
Den som inte rör sig i kristna kretsar vet kanske inte om det, men något har hänt. Under de senaste decennierna har de yttre tecknen som skiljer den som uppfattar sig som kristen från den som inte gör det börjat försvinna. Och den här förändringen har inte skett enbart bland ljumma lutheraner utan också bland dem som förr skiljde tydligt på dem som var frälsta och dem som inte var det: de inomkyrkliga väckelserörelserna och frikyrkorna.

– Traditionellt har frikyrklighet och nykterhet gått hand i hand, säger Jan-Erik Andelin, ledarskribent på Borgåbladet och aktiv i Metodistkyrkan. Förhållandet till alkohol har präglats av att man utgått från att alkohol är ett problem så som det är för alkoholister.

– Man har rentav tänkt att den som super på något vis tappar sin tro. Det har varit en del av den frikyrkliga teologin.

Den lutherska synen har oftast varit mildare: den som misslyckas kan ju alltid be om ny nåd. I praktiken tycker också många frikyrkliga i dag att alkohol är okej men ibland med förklaringen att det är ”vin till maten” eller ”öl efter bastun”. Samtidigt har just alkoholen hört till de där yttre tecknen som skiljer kristna från andra – och det är inte helt lätt att lämna dem bakom sig.

– Jag tror att många fortfarande har ett behov av att markera och skylta med att de är kristna till exempel genom att framhålla sin nykterhet.

Nya vindar
Man kan kalla de yttre tecknen på hur en kristen ”ska vara” någon sorts korrekthetsmarkörer. De har varit en trygghet för det är svårt att välja när allt är relativt. Det är inte helt lätt att säga vilka som finns kvar och vilka som är passé – det kan variera från samfund till samfund, från grupp till grupp. Men i dag verkar det vara okej att göra mycket sådant som man inte gjorde förr.

– Till exempel i Metodistkyrkan har vi en distriktsföreståndare, en ledande pastor, som är aktiv mc-man och inte har tvekat att umgås med kriminella motorcykelgäng – trots att han blivit varnad av polisen. Män som är aktiva i församlingen kan åka ut och jaga eller åka fyrhjulingar i skogen. Sådant hade inte förekommit tidigare, säger Andelin.

Man kan vara kristen vinkännare – det väcker inte längre någon större förundran. Den som sambor kanske får en vänlig fråga av sin pastor om de har tänkt på att gifta sig, men det stannar vid det, tror Andelin.

Cecilia Åminne som är lärare vid Kredu, Kristliga folkhögskolan i Nykarleby, säger att frågan om huruvida de kristna markörerna är på väg bort eller inte gör henne kluven.

– Österbotten är ju som känt rätt brokigt när det kommer till vilka kristna yttre markörer som har fallit bort och vilka som lever och frodas. Brokigheten gör det väldigt intressant men inte alltid fritt från problem att bo här.

Fult språk och kristet språk
Att svära är inte okej i den flesta kristna subkulturer. Det känner många instinktivt på sig och ber om ursäkt för fula ord som kommer över deras läppar till exempel i församlingshemmet.

– Jag skulle kalla det en stilfråga. Det hör inte till god ton att svära, helt enkelt. Men många tar till fula uttryck för att deras språk är dåligt eller för att de inte vet hur de ska uttrycka sig, säger Andelin.

Han har själv debatterat ordet ”förbannad” som en del kristna tycker att en troende inte ska ta i sin mun.

– Då har jag frågat att hur är det med ”uppståndelse”, får man säga det? Det är ju också ett religiöst uttryck. Själv tror jag att kristna som har ett väldigt fromt språk kan missbruka ord på ett värre sätt än den som säger ett fult ord då och då. Men samtidigt – man behöver ju inte använda laddade ord eller sexistiska uttryck eftersom de kan såra andra.

Cecilia Åminne har en känsla av att just det att kristna undviker att svära är en markör som inte är på väg bort.

– Det här med att inte svära tycker jag känns som den starkaste yttre markören. Det har ju att göra med vårt språk och det vi säger kanske mer förknippas med våra inre egenskaper än till exempel om håret är färgat eller inte.

Läs hela artikeln i papperstidningen.

Sofia Torvalds



Övriga. – Du gör precis som min mommo! fick jag höra när jag snurrade ihop ett paketband till ett prydligt nystan. – Tar det alltid så där länge för dig att öppna paket? blev följdfrågan. Svar: JA! 5.6.2007 kl. 00:00

Ledare. Ledare 23/2007 Enligt kyrkoordningen skall biskopen ”vid behov” sammankalla stiftsdagar. Då det sker skall kallelse gå till ”församlingarnas förtroendevalda, tjänsteinnehavare och arbetstagare samt representanter för föreningar, stiftelser och anstalter”. 5.6.2007 kl. 00:00

Världen. Kyrkoledare i Jerusalem och ekumeniska biståndsorganisationer i Europa, bland dem Kyrkans Utlandshjälp från Finland, vill fästa världens uppmärksamhet vid Israels ockupation av palestinska områden. 5.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Själens landskap är temat för nordiska sjukhussjälavårdare som samlas på Haiko gård i Borgå den 13-16 juni. 5.6.2007 kl. 00:00

Världen. Den 17 maj, på Norges nationaldag, skickade Norges regering ett förslag om en könsneutral äktenskapslag på remiss, skriver Kyrkans tidning. 5.6.2007 kl. 00:00

Teologi. Docent Bernice Sundkvist har blvit vald till ny professor i praktisk teologi vid Teologiska fakulteten vid Åbo Akademi. Sundkvist blir den första kvinnliga professorn i fakultetens 83-åriga historia. 5.6.2007 kl. 00:00

Världen. Bön gör ungas vardag mindre stressig och gör synen på tillvaron mer optimistisk.  4.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Finska Missionssällskapets missionsfest 2007 hålls i Jakobstad 15-17 juni. Temat är Dela liv. 3.6.2007 kl. 00:00

Världen. Antalet politiker som lämnat kyrkan Svenska kyrkan har ökat. 2.6.2007 kl. 00:00

Människa. Småbarn och tonåringar, föräldrar och singlar. Kyrkans Ungdom har byggt upp en lägervecka som får finlandssvenskar att dra österut. 1.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Swing, salsa, tango och social samvaro med avrundande andakt och trosinriktade diskussioner. Dessutom till halva priset om du är man från Finland. Det är det norska danslägret Sidestep som i sommar arrangeras för fjärde gången. 1.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Vid årsdagen för branden av Borgå domkyrkan har återuppbyggnaden framskridit till takarbeten och fönstermålning. Så här långt ser tidtabellen ut att hålla. 1.6.2007 kl. 00:00

Kultur. – Att lära mig lita på Guds ledning är den skola jag just nu upplever att jag går i, säger Lilian Lindén, ledande studentarbetare för det svenska arbetet i Finlands evangelisk-lutherska Student– och skolungdomsmission. 31.5.2007 kl. 00:00

Kyrka. En kontaktgrupp för diakoni-, kantor- och ungdomsarbetsledarstuderande behövs i stiftet. 31.5.2007 kl. 00:00

Kyrka. Medierna är konfliktfokuserade och behandlar också kyrkan som vilken institution som helst. Därför skapar kyrkliga konflikter rubriker och löpsedlar. 31.5.2007 kl. 00:00

flyktingkrisen. Kyrkostyrelsen rekommenderar att de evangelisk-lutherska församlingarna inkommande söndag (6.9.2015) uppbär en kollekt för att hjälpa flyktingar. 4.9.2015 kl. 16:01

flyktingkrisen. Den akuta flyktingsituationen har aktiverat många församlingar runt om i landet. 3.9.2015 kl. 15:07

flyktingkrisen. − I våra församlingar och i våra hemtrakter behöver vi nu utreda vilka möjligheter vi har att inhysa flyktingar för en kortare eller längre tid. Ifall medborgarna signalerar beredskap till detta kommer beslutsfattarna att lyssna, säger biskop Björn Vikström. 3.9.2015 kl. 15:05

På söndag kör Sibbo svenska församling i gång höstens verksamhet med en särskild temavecka kring livskraft. 4.9.2015 kl. 00:00

Som 18-åring gjorde hon blixtkarriär som jazzsångerska i New York. – Men inom mig växte mörkret och det var ett gränslöst liv utan hämningar, säger Isabella Lundgren. Nu utbildar hon sig till präst i Stockholm och tycker att syndabekännelsen är det allra bästa i mässan. 3.9.2015 kl. 07:28