FOTO: Malin Aho

En oavslutad kamp med Guds ord

Guds ord har sin egen kraft och Bibeln kan läsas och förstås helt utan akademiska förkunskaper. Men om man som KP:s redaktör inte kan låta bli att försöka förstå hur andra kristna tänker, då kan det där med olika bibelsyner bli minst sagt utmanande.
23.3.2013 kl. 12:00
Jag började läsa Bibeln på allvar först som nittonåring. Då kom jag till tro för första gången. Sedan dess har jag kommit till tro många gånger och på många sanningar, inte bara kristna. Men till Bibeln och en övertygad kristen tro har jag återvänt gång efter annan.
 
I Bibelns texter mötte jag ett tilltal som var helt nytt för mig. Det här var inte vilka berättelser som helst. Det här var varken vanlig skönlitteratur eller facklitteratur. Bibeln talade direkt till hela mig, till hjärta och själ.
De har gått trettiofyra år sedan jag öppnade Bibeln för första gången. Då hade jag ingen aning om att min kamp med Guds ord skulle bli en evig berg- och dalbana och ett äventyr utan slut.

En trygg konservativ utgångspunkt
Den klaraste bibelsynen hittar man på konservativt håll, har jag tänkt. Jag menar: om det finns en Gud som är allsmäktig så är det ju inte något stort mirakel om han via sina budbärare och profeter lyckas få till stånd en bok som i minsta detalj uttrycker hans vilja.

I Tapio Puolimatkas Usko, tiede ja Raamattu har jag hittat en i mitt tyckte skarpsinnig kritik av modern vetenskaplig bibelforskning och dess brister. Puolimatka visar att det alltid är forskarens grundläggande verklighetsuppfattning, gudsbild, tro eller brist på tro som avgör vad forskaren i sitt arbete kommer fram till. Det existerar inte någon neutral vetenskaplig bibelforskning.

Det kan jag hålla med om. Men mina problem med en konservativ bibelsyn ligger snarare på det emotionella och psykologiska planet. Resultatet av en helt traditionell bibelsyn blir en gudsbild som för mig blir alltför kluven, för att inte säga obegriplig och tyrannisk.
 
Britten Keith Ward skriver i Christianity att de protestanter som hävdat Bibelns ofelbarhet har splittrats i hundratals sekter med olika syn på vad Bibeln säger. Slutsatsen verkar bli att Bibeln inte har någon bestämd uppfattning om varken det ena eller det andra. Det här är en syn på Guds ord som blir alldeles för relativ, tycker jag.
 
Jag vänder mig till katoliken Anders Piltz. Han marknadsförs som en pålitlig traditionell och klassisk kristen. I skriften En liten vägledning till att läsa Bibeln skriver Piltz att det mest besvärande i Bibeln är Gamla testamentets grymhet och dess till stora delar fullständigt intetsägande innehåll. Det här är väl ändå inte en traditionell bibelsyn, säger jag till mig själv och är chockad. Den klassiskt troende Piltz fortsätter med att säga att vi måste ta upplysningen och Bibelns evolutionslära på allvar. Han talar också om bibelvetenskapens enorma framsteg.

Det verkar inte som Piltz skulle ha läst sin Puolimatka. Piltz har allvarliga problem med sin bibelsyn, tycker jag. Än mera motsägelsefullt blir det när han fortsätter med att säga att det som verkar besvärande och opassande i vår egen tid kan vara Guds omistliga ord till just oss i dag. Hur vill han riktigt ha, det undrar jag? Är Bibeln Guds ord eller en evolutionär produkt?
 
Jag vänder mig till liberalerna
Med en konservativ och traditionell syn på bibelordet ser jag inte ut att komma någonstans. De konservativa verkar inte vara överens om vad det innebär att vara konservativ.
 
I ren desperation vänder jag mig till de liberala. Det bär mig emot men någonstans måste jag ju hitta en hållbar och trovärdig bibelsyn.
Amerikanen Marcus Borg är en ledande figur för de riktigt liberala kristna.

Låt oss se vad han erbjuder.

Borg har en syn på kristen tro och Bibeln som gör att den historiska sanningen blir mer eller mindre helt oväsentlig. För mig blir den biten svår att svälja. Om den historiska biten inte är sann, vad blir då kvar av budskapet, undrar jag?
 
Borg ser inte Bibeln som Guds vittnesbörd om sig själv utan som judarnas och de kristnas vittnesbörd om hur de uppfattat Gud genom historiens gång. Bibeln är inte uppenbarad sanning utan en mänsklig produkt.
 
Ändå tycker Borg att Bibeln är central i kristen tro. Att vara kristen innebär att leva i en ständigt fortgående konversation med Bibelns texter, säger han. Varför ska man då konversera med en bok som om den var Guds ord om den ändå är en helt mänsklig produkt? Jo, för att Bibeln trots sitt mänskliga ursprung är helig och sakramental till sin funktion och status, menar Borg.
 
I sin bok The Heart of Christianity ger Borg en version av kristen tro som kan fungera för dem som har svårt för kristendomens övernaturliga aspekter. Borg själv utesluter ändå inte att Gud utför under och mirakel. Nu förstår jag inget längre. Borgs syn på Bibeln är helt sekulär, men ändå vill han hålla kvar under och mirakel?

Läs hela artikeln i papperstidningen.
Tomas von Martens



När Mikaela Soncks pojkvän begick självmord fanns det folk som gick över till andra sidan gatan för att slippa möta henne. Nu, många år senare, har hon sammanställt en antologi vars mål är att uppmuntra oss att tala om också det som gör riktigt ont. 26.9.2013 kl. 10:31

Minst 60 döda efter gudstjänstattack i Peshawar. 22.9.2013 kl. 18:02

Många slag av kompetens bland de åtta sökande. 20.9.2013 kl. 09:37

Pastor Antti Kylliäinen och biskop emeritus Wille Riekkinen vill ruska om i kykan och skapa en mera odogmatisk atmosfär. 19.9.2013 kl. 08:17

I arbetet som hjärnkirurg förlorade han med tiden sin tro på Gud, men efter en nära-döden-upplevelse är hans livsuppgift nu att berätta om det han lärde sig i de andliga sfärer som han säger sig ha besökt. 19.9.2013 kl. 08:05

Drömmen de haft sedan ungdomstiden om att jobba i församling utomlands blir verklighet för Tua och Torsten Sandell då de blir utsända av Slef för att jobba för den kristna minoriteten i Istanbul. 16.9.2013 kl. 15:06

Britternas attityder till både homosexualitet och till äktenskapet har under de senaste 25 åren genomgått en dramatisk förändring, rapporterar The Telegraph. 16.9.2013 kl. 15:10

Alltför få sökande har gjort att Evangeliska Folkhögskolan i Svenskfinland ställt in sin grundkurs i Hangö. I stället försöker skolan ordna kortkurser och bedriva hotellverksamhet. 16.9.2013 kl. 15:01

Årets Kyrkelg samlade igen deltagare från hela stiftet. 16.9.2013 kl. 14:58

Kyrkovalen i Sverige mobiliserade både Sverigedemokrater och deras motståndare. 16.9.2013 kl. 09:16

Mera kunskap i andra religioner krävs för att bli präst i framtiden, medan antalet klassiska språk kan minskas från tre till två. 11.9.2013 kl. 14:54

Esbobiskopen Tapio Luoma reflekterade över relationen mellan demokrati och öde i biskopsmötets öppningstal i Hyvinge  i dag. Han var bekymrad över den humanitära katastrofen i Syrien och Egyptens tudelning. 10.9.2013 kl. 14:46

Det som kyrkorna redan kommit överens ska först bli verklighet i församlingarna. 9.9.2013 kl. 16:01

Då Kristi himmelsfärd och trettondagen flyttades till lördagar på 70-talet var det under arbetsmarknadsorganisationernas hot om massutträdelse ur kyrkan. Att kyrkomötet i dag skulle gå med på att flytta dagarna är mycket osannolikt, säger Gustav Björkstrand. 5.9.2013 kl. 14:52

Martina-Harms Aalto gillar att återkomma till kära bibelställen men också plocka upp nya helt på måfå. 25.8.2013 kl. 12:00

kaplansval. Ett enhällig kapellråd valde igår kväll Janette Lagerroos till ny kaplan i Houtskär. – Jag är jätteglad att jag fick jobbet, säger hon. 4.11.2021 kl. 14:27

VÄSTÅBOLANDS SVENSKA FÖRSAMLING. Harry S. Backström meddelade på onsdagskvällen att han avgår som kyrkoherde för Väståbolands svenska församling. Han tillkännagav sitt beslut via ett e-postmeddelande som gick ut till anställda, förtroendevalda och media. 3.11.2021 kl. 20:46

AVSTÄNGNING. Dennis Svenfelt blir avstängd från prästämbetet för fyra månader, meddelar domkapitlet idag. – När man inte kan sköta sin tjänst som det ankommer en tjänsteman är man inte lämplig för jobbet, säger Lars-Eric Henricson, som är lagfaren assessor vid domkapitlet. 28.10.2021 kl. 16:33

PERSONPORTRÄTT. Anders Adlercreutz lagar hellre mat än talar inför publik. Han tycker mer om rutiner än improvisation. Han anser att det finländska samhällets superkraft är förtroendet vi känner för andra. – Jag önskar att vi kunde känna tillit också till personer som inte ser ut som vi. 27.10.2021 kl. 08:23

ETT GOTT RÅD. – Din osäkerhet är något värdefullt, skulle Monika Fagerholm säga till Monika, 20 år. I den här serien ger personer goda råd till sitt yngre jag. 26.10.2021 kl. 14:52