Första programmet sändes under hösten och projektet beräknas kosta en halv miljon kronor.
Själva tekniken kommer att levereras av samma bolag som ligger bakom Sveriges Televisions play-kanal.
– Det är viktigt att ha hög kvalitet från start, säger Marianne Ejdersten enhetschef för nationell kommunikation i Svenska kyrkan.
Innehållet ska göras av ett antal produktionsbolag - bland annat är Berling Media, den koncern som inrymmer Kyrkans Tidning.
De nu startade sändningarna är ett pilotprojekt som utvärderas i mars 2012.
I första programmet får tittarna bland annat möta Årets förnyare i Svenska kyrkan 2011. Kanalen ska också sända särskilda instruktionsfilmer kring kyrkans viktigaste ceremonier, exempelvis om dopet, vigseln och begravningen.
Under de stora högtiderna ska specialprogram produceras. Det nyaste programmet är en julspecial som bland annat handlar om varför det är så svårt att få den där rätta julstämningen som vuxen.
Materialet finns på adressen http://play.svenskakyrkan.se/

Svenska kyrkan satsar på webb-tv
svenska kyrkan-play . Svenska kyrkan har tillsammans med Kyrkans tidning startat en "play-kanal" på Internet. 28.12.2011 kl. 08:39
Webred



















