FOTO: Malin Aho

En oavslutad kamp med Guds ord

Guds ord har sin egen kraft och Bibeln kan läsas och förstås helt utan akademiska förkunskaper. Men om man som KP:s redaktör inte kan låta bli att försöka förstå hur andra kristna tänker, då kan det där med olika bibelsyner bli minst sagt utmanande.
23.3.2013 kl. 12:00
Jag började läsa Bibeln på allvar först som nittonåring. Då kom jag till tro för första gången. Sedan dess har jag kommit till tro många gånger och på många sanningar, inte bara kristna. Men till Bibeln och en övertygad kristen tro har jag återvänt gång efter annan.
 
I Bibelns texter mötte jag ett tilltal som var helt nytt för mig. Det här var inte vilka berättelser som helst. Det här var varken vanlig skönlitteratur eller facklitteratur. Bibeln talade direkt till hela mig, till hjärta och själ.
De har gått trettiofyra år sedan jag öppnade Bibeln för första gången. Då hade jag ingen aning om att min kamp med Guds ord skulle bli en evig berg- och dalbana och ett äventyr utan slut.

En trygg konservativ utgångspunkt
Den klaraste bibelsynen hittar man på konservativt håll, har jag tänkt. Jag menar: om det finns en Gud som är allsmäktig så är det ju inte något stort mirakel om han via sina budbärare och profeter lyckas få till stånd en bok som i minsta detalj uttrycker hans vilja.

I Tapio Puolimatkas Usko, tiede ja Raamattu har jag hittat en i mitt tyckte skarpsinnig kritik av modern vetenskaplig bibelforskning och dess brister. Puolimatka visar att det alltid är forskarens grundläggande verklighetsuppfattning, gudsbild, tro eller brist på tro som avgör vad forskaren i sitt arbete kommer fram till. Det existerar inte någon neutral vetenskaplig bibelforskning.

Det kan jag hålla med om. Men mina problem med en konservativ bibelsyn ligger snarare på det emotionella och psykologiska planet. Resultatet av en helt traditionell bibelsyn blir en gudsbild som för mig blir alltför kluven, för att inte säga obegriplig och tyrannisk.
 
Britten Keith Ward skriver i Christianity att de protestanter som hävdat Bibelns ofelbarhet har splittrats i hundratals sekter med olika syn på vad Bibeln säger. Slutsatsen verkar bli att Bibeln inte har någon bestämd uppfattning om varken det ena eller det andra. Det här är en syn på Guds ord som blir alldeles för relativ, tycker jag.
 
Jag vänder mig till katoliken Anders Piltz. Han marknadsförs som en pålitlig traditionell och klassisk kristen. I skriften En liten vägledning till att läsa Bibeln skriver Piltz att det mest besvärande i Bibeln är Gamla testamentets grymhet och dess till stora delar fullständigt intetsägande innehåll. Det här är väl ändå inte en traditionell bibelsyn, säger jag till mig själv och är chockad. Den klassiskt troende Piltz fortsätter med att säga att vi måste ta upplysningen och Bibelns evolutionslära på allvar. Han talar också om bibelvetenskapens enorma framsteg.

Det verkar inte som Piltz skulle ha läst sin Puolimatka. Piltz har allvarliga problem med sin bibelsyn, tycker jag. Än mera motsägelsefullt blir det när han fortsätter med att säga att det som verkar besvärande och opassande i vår egen tid kan vara Guds omistliga ord till just oss i dag. Hur vill han riktigt ha, det undrar jag? Är Bibeln Guds ord eller en evolutionär produkt?
 
Jag vänder mig till liberalerna
Med en konservativ och traditionell syn på bibelordet ser jag inte ut att komma någonstans. De konservativa verkar inte vara överens om vad det innebär att vara konservativ.
 
I ren desperation vänder jag mig till de liberala. Det bär mig emot men någonstans måste jag ju hitta en hållbar och trovärdig bibelsyn.
Amerikanen Marcus Borg är en ledande figur för de riktigt liberala kristna.

Låt oss se vad han erbjuder.

Borg har en syn på kristen tro och Bibeln som gör att den historiska sanningen blir mer eller mindre helt oväsentlig. För mig blir den biten svår att svälja. Om den historiska biten inte är sann, vad blir då kvar av budskapet, undrar jag?
 
Borg ser inte Bibeln som Guds vittnesbörd om sig själv utan som judarnas och de kristnas vittnesbörd om hur de uppfattat Gud genom historiens gång. Bibeln är inte uppenbarad sanning utan en mänsklig produkt.
 
Ändå tycker Borg att Bibeln är central i kristen tro. Att vara kristen innebär att leva i en ständigt fortgående konversation med Bibelns texter, säger han. Varför ska man då konversera med en bok som om den var Guds ord om den ändå är en helt mänsklig produkt? Jo, för att Bibeln trots sitt mänskliga ursprung är helig och sakramental till sin funktion och status, menar Borg.
 
I sin bok The Heart of Christianity ger Borg en version av kristen tro som kan fungera för dem som har svårt för kristendomens övernaturliga aspekter. Borg själv utesluter ändå inte att Gud utför under och mirakel. Nu förstår jag inget längre. Borgs syn på Bibeln är helt sekulär, men ändå vill han hålla kvar under och mirakel?

Läs hela artikeln i papperstidningen.
Tomas von Martens



Församlingsstrukturerna tippas bli det som väcker mest diskussion på kyrkomötet i Åbo. 5.11.2012 kl. 12:14

polis. Rättvisekänslan gjorde Leena Kontula till polis. Tron har burit henne i arbetet både här hemma och utomlands. 1.11.2012 kl. 09:03

ljus. På Alla helgons dag är det fler människor än vanligt i rörelse på kyrkogårdarna runtom i landet. Helgen då finländarna minns de döda är en tid för reflektion och stillhet. 1.11.2012 kl. 09:32

Ett steg i rätt riktning, säger biskop Björn Vikström om förslaget till ny organisationsmodell för församlingarna. 1.11.2012 kl. 09:41

äktenskap . En sommar för femton år sedan intervjuade jag Johanna Andersén och Christoffer ”Toffi” Perret. De hade hängt ihop i ett år och skulle strax gifta sig. Många runt omkring dem tyckte att de var för unga för att fatta ett livslångt beslut och att det verkade våghalsigt. 25.10.2012 kl. 09:50

Europarlamentariker Sari Essayah (KD) är starkt kritisk till att det Europeiska parlamentet skickar en delegation till Iran. 26.10.2012 kl. 15:07

drottning silvia. Barnens bästa. Drottning Silvia och president Sauli Niinistö vill bägge jobba för barn och unga. 25.10.2012 kl. 10:10

Tankesmedjan Magma presenterade en snabbutredning om svenskans ställning sex dagar innan Kyrkostyrelsen kom med själva förslaget till förvaltningsmodell. 25.10.2012 kl. 10:20

Anders Ahlberg, chefredaktör för Kyrkans Tidning och vd för Berling Press, lämnar sina uppdrag med omedelbar verkan. 23.10.2012 kl. 09:29

Det är en villfarelse att tro att församlingen finns där en församlingsanställd är på plats. Så säger Markus Malmgren och menar att kyrkan ska vara en plats också för dem som inte känner sig särskilt andliga. 18.10.2012 kl. 09:00

Kyrkostyrelsen föreslår att alla församlingar från och med år 2015 ska höra till en samfällighet. 23.10.2012 kl. 14:57

yoga. Vissa reservationer finns, men visst kan man kombinera yoga med kristen tro. Åtminstone om man får tro docent Jyri Komulainen som talade på ett seminarium om kyrkans relation till yoga. 17.10.2012 kl. 15:10

Ett förslag om höjd kyrkoskatt fick de beslutande i Raseborgs åtta församlingar att vakna upp. Gemensamma kyrkofullmäktige röstade omkull höjningen från 1,45 till 1,6 procent och är mer eller mindre redo att skära ner antalet församlingar till tre. 17.10.2012 kl. 10:09

Kaskö församling förblir självständig åtminstone under nuvarande kyrkofullmäktiges mandatperiod. Fullmäktige bordlade fusionsplanerna senaste vecka. 17.10.2012 kl. 14:47

Den kristna satirikern Adrian Plass tror inte på att släpa in folk i en byggnad och ordna dem i rader. Läs hela intervjun med Plass här! 11.10.2012 kl. 00:00

FRIHET. "Varje sommar när vi åker iväg med vår fullastade båt fladdrar det en massa fjärilar i min mage." 23.6.2021 kl. 06:00

forskning. När Mikael Lindfelt och hans forskarkollegor började forska om attityder till vaccination för fem år sedan hade de ingen aning om hur aktuell deras forskning skulle komma att bli. 22.6.2021 kl. 09:00

PRÄSTVIGNING. Vem är du? Varför ville du bli präst? Har du en hemlig talang? 21.6.2021 kl. 09:53

vanda. Kristian Willis blir tf kyrkoherde i Vanda svenska församling från första juli, bestämde domkapitlet vid sitt möte igår. 16.6.2021 kl. 11:09

Teologi. Tomas Ray vikarierar Patrik Hagman som universitetslärare i praktisk teologi vid Åbo Akademi. 9.6.2021 kl. 16:29