Rättvisa fotbollar för 60 000
Världen. Tack vare Svenska kyrkans långsiktiga samarbete med Svenska
Fotbollförbundet kommer alla deltagare i sommarens fotbollsskolor att
spela med fotbollar som är certifierade av Rättvisemärkt. Det gäller 60
000 skollediga barn och ledare som under en sommarlovsvecka förkovrar
sig i fotboll.
4.4.2008 kl. 00:00
Annonsera på Kyrkpressen.fi
(suomeksi)
Varför annonsera?
Kyrkpressen.fi:s läsare laddar sidorna över 200 000 gånger varje månad. De första 18 månaderna sedan lanseringen i mars 2007 besökte ca 140 000 olika personer kyrkpressen.fi. Vi har drygt 4000 unika besökare per vecka och 14000 unika per månad. I medeltal stannar besökarna drygt 7 minuter och besöker 6 sidor. Läsarlojaliteten är mycket hög även den, över 70% är återkommande läsare.
Lite statistik från de första 18 månaderna:
140 000 unika besökare
3 miljoner sidladdningar (alla robotar och webspiders borträknade!)
Trafiken växer hela tiden. 2007 var ett strålande första år, men t.o.m. den lugnaste månaden 2008 (juli) toppar den livligaste år 2007.
Medeltid på sajten 7 minuter
Färska nyheter varje dag
> 12 000 personliga blogginlägg och 30 000 (livliga) kommentarer
Spridningen är hela Svenskfinland (se karta från september 2008)
Vi strävar till att hitta en bra balans mellan att din annons får god synlighet och att läsarna trivs. Om du har en intressant produkt, en lockande annons och en bra landningsupplevelse, har du goda chanser att hitta kunder här!
Annonsalternativ & priser
Annonsvisningarnas pris räknas per 1000 visningar, CPM (Cost per thousand). Minimiantal visningar är 50000 visningar, dvs. ca en vecka på plats B. På platserna A och C
turas din annons möjligen med andra annonser och beroende på annonsernas
antal i varje position syns din annons motsvarande längre. Antalet visningar är alltså konstant, men tiden kan variera.
Här ser du våra annonsplaceringar. Det finns tre alternativ, A (upptill), B (i rännan), C (under artiklar). B finns även som en halverad version (B2).
Annons-
modell
CPM
(pris/1000)
50 000
visningar
100 000
visningar
200 000
visningar
A - 450 x 150 px
6 €
300 €
510 €
840 €
B - 180 x 150 px
4 €
200 €
340 €
560 €
B2 - 180 x 75 px
2,5 €
125 €
212,50 €
350 €
C - 468 x 60 px
4 €
200 €
340 €
560 €
Flash-annonser med video och/eller ljud +20%.
Filstorlekar och format
Annonserna skall lämnas in färdig i antingen JPG, GIF eller Flash format.
Filstorleken skall vara så liten som möjligt (se tips nedan).
Modell
Max storlek
A
35 KB
B
20 KB
C
25 KB
Flash-annonser
högst 18fps (frames per second)
maxlängd är 30 sekunder, sen måste animationen ta slut
ljud får bara höras då muspekaren förs ovanpå annonsen
Tips för att göra webbannonser
De vanligaste formaten är JPG och GIF. Ofta är GIF ett lämpligare format, som också ger mindre filer. GIFar kan ha max 256 färger och det räcker för det mesta. För att få skarpa texter är GIF oftast bäst. Ifall bilden innehåller färgtoningar (gradienter) eller foto med mycket detaljer kan GIF var otillräckligt.
Då kan du prova med JPG-formatet.
JPG kan packas i olika grader. Ca 65% kvalitet torde räcka bra, utan att bilden lider för mycket.
Använd tex. funktionen "Save for web" i Photoshop och pröva med olika format och packningar tills du är nöjd med kvaliteten (Photoshop visar en förhandsvisning av hur annonsen kommer att bli) och storleken är inom ramarna för vad KP tar emot.
En annons där något rör på sig upptäcker man betydligt bättre. Det är lätt hänt att annonsen blir orolig eller får för stor filstorlek, så det kräver extra mycket skicklighet. Den enklaste formen av animationer gör man med sk. animerade GIFar. Ett annat sätt är att använda Flash.
Behöver du hjälp med att tillverka annonser kan du vända dig till en kunnig webbyrå. Vet du inte var du skall börja kan vår försäljning hjälpa dig hitta en.
Observera också att det är viktigt att den sida din annons länkar till (landningssidan) är tillräckligt intressant för att kunden skall stanna där och läsa vidare eller kontakta dig.
Tips för att göra Flash-annonser (finska)
Branschinfo på IAB Finland (finska)
Inlämning & utvärdering
Lämna gärna in annonsen 3 dagar innan kampanjen skall börja, så kan vi garantera att hinner ut i tid.
Skicka annonsen per epost till annons@kyrkpressen.fi
Kom ihåg att skriva följande:
Kontaktperson + telefon
Faktureringsadress
Vilken annonsplats du önskar
Vilket visningspaket du vill ha (hur många visningar)
När annonsen skall börja visas (startdatum)
Landningssidan, dvs. till vilken webbaddress (URL) annonsen skall leda om man klickar på den
Då kampanjen är över kan annonsavdelningen informera om hur många som klickat på din annons.
Tveka inte utan ta kontakt
Vänd dig till annonsförsäljarna Björn Sten 0400 012 390, Leif Westerling 050 329 4444 eller Jonny Åstrand (06) 347 0608.
I tekniska frågor skriv till webred@kyrkpressen.fi
3.4.2008 kl. 00:00
Välkommen till nya kyrkpressen.fi
Kyrka. Kyrkpressen.fi har fått ett nytt utseende och flera nya funktioner.
3.4.2008 kl. 00:00
Rad-, familje- och församlingsannonser
Radannonser
Skicka in radannonser per epost, till annons@kyrkpressen.fi. Kom ihåg att ange både annonstext och faktureringsadress!
Radannonser kostar 4,50 €/rad inkl. moms. Skriv t.ex. så här:
Annonstext: Vill hyra ut min bostad...
Faktureringsadress: Namn + adress + telefon
Före eller efter nämnda rader kan du skriva ev. kommentarer.
Familjeannonser
Familjeannonserna kostar bara 1 €/mm, inkl. moms.
Kyrkpressen utkommer varje vecka och når majoriteten av de
finlandssvenska hushållen, ca 110 000 hem. Det finns inget bättre sätt
att nå hela Svenskfinland med dina familjenyheter! Skicka in familjeannonser per epost, annons@kyrkpressen.fi. Kom ihåg att ange både annonstext och faktureringsadress!
Församlingsannonser
Kontakta Marianne Tanttinen, tfn (09) 612 615 50 för närmare info.
3.4.2008 kl. 00:00
Välkommen till förnyade kyrkpressen.fi
Kyrka. Kyrkpressen.fi har fått ett nytt utseende och flera nya funktioner.
3.4.2008 kl. 00:00
Lägescheck efter uppdateringen 3 april 2008
Adminnews.
Kyrkpressen.fi omlanserades 3.4.2008 med en ny fräsch form. Här är en kort genomgång av de viktigaste förändringarna.
3.4.2008 kl. 00:00
Blubber och plunk
Mira Strandberg. 3.4.2008 kl. 00:00
"En del av kyrkans livskraft försvinner"
Kyrka. Att en väckelse bryter med kyrkan och bildar en egen kyrka är något
nytt i Finland. Det konstaterar teologie doktor Kati Niemelä vid
Kyrkans forskningscentral.
3.4.2008 kl. 00:00
Filmpris till Fighter
Kultur.
Svenska kyrkan delade för andra gången ut ett filmpris vid den internationella barn- och ungdomsfestivalen i Malmö. I år gick priset till den danska filmen Fighter av regissören Natasha Arthy.
3.4.2008 kl. 00:00
Jag lever med kyrkan varje dag
Människa. Under sitt tjugonionde levnadsår går han redan på tionde året som förtroendevald och sitter som vice-ordförande i församlingsrådet.
3.4.2008 kl. 00:00
På gott och ont
Ledare. Nr 14/2008 Kommentarerna till Markku Koivistos meddelande att han lämnar evangelisk-lutherska kyrkan i Finland och startar processen för att bilda en egen kyrka har sammantaget varit att beslutet är på gott och ont.
3.4.2008 kl. 00:00
Skriftskolan ökar i popularitet
Kyrka. Flaggskeppet för den lutherska kyrkans kristna fostran – skriftskolan – ökar i popularitet.
2.4.2008 kl. 00:00
Fler muslimer än katoliker i världen
Världen. – För första gången i historien är vi katoliker inte flest i världen.
Muslimerna har gått om oss, säger Vittorio Formenti som sammanställt
statistiken för Vatikanens räkning.
2.4.2008 kl. 00:00
Fontana Media till Mannerheimvägen
Kyrka. Församlingsförbundet och dess förlag Fontana Media med både bokhandel
och Kyrkpressens redaktion skall flytta. Bangatan 29, en högst central
plats i stiftets historia, är snart ett minne blott.
2.4.2008 kl. 00:00
Förnyade webbsidor främjar interaktivet
Kyrka. Kyrkpressens webbsidor har ett år på nacken, och nu är det dags för en
förnyelse. Genom att ge användarna möjlighet att rekommendera inlägg
hoppas redaktionen att den tidvis hätska debatten ska stävjas lite
grann.
1.4.2008 kl. 00:00