Sommaren efter coronavåren kan kännas ekonomiskt tung för många – och det är lätt att känna skam över att man inte får ekonomin att gå ihop.
– Vi har så höga förväntningar på sommaren, man ska göra allt möjligt och ha det trevligt, säger Karin Salenius, diakonissa i Johannes församling.
Speciellt för familjer är det tufft att ha ekonomiska problem under sommaren.
– Barnen har varit hemma nästan hela våren och nu är det sommarlov. Alla har inte sommarstugor, och i år är det många som fått skrota planerna på en gemensam resa – man har inte råd.
Undantagstillståndet under våren ledde till att många blev utan arbete för kortare eller längre tid. Det här har satt press på utbetalningen av bidrag och understöd.
– De nya ansökningarna hinns inte med i den takt som skulle behövas. Men räkningarna frågar inte efter när pengarna kommer.
När ska man ta kontakt med diakonin?
– Genast när du börjar undra: ”Oj, hur ska det här gå?” Om du väntar och tänker att det kanske ordnar sig kan du dra på dig extra kostnader – påminnelseavgifter eller inkasso.
Många känner skam över att de inte har råd med samma saker som andra människor och över att de har svårt att betala räkningarna. Skammen kan göra att man drar sig för att ta kontakt med banken för att diskutera lån eller med till exempel socialverket eller FPA för att ansöka om understöd.
– Ekonomin styr, vi måste vara medvetna om vad saker kostar. Men man ska inte behöva bära oron ensam. Det finns professionell hjälp att få om man bara vågar ta första steget.
Man får prata med församlingarnas diakoniarbetare om hur man har det och man kan få hjälp med att reda ut situationen. Allt börjar med att man kontaktar en diakoniarbetare per telefon eller e-post för att diskutera sin situation och boka tid för att träffas.
– Vi frågar: Hur mår du? Hur går det? Varför ringer du?
Ibland räcker det med ett samtal, men ofta bokar man in en träff där man kan gå vidare.
– Har du inte mat hemma kan vi ge en betalningsförbindelse till en butik genast. Sedan kan vi titta på den ekonomiska situationen på lite längre sikt. Det är lättare att vara två när man ser på de här sakerna.
Diakonin kan också hjälpa till med ansökningar och kontaktuppgifter till olika instanser. De förmedlar också kontakt till skuldrådgivningen Rari och kan följa med till skuldrådgivningen om klienten vill det.
– Orken tar lätt slut när man är ledsen och orolig, då går man lätt i lås. Men så fort man börjar göra något åt situationen börjar saker hända, säger Karin Salenius.
Kontakta diakonin i Helsingfors
Johannes församling: Karin Salenius, 050 3800867, karin.salenius@evl.fi
Gunvor Frände, 050 3801872, gunvor.frande@evl.fi
Nenne Lappalainen, 050 4698127, nenne.lappalainen@evl.fi
Matteus församling: Carita Riitakorpi (carita.riitakorpi@evl.fi) tfn 09-2340 7328 / 050-380 3986 och Mari Johnson (mari.johnson@evl.fi)
Petrus församling: Bodil Sandell (bodil.sandell@evl.fi) vardagar kl 8-9 tfn. 050-380 3925, 09-2340 7227.