En liten bön i vårtider
Gud, vi kommer till dig med allt som ryms i våra hjärtan idag. Vi tackar dig för våren. Tack för ljuset som återvänt, för knoppar som brister och för livet, som envist banar sig väg genom den frusna jorden. Tack för att du påminner oss om att allt kan bli nytt igen.
Vi tackar dig för musiken, för tonerna som tröstar när orden inte räcker till, för rytmen som ger oss kraft och för melodierna som bär våra minnen och vår glädje.
Vi ber för oss själva och varandra. Du känner oss vid namn, du vet våra drömmar och våra hemliga sorger. Ge oss mod att vara de vi är och låt oss få vila i vissheten om att vi är älskade.
Vi ber för alla som kämpar på olika sätt. För dem som bär på smärta eller sjukdom, för alla i deras närhet. Vi ber för dem som känner ensamhetens tyngd, för alla som kämpar med beslut, motgångar eller en vardag som känns övermäktig.
Vi ber för dem som lever i krig, oro eller på flykt. Ge alla makthavare i världen goda tankar, fredstankar och en god vilja.
Gud, ge styrka åt den som är trött, hopp åt den som är modlös och frid åt den som är orolig. Låt ditt ljus lysa upp de mörka ställena i våra liv och vår värld.
Tack för din närvaro och omsorg om oss alla. Vaka över oss i dag, i natt, i morgon och alla dagar.
Amen




















