När lärjungen blev en kund

14.02.2017
LEDARE.

Det finnns en nästintill oöverkomlig utmaning i kyrkans brottning med att komma tillrätta i sin nutida kontext. Vid sidan av de teologiska på-ytan-debatterna har det löpt en bedräglig underström i kyrkan ända sedan kejsar Konstantin med sin välvilja mot kristendomen lade grunderna för den som statsreligion i det romerska riket. Kyrkan blev, med eller mot sin vilja, organiserad. Institutionaliseringen hade därigenom fått sitt fäste, och kyrkan har sedan dess balanserat vidare mellan att vara trosgemenskap och organisation.

Och jovisst – det är självklart att en trovärdig kyrka varken kan eller får sätta sig över de regler som styr i samhället i övrigt. Vem av oss vill tillbaka till medeltiden? Den som det i backspegeln sett till och med var lutherskt att protestera mot. Protestanterna lever i en kyrka som har omfamnat förändringen, embrace change, som det heter på progressivt företagarspråk.

Det borde vara en tankeställare för de röster som vill bita sig fast i mönster som hör mera samman med samhällsordningar och könsroller och som inte har sitt centrum i trons hjärta. Förändring pågår ständigt. Måste göra det. Men vad ska förändras?

I skuggan av de teologiska slagen verkar det som om de långsamma och mera lömska förändringarna inte ifrågasätts. Hur är det till exempel med byråkratiseringen? Och vilken är kyrkans självbild, i förhållande till andra institutioner i det finländska samhället. Är det ett mål i sig att vara och uppfattas som en institution?

Frågan infinner sig osökt när församlingarna(s anställda) nu förväntas räkna aktiviteten hos de icke anställda i församlingen. Siffrorna ska sedan tummas en gång till på centralt kyrkligt håll av ytterligare några anställda för att slutpaketeras som statistik för att … ”det är på kyrkans ansvar som offentlig aktör att förmedla information om sin verksamhet till församlingarna, samhället och sina samarbetspartners”, enligt motiveringen på nyhetsplats i denna tidning.

Församlingarna ska alltså betjänas bättre i och med att de nu har någon som berättar för dem vad de gör. Tanken är säkert god. Och med lika god vilja hittar man i ärlighetens namn också hyfsade motiveringar till att det kan vara riktigt trevligt med statistik över ”engagemanget”.

Åtminstone ger det oss medier något att skriva om då och då. Trots det skorrar det illa. Vi har kommit långt bort från den enkla nasaréens uppdrag att dra ut på vägarna för att berätta om Gud och vid behov använda ord för detta. Ja, visst ska kyrkan fungera i takt i ett modernt samhälle. Men rakt ur ett lekmannahjärta bubblar en enkel protest: Vi är inte kunder i kyrkan. Församlingen är inget företag. Vi vill inte vara föremål som ska ”engageras”, än mindre räknas. Inled oss inte heller i frestelsen att ”betjänas”.

Vi vill tro, hoppas, älska och verka i en brokig gemenskap som vill detsamma.

May Wikström

Helsingfors. Ensamma äldre, fattiga barnfamiljer, människor som hotas av bostadslöshet. Diakonin hjälper stadens utsatta, men vad tänker politikerna göra? 23.3.2017 kl. 16:03

konsumtion. Varför är min konsumtion problematisk – inte bara för andra utan också för mig själv? Erika Rönngård söker svar och lösningar i tre böcker som handlar om konsumtionssamhället. 23.3.2017 kl. 13:48

björneborg. Poliser har besökt Väinölä kyrka i Björneborg för att bötfälla de papperslösa flyktingar som församlingen inhyser i kyrkan. 23.3.2017 kl. 11:55
Det måste bli lättare för unga vuxna som flyttar ofta att påverka i kyrkan, menar NAVI-medlemmarna Tanja Holm och Katri Malmi.

Kyrka. Ungas möjligheter att påverka lutherska kyrkans beslutsfattande måste bli bättre. Nu vädjar NAVI till kyrkomötets framtidskommitté om att något måste göras. 23.3.2017 kl. 00:00
Philip Teir sticker skickligt hål på sina personers självbilder i romanen Så här upphör världen.

Bok. Kyrkpressens recensent Sofia Torvalds har läst Philip Teirs nya roman Så här upphör världen. 23.3.2017 kl. 00:00

äktenskap. Den kompromisslösning som Mariehamns församling tagit fram i frågan om äktenskap för samkönade par är till biskop Björn Vikströms belåtenhet. 20.3.2017 kl. 15:09

hopp. Det finns de som samlar på frimärken, och andra samlar på kapsyler. I del tre av en serie i sex delar berättar Karin Erlandsson att hon samlar på berättelser om det kristna hoppet. 16.3.2017 kl. 16:12

kyrkslätt. När det är religionstimme i Kyrkslätt undervisas alla barn, oberoende av åskådning, i samma grupp. Oacceptabelt, säger Jarri Vuorio, vars son hör till ortodoxa kyrkan. 16.3.2017 kl. 13:17
Kaffe på plattan är en del av frivilligarbetet i Matteus församling. Här är det Else-Maj Byholm och Annica Söderström som delar ut kaffe till förbipasserande.

matteus. – Man mår bra av att hjälpa, tillsammans med andra och för andra, säger Annica Söderström. 16.3.2017 kl. 15:18

profilen. Han är en stor optimist. Men Kenneth Holmgård säger att när en optimist faller så faller han hårt. Och det har han gjort några gånger. Det är många höjder och många dalar. 15.3.2017 kl. 16:06

pris. Kyrkans kommunikationspris går till Olli Sirén som kläckte idén att ringa i kyrkklockor för bomboffren i Aleppo. 23.3.2017 kl. 18:23

rockvideo. Inspelningen av en rockvideo i Lappfjärds kyrka har väckt reaktioner i Sydösterbotten. 20.3.2017 kl. 15:23

Kristinestad. Den fempersoners familj som beviljades kyrkoasyl i Kristinestad i december får stanna i Finland. Föräldrarna har nu fått arbetstillstånd. 20.3.2017 kl. 15:16