När lärjungen blev en kund

14.02.2017
LEDARE.

Det finnns en nästintill oöverkomlig utmaning i kyrkans brottning med att komma tillrätta i sin nutida kontext. Vid sidan av de teologiska på-ytan-debatterna har det löpt en bedräglig underström i kyrkan ända sedan kejsar Konstantin med sin välvilja mot kristendomen lade grunderna för den som statsreligion i det romerska riket. Kyrkan blev, med eller mot sin vilja, organiserad. Institutionaliseringen hade därigenom fått sitt fäste, och kyrkan har sedan dess balanserat vidare mellan att vara trosgemenskap och organisation.

Och jovisst – det är självklart att en trovärdig kyrka varken kan eller får sätta sig över de regler som styr i samhället i övrigt. Vem av oss vill tillbaka till medeltiden? Den som det i backspegeln sett till och med var lutherskt att protestera mot. Protestanterna lever i en kyrka som har omfamnat förändringen, embrace change, som det heter på progressivt företagarspråk.

Det borde vara en tankeställare för de röster som vill bita sig fast i mönster som hör mera samman med samhällsordningar och könsroller och som inte har sitt centrum i trons hjärta. Förändring pågår ständigt. Måste göra det. Men vad ska förändras?

I skuggan av de teologiska slagen verkar det som om de långsamma och mera lömska förändringarna inte ifrågasätts. Hur är det till exempel med byråkratiseringen? Och vilken är kyrkans självbild, i förhållande till andra institutioner i det finländska samhället. Är det ett mål i sig att vara och uppfattas som en institution?

Frågan infinner sig osökt när församlingarna(s anställda) nu förväntas räkna aktiviteten hos de icke anställda i församlingen. Siffrorna ska sedan tummas en gång till på centralt kyrkligt håll av ytterligare några anställda för att slutpaketeras som statistik för att … ”det är på kyrkans ansvar som offentlig aktör att förmedla information om sin verksamhet till församlingarna, samhället och sina samarbetspartners”, enligt motiveringen på nyhetsplats i denna tidning.

Församlingarna ska alltså betjänas bättre i och med att de nu har någon som berättar för dem vad de gör. Tanken är säkert god. Och med lika god vilja hittar man i ärlighetens namn också hyfsade motiveringar till att det kan vara riktigt trevligt med statistik över ”engagemanget”.

Åtminstone ger det oss medier något att skriva om då och då. Trots det skorrar det illa. Vi har kommit långt bort från den enkla nasaréens uppdrag att dra ut på vägarna för att berätta om Gud och vid behov använda ord för detta. Ja, visst ska kyrkan fungera i takt i ett modernt samhälle. Men rakt ur ett lekmannahjärta bubblar en enkel protest: Vi är inte kunder i kyrkan. Församlingen är inget företag. Vi vill inte vara föremål som ska ”engageras”, än mindre räknas. Inled oss inte heller i frestelsen att ”betjänas”.

Vi vill tro, hoppas, älska och verka i en brokig gemenskap som vill detsamma.

May Wikström
På webbsidan totuusvapauttaa.fi kan man ta del av berättelser om övergrepp i kyrkliga miljöer.

upprop. #sanningenbefriar heter kampanjen som samlar in berättelser om övergrepp och trakasserier i församlingar och kyrkliga sammanhang. 12.12.2017 kl. 09:00
Det var festdag när barnhemmet Dikoni återinvigdes efter renoveringen.

viborg. Skyddshemmet Dikoni i Viborg invigdes för några veckor sedan och glädjen var total. Kyrkpressen var med. 6.12.2017 kl. 12:48
Tapio Luoma, Björn Vikström, Heli Inkinen, Ville Auvinen eller Ilkka Kantola är vår nya ärkebiskop.

ärkebiskopsval. Det kommer antagligen att behövas en andra omgång i ärkebiskopsvalet. Det är också sannolikt att Esbobiskopen Tapio Luoma är av de två som går till andra omgången. Åtminstone om man får tro på stödet just nu. 5.12.2017 kl. 14:38

Dammenbrister. 29.11.2017 kl. 11:23
#dammenbrister avslöjar också trakasserier i kyrkliga sammanhang.

Trakasserier. Också i kyrkan och i kyrkliga sammanhang sker sexuella övergrepp och trakasserier. 29.11.2017 kl. 11:03

Trakasserier. Skammen ska placeras där den hör hemma. Inte hos den som fick sina gränser överträdda, utan hos den som överträdde gränserna. 29.11.2017 kl. 09:55
Tro är mer än försanthållande, säger Bibeln. Men myndigheterna väljer ändå att mäta kunskap.

asylpolitik. Asylsökande som blivit kristna måste utvärderas, men hur kan man mäta tro? Hundratals asylsökande i Finland har döpts och på Migrationsverkets och rättsväsendets lott faller att utvärdera äktheten i deras omvändelse. 24.11.2017 kl. 09:48

äktenskapsfrågan. I en insändare riktad till svenskspråkiga dagstidningar i Finland meddelar 45 präster i Borgå stift att de vill stå för det som varit kyrkans traditionella äktenskapslära. Prästerna säger i insändaren att de inte i något skede kan börja viga eller välsigna samkönade par oberoende av vilka beslut kyrkan kommer att fatta. 25.11.2017 kl. 10:59
Mari Turunen har intervjuat 31 invandrare som konverterat från islam till kristen tro. Intervjuerna har hon sammanställt i boken Kääntyneet.

flyktingar. I sexton år har Nordkorea toppat listan över länder där kristna har svårast att leva. Men nu riskerar Afghanistan att gå förbi. Det beror inte på att förhållandena i Nordkorea förbättrats. 24.11.2017 kl. 09:48

flyktingar. Utvisningshotet mot den kristna afghanska konvertiten som suttit i polisförvar i Krämertskog i Helsingfors är avvärjt, åtminstone tillfälligt. 22.11.2017 kl. 11:26

Lappo. En konflikt om varifrån Lappo stifts domkapitel ska sköta sitt arbete har pågått i åratal. 7.12.2017 kl. 14:41

Reformationen. Vatikanen har reformationsåret till ära gett ut ett frimärke som föreställer reformatorerna Martin Luther och Philipp Melanchton knäböjande vid Jesus kors. 5.12.2017 kl. 14:56

Rädsla. Över hälften av finländarna är rädda för att tvingas tillbringa sin ålderdom ensamma. 30.11.2017 kl. 15:06