Barnen, himlen och kyrkan

07.02.2017
LEDARE.

I flera repriser har kyrkan själv konstaterat att dess viktigaste fostran av medlemmar sker bland barn och unga. Att religion överförs främst från mödrar till barn är ett känt religionssociologiskt faktum, så insikten att barnarbetet är jobb för framtiden borde inte vara ny. Ungefär i samma veva brukar den evangelisk-lutherska kyrkan vara snabb att slå sig för bröstet för sina mamma-barngrupper och det väl inarbetade konfirmandarbetet, där de unga hjälpledarna, storasyskonen, bidrar till den enorma populariteten.

Och visst är det bra, alltsammans. Ändå är det uppenbart att den teologiska diskussionen om och i kyrkan sätter fokus på helt andra saker. Om barn och unga är det absolut viktigaste, mest avgörande för att någon i framtiden överhuvudtaget ska tro och verka i kyrkan – varför talas det inte högt och brett om hur kyrkan ska vårda detta guld?

Förra helgen firade församlingarna kyndelsmässodag. Det är en av de söndagar när barnen ställs i fokus, texterna handlar om hur den gamla Symeon får sin längtan besvarad, när han i Jesusbarnet känner igen den som han och hans folk har väntat på. Längtar vår kyrka efter sina barn på samma sätt som han?

Tyvärr blir barnen ofta snarast ett pynt i mässan. Deras närvaro fogas in i den benhårda struktur som redan existerar, snarare än att man vänder på det hela och tar det perspektiv där Jesus sätter p för lärjungarnas försök att hindra barnen att nå fram till honom och i stället lyfter upp de minsta i famnen och välsignar dem. Familjegudstjänsten blir inte barnanpassad bara för att barnkören sjunger. Familjerna som bänkat sig för att lyssna kommer i de flesta fall troligen inte tillbaka nästa söndag. Då måste och borde man väl fråga sig vad det är som är fel? Ifall det faktiskt var det viktigaste?

För två år sedan trädde den evangelisk-lutherska kyrkans barnkonsekvensanalys i kraft. 23 kapitlet i kyrkoordningens 3 § lyder: För att främja barnets bästa ska kyrkliga myndigheter i sin beredning av beslut analysera och beakta beslutens konsekvenser för barn. Konsekvensanalysen utförs av den myndighet som först behandlar ärendet. Med barn avses här alla som inte fyllt 18 år.

I det här sammanhanget mediterar man stilla över bibelcitatet ”bokstaven dödar men Anden ger liv”. Det ligger något djupt och sorgligt ironiskt över hela paragrafen. Den är i sig en manifestation av något kyrkan misslyckats med.

Det går ändå att ändra på. En finskspråkig gudstjänst i söndags bjöd på en ögonöppnare. Barnkören fanns där, men den fungerade som en auktoritativ försångare för hela församlingen i alla psalmer, som alla var barnpsalmer. Predikan var tydlig utan att vara tillgjord, handdockorna en okomplicerad illustration. Vid nattvarden, där vinet nu var saft, kryllade det av babyer, små barn och vuxna barn. Och vid en av stationerna köade bland annat barnkören för att få oblaten räckt till sig ur handen på en jämnårig. Det sammantagna budskapet var drabbande på ett sätt som gjorde alla närvarande små.

Helt utan paragrafer.

May Wikström
På webbsidan totuusvapauttaa.fi kan man ta del av berättelser om övergrepp i kyrkliga miljöer.

upprop. #sanningenbefriar heter kampanjen som samlar in berättelser om övergrepp och trakasserier i församlingar och kyrkliga sammanhang. 12.12.2017 kl. 09:00
Det var festdag när barnhemmet Dikoni återinvigdes efter renoveringen.

viborg. Skyddshemmet Dikoni i Viborg invigdes för några veckor sedan och glädjen var total. Kyrkpressen var med. 6.12.2017 kl. 12:48
Tapio Luoma, Björn Vikström, Heli Inkinen, Ville Auvinen eller Ilkka Kantola är vår nya ärkebiskop.

Ă€rkebiskopsval. Det kommer antagligen att behövas en andra omgång i ärkebiskopsvalet. Det är också sannolikt att Esbobiskopen Tapio Luoma är av de två som går till andra omgången. Åtminstone om man får tro på stödet just nu. 5.12.2017 kl. 14:38

Dammenbrister. 29.11.2017 kl. 11:23
#dammenbrister avslöjar också trakasserier i kyrkliga sammanhang.

Trakasserier. Också i kyrkan och i kyrkliga sammanhang sker sexuella övergrepp och trakasserier. 29.11.2017 kl. 11:03

Trakasserier. Skammen ska placeras där den hör hemma. Inte hos den som fick sina gränser överträdda, utan hos den som överträdde gränserna. 29.11.2017 kl. 09:55
Tro är mer än försanthållande, säger Bibeln. Men myndigheterna väljer ändå att mäta kunskap.

asylpolitik. Asylsökande som blivit kristna måste utvärderas, men hur kan man mäta tro? Hundratals asylsökande i Finland har döpts och på Migrationsverkets och rättsväsendets lott faller att utvärdera äktheten i deras omvändelse. 24.11.2017 kl. 09:48

Ă€ktenskapsfrĂ„gan. I en insändare riktad till svenskspråkiga dagstidningar i Finland meddelar 45 präster i Borgå stift att de vill stå för det som varit kyrkans traditionella äktenskapslära. Prästerna säger i insändaren att de inte i något skede kan börja viga eller välsigna samkönade par oberoende av vilka beslut kyrkan kommer att fatta. 25.11.2017 kl. 10:59
Mari Turunen har intervjuat 31 invandrare som konverterat från islam till kristen tro. Intervjuerna har hon sammanställt i boken Kääntyneet.

flyktingar. I sexton år har Nordkorea toppat listan över länder där kristna har svårast att leva. Men nu riskerar Afghanistan att gå förbi. Det beror inte på att förhållandena i Nordkorea förbättrats. 24.11.2017 kl. 09:48

flyktingar. Utvisningshotet mot den kristna afghanska konvertiten som suttit i polisförvar i Krämertskog i Helsingfors är avvärjt, åtminstone tillfälligt. 22.11.2017 kl. 11:26

Lappo. En konflikt om varifrån Lappo stifts domkapitel ska sköta sitt arbete har pågått i åratal. 7.12.2017 kl. 14:41

Reformationen. Vatikanen har reformationsåret till ära gett ut ett frimärke som föreställer reformatorerna Martin Luther och Philipp Melanchton knäböjande vid Jesus kors. 5.12.2017 kl. 14:56

RĂ€dsla. Över hälften av finländarna är rädda för att tvingas tillbringa sin ålderdom ensamma. 30.11.2017 kl. 15:06